שתף קטע נבחר

הסבתם את הרכב לגז? שילמתם למדינה ללא צורך

בכירים במשרד התחבורה ביקשו לבטל את אגרת הסבת רכב לגז, בשם איכות הסביבה. בבקשה לביטול מתגלה כי נהגים שילמו למעשה על שירות שכלל לא ניתן להם מאז 2005. משרד התחבורה: גבינו תשלום על הוצאות פיקוח

משרד התחבורה גבה אגרה מכ-10,000 נהגים, עבור שירות שהופסק לפני כשבע שנים. מדינת ישראל מעוניינת לכאורה לעודד את השימוש בגז (גפ"מ) להנעת מכוניות, שכן הוא פולט פחות מזהמים מבנזין או סולר. לכן החליט משרד התחבורה לבטל לאחרונה אגרה בסך 229 שקלים, שנגבתה עבור הסבת מכוניות לשימוש בגז.

 

אלא שמתברר כי הסיבה לצעד הלא-אופייני אינה דאגה לאיכות הסביבה. שכן כבר לפני כשבע שנים, בספטמבר 2005, החליט המשרד להפסיק את השירות שבגינו נדרשו כ-10,000 נהגים לשלם את האגרה: בדיקה בעמדה הטכנית של משרד הרישוי. בסך הכל נגבו מאלפי הנהגים סכום המוערך בכ-2.3 מיליון שקל. מדוע בכל זאת המשיך המשרד לגבות תשלום במשך כל אותן שנים, למרות שבכירים מודים כיום כי האגרה שבוטלה נגבתה עבור שירות שהופסק?

 

משרד התחבורה: "ביקשנו לבטל אגרה בעד שירות שלא ניתן יותר" (צילום: גדי קבלו) (צילום: גדי קבלו)
משרד התחבורה: "ביקשנו לבטל אגרה בעד שירות שלא ניתן יותר"(צילום: גדי קבלו)

 

בתגובה רשמית שהעביר דובר המשרד נטען כי "התשלום ניתן על הוצאות פיקוח ובקרה על מוסכים, הוצאות תפעול, מחשוב והפקת רישיונות חדשים. בשנה האחרונה, החליט המשרד לעודד שימוש בהנעות חלופיות, בין השאר באמצעות ביטול האגרה, תוך ספיגת העלויות הנלוות אליהן".

 

זו לא הסביבה, טמבל 

כאשר הוגשה הבקשה לביטול האגרה לפני כחודש, הסבירו במשרד התחבורה כי "הוחלט לבטל את האגרה הנגבית כיום במשרד הרישוי עבור מתן האישור (להסבה לגפ"מ, ש.ה)". עוד אמרו שם כי "שימוש בהנעות חלופיות - דוגמת גפ"מ, או כלי רכב היברידיים - יביא לצמצום ניכר ברמת זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב, בעיקר בערים".

 

תקנות התעבורה קבעו כי מי שמסב את מכוניתו להנעה באמצעות גפ"מ (ר"ת: גז פחמימני מעובה), נדרש לשלם אגרה בסך 229 שקלים. הסיבה: ההסבה לשימוש בגז נחשבת ל"שינוי מבנה", ובתקנות נקבע כי "לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי". ההיתר כרוך כמובן בתשלום אגרה, תמורת בדיקה בעמדה הטכנית ("עמדה מספר 1") במשרדי הרישוי, שם עבר כלי הרכב בדיקה פיזית על-ידי בוחן, אשר אישר את שינוי המבנה.

 

אלא שבעקבות דיון שנערך בספטמבר 2005, החליט משרד התחבורה לשנות את הדרישות הנוגעות להסבת כלי רכב לשימוש בגז, ובכלל זאת ביטול בדיקת החובה בעמדה הטכנית, והסתפקות באישור ממכון התקנים או מהטכניון. בכירים במשרד מסבירים כי "כיום, האזרחים מגיעים עם כל המסמכים מהמעבדות המוסמכות למשרדי הרישוי, והפקידה מבצעת רישום".

 

שבע שנים, 10,000 פראיירים

מדוע אם כך נגבתה האגרה בכל זאת, במשך שבע שנים תמימות? בכירים במשרד מודים כי ביקשו לבטל "אגרה בעד שירות שלא ניתן יותר". הבעיה היא שבשנים אלה שילמו אלפי נהגים את האגרה, בלי שיידעו שהשירות שבגינה חויבו - הופסק ב-2005. כמה נהגים נפגעו מכך שמשרד התחבורה שכח להפסיק לגבות את האגרה?

 

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), עולה כי בשנת 2005 היו בישראל רק כ-800 כלי רכב שהונעו באמצעות גז, מהם כ-650 כלי רכב פרטיים. מנתוני הלמ"ס - אשר כמעט זהים לאלו שמפרסם משרד התחבורה - בשנת 2011 היה מספרם כ-10,000, מהם כ-7,600 פרטיים. מכאן עולה כי במשך כשבע שנים, גבתה המדינה אגרה מיותרת בסך של כ-2.3 מיליון שקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסבה לגז: למה נגבתה האגרה מ-10,000 נהגים?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים