שתף קטע נבחר

אושר: קנס של 50 אלף שקל על עבירות צרכנות

ועדת הכלכלה אישרה את הסעיף במסגרת הכנת חוק הגנת הצרכן לקריאה שנייה ושלישית. ברשתות השיווק התנגדו: עלולים לספוג קנסות מצטברים של מיליוני שקלים אפילו בגלל טעויות טכניות. מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יואל חסון: הבאתם את העונש הזה על עצמכם אחרי שהתנהלתם כמו שוק פרוע

בעלי עסקים אשר יפרו את חוק הגנת הצרכן יסתכנו בתשלומי קנסות עד 50 אלף שקל לכל עבירה. ועדת הכלכלה אישרה זאת היום (ב') במהלך הכנת תיקון רחב לחוק לקריאה שנייה ושלישית. הוועדה מאשרת בנפרד כל אחד מסעיפי החוק החדש.

 

חוק הגנת הצרכן - כותרות נוספות:

 

סעיפי הקנסות אושרו למרות התנגדות רשתות השיווק. הם מחו על האפשרות שייאלצו לספוג קנסות מצטברים למיליוני שקלים אפילו בגלל טעויות טכניות. מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ יואל חסון (קדימה) דחה אותם באומרו, "הבאתם את העונש הזה על עצמכם אחרי שהתנהלתם כמו שוק פרוע. מעכשיו תצטרכו לשפר את התנהגותכם מול הצרכנים".

 

תיקון החוק עליו עובדת הוועדה על פי הצעת הממשלה, נועד להרחיב את סמכויות האכיפה והפיקוח של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, בתוספת סמכויות להטיל קנסות מנהליים על מפירי החוק. במסגרת זו אושר כי הקנס על עבירות הליבה החמורות יעמוד על 50 אלף שקלים לתאגיד ו-35 אלף שקל לבעל עסק יחיד, והקנס על העבירות הפחות חמורות יעמוד על 25 אלף שקל לתאגיד ו-10 אלפים שקל לבעל עסק יחיד.

 

כמו כן נקבע כי סכומי הקנסות יגדלו על הפרות חוזרות של החוק בשיעור של 25% מהקנס המקורי על כל יום נוסף של העבירה. לפי הצעת ח"כ חסון נקבע עוד כי הקנס על הפרה חוזרת שבוצעה תוך שנתיים מהפרת החוק הראשונה, יכפיל פי 1.5 את סכום הקנס שהוטל על ההפרה הראשונה.

 

ח"כ חסון אמר כי לא הגיוני להטיל על מכולת שכונתית שלא תסמן מחירים את אותו הקנס שיוטל על רשת שיווק שעשתה את אותה עבירה. היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק-טירי, ציינה כי בנוסף לעונש המדורג יקבעו תקנות להפחתת הקנסות בהתאם לקריטריונים שייקבע שר התמ"ת באישור הוועדה.

 

"הצרכנים משלמים על הטעויות שלכם"

עו"ד רונית פרל מהתאחדות התעשיינים טענה כי הקנסות שייגזרו לפי החוק החדש עלולים להביא לסגירת עסקים קטנים שיסתבכו אפילו ב"טעויות טכניות". עו"ד שוש רבינוביץ מאיגוד לשכות המסחר ציינה כי אין יחס הולם בין העבירה לקנס. עו"ד עירית פיליפ מרשת מגה טענה כי החוק חושף את הרשתות המנהלות סניפים רבים לסיכון גדול יותר.

 

הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, הגיבה כי סניף איננו ישות משפטית נפרדת ואם בוצעה בו עבירה זה לרוב "בגלל שמישהו בהנהלה לא תפקד טוב". ח"כ חסון העיר לרשתות השיווק כי הם צריכים לקחת אחריות גם על טעויות.

 

"אתם מעסיקים רואי חשבון ועורכי הדין כדי לא לשלם למס הכנסה שקל אחד יותר ממה שאתם צריכים, וכאן מבקשים שתהיו יעילים גם בהתנהלות מול הצרכנים. עולם העסקים משתנה וגם הצרכנים משתנים. הם מודעים לזכויותיהם ועומדים עליהן", אמר חסון.

 

נציגי הרשתות טענו כי הם לא יצליחו למנוע טעויות חוזרות, כמו במקרים שיתגלה פער בין המחיר המסומן על המוצר במדף למחיר בקופה, ולשלם על כך קנסות מצטברים של מיליוני שקלים. חסון הגיב כי פער מדף-קופה הוא לא גזירת גורל. "תצטרכו להשתפר אבל תתגברו על זה. הבעיה שלנו היא שבינתיים רק הצרכנים משלמים על הטעויות שלכם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים