שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

ירידת ערך: כך מתמודדים עם שמאי הביטוח

בכמה מוערך הנזק שנגרם לרכבכם? תלוי על איזה צד קם השמאי. מסתבר שהכללים מאוד גמישים ולא קל למצוא בהם היגיון. מה עושים אם יש מחלוקת, מדריך הביטוח - פרק שמיני

בפרק הקודם הסברנו על חשיבות הליך בחירת השמאי, כך שיהיה אובקייטיבי ומה משמעותה של רשימת "שמאי החוץ". כעת נברר האם השמאים מעריכים את הנזק בצורה הוגנת ומה עושים במקרה של מחלוקת על היקף הנזק או רשלנות השמאי.

 

 

שמאי הביטוח עשה לי "תספורת", אישר רק חצי מהנזק האמתי שנגרם. מה עלי לעשות?

 

תלמד ממה שעשתה מבוטחת שרכבה ניזוק כליל. שמאי הביטוח העריך את שווי הרכב במחצית ממחיר המחירון. המבוטחת שכרה שמאי פרטי ופנתה עם חוות דעתו לבית המשפט.

 

השופט גד ארנברג קבע כי שמאי הביטוח טעה בקוד הרכב, התעלם מרכיב מיעוט בעלים, לא הוסיף את ערך המיגון והפחית את המע"מ שלא כדין. בסופו של יום, השופט פסק למבוטחת את שווי הרכב לפי חוות דעת השמאי הפרטי.

 

המחירון ה"גמיש" של חברות הביטוח

בפוליסה שלי כתוב ששווי הרכב הוא לפי מחירון לוי יצחק, האם מותר לשמאי הביטוח להפחית משווי זה?

 

זה אחד האבסורדים בענף הביטוח. חברות הביטוח גובות פרמיה לפי מחיר המחירון אבל בעת התשלום, הן מפחיתות משמעותית ממחיר המחירון. במקום לשרש את התופעה, המפקח על הביטוח אישר לחברות הביטוח לנהוג כך, אבל רק בתנאי שהן הודיעו למבוטח מראש, לפני עשיית הביטוח, כי כך הן נוהגות.

 

מקרה שהיה: חברת הביטוח גבתה מהמבוטח פרמיה לפי מחיר המחירון המלא. כאשר רכבו ניזוק כליל היא הפחיתה 33% מהמחירון בטענה שהרכב היה שייך בעבר לרשות הדואר ומשום שצבעו היה דהוי ופגום. השופטת רננה גלפז מוקדי קבעה כי חברת הביטוח לא הודיעה למבוטח מראש כי כך היא נוהגת. לכן עליה לשלם את מחיר המחירון המלא, ללא הפחתות.

 

איך קובעים את שיעור ירידת הערך? תלוי את מי שואלים שמאי הביטוח, מפצים עבור "ירידת ערך טכנית" בלבד. הם מסתמכים על דו"ח ועדת ששון. שמאי הביטוח הפרטיים, לעומת זאת, בוחנים את "ירידת הערך המסחרית" של הרכב, דהיינו לפי המחיר שניתן יהיה לקבל עבור הרכב בפועל בשוק החופשי.

 

מי צודק? הן המפקח והן בתי המשפט קבעו כי יש לפצות את המבוטח לפי גישת השמאים הפרטיים. המקרה הבא ידגים את ההבדל בין שתי הגישות:

 

הרכב המבוטח ניזוק. שמאי הביטוח קבע כי הרכב איבד מערכו 2.5% בלבד משום שתוקן באופן כמעט מושלם. השמאי הפרטי קבע כי לרכב נגרמה ירידת ערך של 9%.

 

השופט עמית פרייז קבע כי חוות דעת השמאי הפרטי הגיונית יותר. אף אם הרכב תוקן באופן שכמעט לא ניתן להבחין שעבר תאונה, עצם התאונה פוגעת בערכו של הרכב בעיני הקונה הממוצע.

 

במקרה אחר, רכבם של המבוטחים ניזוק "פגיעת שאסי". שמאי הביטוח קבע רק 6% ירידת ערך. המבוטחים ניסו למכור את הרכב משך שנה ללא הצלחה. כל הקונים דרשו הפחתה של 35% ממחיר המחירון. השופטת חנה מרים לומפ. קבעה כי יש לפצות את המבוטחים לפי ירידת הערך המסחרית וכי רכב שעבר תאונת שילדה מחירו בשוק החופשי יורד בצורה משמעותית.

 

מנגנון "שמאי מכריע", מי מכיר?

על פי הוראת המפקח על הביטוח, מבוטח שאינו מסכים עם קביעת "שמאי החוץ" לגבי הנזק לרכבו, רשאי להביא את עניינו בפני שמאי מכריע וזאת לאחר שהצטייד (על חשבונו) בחוות דעת שמאי פרטי. השמאי המכריע נבחר באופן אקראי מתוך רשימה שהרכיבו איגוד חברות הביטוח ואיגוד השמאים. מספר הטלפון של מוקד שמאי מכריע 1-700-700-888.

 

אך יש לשים לב לסד זמנים מאד קצר. המפקח קובע כי יש להציג לחברת הביטוח שומה נגדית לא יאוחר משבוע ימים מיום שהועברה לידי המבוטח השומה של שמאי חוץ.

 

עלויות השמאי הפרטי והמכריע (יכולות להגיע יחד ל- 5,000 שקל) יוטלו על המבוטח או על חברת הביטוח, לפי קביעתו של השמאי המכריע, בהתאם לתוצאות הערעור.

 

יש לזכור כי המבוטח אינו חייב לפנות למנגנון השמאי המכריע. באחד המקרים טענה חברת הביטוח כי המבוטחת איחרה את המועד כאשר לא פנתה להכרעת השמאי המכריע ולכן חסומה בפניה הדרך לבית המשפט. השופט ישי קורן, דחה את הטענה וקיבל את תביעת המבוטחת.

 

שמאי הביטוח התרשל, האם אפשר לתבוע אותו?

 

בהחלט. כך קבעה השופטת המחוזית ברכה בר-זיו. שמאי פרטי שנתן לאזרח חוות דעת בתחום הריצוף והתברר במשפט כי אין זה תחום מומחיותו, חייב לפצות את האזרח, אם בית המשפט קובע כי הליקוי במומחיותו הכשיל האזרח בתביעתו.

 

הוא הדין בשמאי של חברת הביטוח שהתרשל. שמאי הביטוח, חייב נאמנות גם למבוטח, למרות שזה לא שכר אותו. לדוגמא: הרכב המבוטח תוקן לפי חוות דעת שמאי הביטוח. המבוטח לא היה שבע רצון מהתיקון ופנה לשמאי פרטי. זה קבע כי לא הייתה כדאיות בתיקון הנזקים מכיוון שירידת הערך שנגרמה לרכב הינה בשיעור 49%, ולנוכח כך יהיה קשה עד בלתי אפשרי למכרו.

 

השופט אורן שוורץ קבע כי לשמאי חברת הביטוח יש חובת נאמנות גם כלפי המבוטח, למרות שחברת הביטוח משלמת את שכרו. במשפט התברר כי הנזקים שהתגלו בבדיקה הראשונה של הרכב העידו על "מצב גבולי".

 

אומדן הנזק לרכב היה סביב 40%. כשאלה הנסיבות, קובע השופט, היה על שמאי הביטוח לנקוט משנה זהירות. היה עליו לפקח על תקינות העבודות והחלפים ולבחון את הרכב בתום התיקון. השופט חייב את השמאי לפצות את המבוטח בנזקי התיקון הלקוי.

 

ועצה קטנה לסיום:

זכותו של כל מבוטח לקבל לידיו את חוות דעת שמאי חברת הביטוח, כולל כל הנספחים, התמונות והרישומים ששימשו אותו בהכנת חוות דעתו. חשוב לעמוד על זכות זו וגם לצלם לבד את הנזק. מסמכים אלה והצילומים שתעשה, יעזרו לך לתקוף את חוות דעת שמאי הביטוח, אם תגיע למסקנה שהוא קיפח אותך.

 

בפרק הבא: איך מתמודדים עם רופאי הביטוח?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסתבר שהמחירון "גמיש"
צילום: עידו ארז
מומלצים