שתף קטע נבחר

להיות צלם חייתי: כך תצלמו בטבע

תמיד חלמתם לצלם בעלי חיים, אבל עדיין אתם לא יודעים מה גורם לתמונה להיות טובה? תומר רצאבי, צלם בעל תואר בביולוגיה, חולק אתכם את ההבנה שלו בעולמם המופלא של בעלי-החיים

אז קניתם מצלמה שמצלמת עשרה פריימים בשנייה עם חיישן פוקוס של אלף נקודות שכולן "Cross type",והוספתם עדשת טלפוטו שעולה כמו משכורת שנתית של משפחה ממדינות העולם השלישי. למען האמת, זו התחלה מצוינת. צילום בעלי חיים הוא תחום מאוד טכני ולרוב דורש ציוד מתוחכם ויקר להחריד.

 

עוד על צילום ב-ynet מחשבים:

 

הציוד שקניתם מעניק לכם המון יתרונות: מצלמה שיכולה לצלם הרבה פריימים בשניה מעלה את הסיכוי שלכם לתפוס את הפריים יוצא הדופן שרציתם מתוך סצנה שלמה. מערכת פוקוס טובה תאפשר לכם לעקוב בדיוק רב אחרי הנושא שלכם גם אם הוא בתנועה מהירה, ועדשת טלפוטו טובה תאפשר לכם לצלם את הנושא שלכם ללא הפרעה, ממרחק רב ובחדות של סכין מנתחים. אבל עם כל הכבוד לביצועים טכניים, זה רק צד אחד של הסיפור, וכמו בכל תחום אחר בצילום, ציוד וטכניקה הם חסרי משמעות ללא המשלים שלהם- יצירת הפריים הנכון.

 

ג'ירפות מדגמנות פריים (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה) (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה)
ג'ירפות מדגמנות פריים(צילום: תומר רצאבי, קומפוזיציה)

 

ישנם חוקים רבים וידועים של קומפוזיציה ורובם חשובים גם בצילום בעלי חיים, כגון: "חוק השלישים", המתייחס לשאלה היכן כדאי למקם את הנושא שלכם בפריים, "צילום בגובה העיניים" המשקף את נקודת מבטו של הנושא, בחירת המיקום בו יהיה הפוקוס בתמונה (עיניים בפוקוס לבעלי חיים ואנשים) והשארת "חלל אקטיבי או "מרחק הדובר" לנושא שלכם, ועוד. אחרי שלמדתם, ביססתם ויישמתם את החוקים הבסיסיים הללו, הגיע הזמן להתקדם ולעבור לשלב הבא.

 

חוקי הג'ונגל

אז מה אנחנו מחפשים בתמונות של בעלי חיים? מה מרגש אותנו? מה תופס לנו את העין? מה יגרום לנו לומר "וואו"?

 

דבר ראשון שיעזור להפוך את התמונה שלכם לתמונה מיוחדת הן סצנות מיוחדות שמראות התנהגות של בעלי חיים. זהו נושא מורכב, שמשתנה כמובן מבעל חיים אחד למשנהו, וחוקרים לומדים שנים כדי להבין. אבל גם אם אין לכם כוונה ללמוד תואר בביולוגיה, מאוד מומלץ ללמוד קצת את הרקע והסיפור של אותם בעלי חיים שאתם יוצאים לצלם. דברים בסיסיים כמו התפוצה שלהם, שעות פעילות, עונות נדידה, אם הם בישניים מאוד או שהם מסוגלים להתמודד עם נוכחות של בני אדם בקרבתם, וכן התנהגויות ידועות כמו חיזור או טריטוריאליות. והנה עוד כמה טיפים כלליים:

 

היפו במים. מה הסיפור שלו?  (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה) (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה)
היפו במים. מה הסיפור שלו? (צילום: תומר רצאבי, קומפוזיציה)

 

1. האנשה

לבני אדם יש נטייה חזקה להזדהות עם סצינות המעבירות רגש או התנהגות "אנושית", במיוחד אם הנושא המצולם שמביע לכאורה את הרגש הזה הוא באופן מפתיע בעל חיים ולא בן אדם. אז בפעם הבאה כשאתם יוצאים לצלם, שימו לב אם הנושא שלכם מפגין התנהגות או רגש כזה. לדוגמה, תמונות של אם מגוננת על גור רך שזה עתה נולד, בעל חיים שנראה כאילו הוא "מחייך" או "עצוב" או כל סצנה אחרת שתצליח להעביר רגש או התנהגות "אנושית" בתמונה. תמונה כזו תעורר סימפטיה אצל הצופה, תכניס אותו לתוך עולמו של בעל החיים ותשאיר אותו מרותק לתמונה.

 

 

הוא עצוב?  (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה) (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה)
הוא עצוב? (צילום: תומר רצאבי, קומפוזיציה)

 

2. תנועה

ראיתם פעם ברדלס מרחף באוויר במהלך ריצה של 100 קמ"ש כשהוא רודף אחרי אימפלה? רוב הסיכויים שזה פשוט היה מהיר מדי. רובנו רגילים לראות בעלי חיים במצב סטטי, וכשהם בתנועה מהירה, ישנם רגעים פשוט מהירים מדי בכדי שהעין שלנו תצליח לתפוס. לכן תמונות שמנציחות רגעים כאלה כמו ריצה ותעופה או כל הקפאה של תנועה מהירה אחרת הן מעניינות ומיוחדות. צילום בעלי חיים בתנועה זה עניין די מאתגר ולא פשוט שדורש ציוד, התמדה וניסיון, אבל ברגע שמצליחים להקפיא אלפית שנייה כזו, תקבלו את גמולכם ותשאירו עוד צופה תמים פעור פה.

 

תנועה מהירה: דורשת ציוד והתמדה (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה) (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה)
תנועה מהירה: דורשת ציוד והתמדה(צילום: תומר רצאבי, קומפוזיציה)

 

3. תקשורת ואינטראקציה

תקשורת ואינטרקציה בין שני בעלי חיים או יותר היא מעניינת, כיוון שיש שם סיפור, ואין תמונה טובה יותר מתמונה שמספרת סיפור. אינטרקציה בין בעלי חיים יכולה להתבטא בכל מיני צורות: משחק שובב בין שני מתבגרים, ריב בין שני זכרים על נקבה, טקסי חיזור מרהיבים בציפורים, טיפוח הדדי, ועוד אינספור סוגים שונים של תקשורת. מה שחשוב לזכור הוא שלפעמים כדאי לבחון מה קורה בין שני בעלי חיים מאשר לצלם פורטרט של בעל חיים אחד.

 

4. אקשן

תמונת אקשן מראה התרחשות ובדרך כלל התרחשות אגרסיבית ומהירה. תמונת אקשן יכולה לעלות מכל מיני סיטואציות ולכלול עוד נושאים שונים בתוכה כמו תנועה ואינטראקציה. דוגמה טובה למצב כזה, שלא הייתם שוכחים לעולם אם הייתם עדים לו, היא ריב טריטוראלי בין שני זכרי היפופוטם ענקיים שכל אחד מהם שוקל כטונה וחצי. סיטואציות נוספות שכדאי לשם לב אליהן הן מרדף וטריפה, מאבקים על טריטוריה או בני זוג במיוחד בעונות חיזור, הימלטות של טרף מטורף ומשחק.

 

זכרי היפופוטמים בשיחה צפופה. אינטרקציה ואקשן (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה) (צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה)
זכרי היפופוטמים בשיחה צפופה. אינטרקציה ואקשן(צילום: תומר רצאבי, קומפוזיציה)

 

עכשיו, צאו החוצה

"אז מה עכשיו?" אתם שואלים את עצמכם. עכשיו הגיע הזמן שתצאו לצלם, והרבה. כמעט כמו בכל דבר בחיים, אין דבר שילמד אתכם טוב יותר מהניסיון שתצברו בעצמכם. ממש כמו שרובכם יכולים להבין את מצב רוחו של בן אדם לפי התנהגותו או לעיתים לצפות את הצעד הבא שלו, ככה הזמן שתבלו בשטח יגרום לכם להכיר את בעלי החיים בצורה יותר אינטימית, להבין את התנהלותם, לצפות את צעדיהם ולהיות מוכנים לצלם את הפריימים שאתם רוצים.

 

אבל הכי חשוב שתצלמו את מה שאתם אוהבים ותיהנו מזה. משם תבוא בעצמה ההבנה וההשקעה בצילום ויחד איתן - התוצאות. ועוד משהו חשוב, ובלי קשר לצילום: אל תשכחו לשמור ולכבד את הטבע ובעלי החיים שבו, כדי שכולנו נוכל להמשיך ליהנות ממנו.

 

תקציר כתבה מתוך מגזין קומפוזיציה . לכתבה המלאה הורידו את הגיליון בחינם .

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  תומר רצאבי, קומפוזיציה
הטבע קורא לכם!
צילום: תומר רצאבי, קומפוזיציה
מומלצים