שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    פרויקט ישראלי-פלסטיני יוצג בפסטיבל ונציה

    אסופה של שבעה סרטים קצרים שיצרו במאים פלסטינים וישראלים בחסות אוניברסיטת תל אביב תפתח את שבוע המבקרים של פסטיבל ונציה. היוזמת יעל פרלוב: "עשינו צעד קטן, אבל מלא תקווה קדימה"

    פרויקט "מים", שיצרו במשותף אנשי קולנוע ישראלים ופלסטינים, יפתח את שבוע המבקרים בפסטיבל ונציה הקרוב. הפרויקט, שיזמה ומנהלת עורכת הקולנוע יעל פרלוב, נולד בחוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, נחשף בפסטיבל הסטודנטים שלו ואף בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בירושלים.

     

    הפרויקט נוצר כמעבדה לעשיית סרטים עם צוותים מעורבים ותחת נושא שמשקף את עולמם הפנימי והתרבותי של היוצרים. תהליך העבודה והמפגשים המשותפים תועדו אף הוא כחלק מעבודת המעבדה.

     

    מתוך "הנשים של רפאעיה" של יואב שביט (צילום: עידן חן) (צילום: עידן חן)
    מתוך "הנשים של רפאעיה" של יואב שביט(צילום: עידן חן)

     

    תחת הנושא "מים" נוצרו שבעה סרטים קצרים, עלילתיים ודוקומנטריים, שיוקרנו בפסטיבל בוונציה כאסופה. בעקבות החשיפה בפסטיבל קאן, נרכשו הסרטים להפצה בצרפת על ידי מישל וזאנה ואדגר טננבאום, שהיו שותפים גם בהפקת הסרט "חתונה מאוחרת" של דובר קוסאשווילי.

     

    רשימת הסרטים כוללת את: "טיפות" בבימויו של פיני טבגר; "מוכר המים" בבימויו של מוחמד פואד; "מי מנוחות" בבימויו של ניר סער; "רז וראג'ה" בבימויו של יונה רוזנקיאר; "הבריכה של כרים" בבימויו של אחמד ברגותי; "מעכשיו ועד עולם" בבימויו של טל הרינג. כבמאי אורח הוזמן להשתתף בפרויקט מחמד בכרי, שיצר את "טיפות עיניים", סרט עלילתי ראשון בבימויו.

     

    מתוך "רז וראג'ה" של יונה רוזנקיאר (צילום: עודד אשכנזי) (צילום: עודד אשכנזי)
    מתוך "רז וראג'ה" של יונה רוזנקיאר(צילום: עודד אשכנזי)

     

    מדובר בפרויקט המשכי רב שנתי שהחל את דרכו לפני שנתיים בפסטיבל סרטי הסטודנטים ה-13 של אוניברסיטת תל אביב. הפרויקט, שעסק בשנת 2010 בנושא "קפה", זכה לתגובות נלהבות והוצג בפסטיבלים ברחבי העולם. בזכות ההצלחה נכנסו לפרויקט כשותפים לצד החוג לקולנוע גם קרן רבינוביץ', קרן גשר והשגרירות האמריקנית בתל אביב שתמכה במיזם.

     

    "הצלחנו להראות שאף על פי שהיחסים בין ישראל לפלסטינים מוקפאים, ולמרות שמדובר בשתי אוכלוסיות שבקושי מכירות אחת את השנייה, ישראלים ופלסטינים עדיין יכולים לעבוד יחד. עשינו צעד קטן, אבל מלא תקווה, קדימה", אומרת פרלוב, "רצינו ליצור סרטים שיציגו לא רק אמירות פוליטיות אלא כאלה שיתעלו מעל לפרופגנדה ולסיסמאות, ויבטאו בצורה כנה, מרגשת, אמיצה ופואטית את המציאות שבה אנחנו חיים".

     

    מתוך "מוכר המים" של מוחמד פואד (צילום: מוחמד פואד) (צילום: מוחמד פואד)
    מתוך "מוכר המים" של מוחמד פואד(צילום: מוחמד פואד)

     

    לדברי פרלוב, כבר עם הצגת הרעיון הראשוני לשיתוף פעולה קולנועי בין סטודנטים ישראלים ופלסטינים, קיבלה גיבוי מלא ותמיכה מראש החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. "ראובן הקר למעשה דחף למימוש המיזם תוך דגש על יצירת סרטים עלילתיים לצד סרטי תעודה. הרעיון היה לגדל במאים צעירים, לאפשר להם לפרוץ עוד לפני שהם עושים את הפיצ'ר ולפתוח להם את הדלת".

     

    נושאים פוליטיים שעוסקים בחיי היומיום במציאות מסוכסכת באמצעים פואטיים, נפקדת לדבריה של פרלוב מהעשייה הקולנועית של יוצרים בראשית דרכם. "הגשת המסגרת הזו היא עוד דרך לגעת בנושאים כאובים משותפים שהם מעדיפים לא לחשוב עליהם בכלל ולאפשר. היא מאפשרת ביטוי עצמי באמצעים אמנותיים".

     

    נושא הפרויקט השנה ביקש להדגיש את ההתנגשות בין הטבע והנופים הפסטורליים לבין המאבק הפוליטי האלים סביב מקורות המים. "ההתנגשות הזו באה לידי ביטוי בסרטים", אומרת פרלוב. הפנייה אל יוצרים פלסטינים נעשתה דרך פתיחת עמוד פייסבוק שעוררה היענות והולידה מפגש ראשון שנערך בין היוצרים הישראלים והפלסטינים ברמאללה. מתוך עשרה במאים פלסטינים, נבחרו שניים.

     

    מתוך "תרגישי בבית" של חלי הרדי (צילום: אורי נעים) (צילום: אורי נעים)
    מתוך "תרגישי בבית" של חלי הרדי(צילום: אורי נעים)

     

    כשבין הבמאים הישראלים והפלסטינים מפרידים מחסומים, העבודה המשותפת דרשה גם אישורי מעבר של הרשויות. "קבלת ההיתרים זו פרוצדורה שנמשכת בין עשרה ימים לשבועיים אבל חשוב לנו שהעבודה תהיה משותפת ושהמפגשים ייערכו בשני הצדדים", אומרת פרלוב. במפגש הבמאים האחרון סביב פרויקט "מים" הגיע לישראל גם מנהל הטלוויזיה הפלסטינית, נאסיר פלאח, שהרצה על הקשר בין התקשורת הפלסטינית לבין התקשורת הישראלית.

     

    נושא הנורמליזציה עם ישראל, שמעורר התנגדויות רחבות בחברה הפלסטינית עלה לדיון גם במסגרת המיזם הקולנועי של פרלוב. "היתה פנייה מבמאית שנולדה בעזה ומתגוררת ברמאללה שפרשה מהפרויקט בדיוק בגלל נושא הנורמליזציה. אבל החברה הפלסטינית כמו כל חברה מורכבת מדעות שונות.

     

    "יש במאים שאמרו לנו במפורש שחשוב להם להשפיע באמצעות הסרטים על החברה הישראלית. יש אחרים שאומרים שהאמנות במהותה יוצרת גשרים ומחברת בין

    בני אדם ושהעשייה האמנותית באה לפני הכל. אין ספק שאלו נושאים עדינים". בימים אלה נערכים מגעים להקרנת הפרויקט בסינמטקים ברחבי ישראל כמו גם במזרח ירושלים, בנצרת וברמאללה.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יוסי צבקר
    יעל פרלוב. מקרבת בין העמים
    צילום: יוסי צבקר
    לאתר ההטבות
    מומלצים