שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    "המכוניות מתייקרות? שהיבואנים יקצצו ברווחים"

    יבואני הרכב מזהירים כי העלאת המע"מ הקרובה ועדכון נוסחת "מיסוי ירוק" הצפויה בסוף השנה הנוכחית, יגררו העלאת מחיר משמעותית למכוניות משפחתיות. באוצר טוענים כי ליבואנים יש דרך למנוע ייקור - קיצוץ ברווחים וייבוא מכוניות אחרות

    יבואני הרכב יקצצו רווחים, וימנעו את ייקור המכוניות? מחר (ב') צפויה הממשלה לאשר שורה של העלאות מסים, הצפויים להגדיל את הכנסות המדינה ב-2013 במיליארדי שקלים. בין השאר, תתבקש הממשלה לאשר את עדכון "מיסוי ירוק" - נוסחה שקובעת הטבות מס למכוניות חדשות, בהתאם לכמות הזיהום שהן פולטות. יבואני הרכב מזהירים כי העדכון יביא לייקור של אלפי שקלים במחירי המכוניות, אך ברשות המסים אומרים היום (א') ל-ynet כי רווחי היבואניות מאפשרים להן לספוג את הייקור.

     

     

    לדברי גורמים באוצר, היבואנים נהנים מרווחים "עודפים" אפילו במכוניות מיני זולות יחסית, שמחיריהן כ-70 עד 80 אלף שקלים. ברשות גם מעריכים כי עדכון המס יגרום לחלק מהיבואניות להתחיל בשיווק מכוניות חסכוניות ו"נקיות" במיוחד, אשר יאפשרו לצרכנים ליהנות בכל זאת ממחירים נמוכים יחסית.

     

    עוד בערוץ הרכב של ynet:

     

    משוואה פשוטה: המכוניות יתייקרו, המס החודשי יעלה (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    משוואה פשוטה: המכוניות יתייקרו, המס החודשי יעלה(צילום: רועי צוקרמן)

     

    יש להזכיר כי גם העלאת המע"מ, שצפויה לקבל מחר את אישור הממשלה, צפויה להביא לעליית מחירי המכוניות החדשות. על-פי הערכות, יבואניות הרכב לא יספגו את העלאת המע"מ מ-16% ל-17%, וייקרו את המכוניות בשיעור של כ-1% בממוצע. מכונית משפחתית שמחירה כיום כ-122 אלף שקל, תתייקר לכן בכ-1,200 שקלים.

     

    "מדוע בכלל לשנות את "מיסוי ירוק"?

    ברשות המסים מסבירים כי עדכון המיסוי הירוק, שייכנס לתוקף בתחילת 2013, נחוץ כדי להגדיל את התמריצים הניתנים למכוניות שפולטות כמות מופחתת של זיהום. בהצעה שתובא מחר לאישור הממשלה, נקבע כי "עולה הצורך בהקשחת הקריטריונים לחלוקת הדגמים לדרגות הזיהום השונות, באופן שימנע הכללת רכבים רגילים בקטגוריה של רכבים ידידותיים לסביבה".

     

    על-פי הערכות בשוק הרכב, העדכון יביא לעליית מחירים של כ-3,000 שקלים בממוצע, ואף כ-5,000 שקלים במחירי חלק מהמכוניות המשפחתיות. גם מכוניות מיני, שנמכרות כיום במחירים של כ-70 אלף עד 80 אלף שקלים, עלולות להתייקר בסכום הנאמד בכ-2,000 שקלים. מנגד, מחירי מכוניות יוקרה ורכבי פנאי, שכיום זכאים להטבת-מס מינימאלית - ובחלק מהמקרים אינם מקבלים כל הטבה - צפויים להישאר ללא שינוי.

     

    גורמים ברשות סבורים כי החמרת התנאים לקבלת הטבות מס תפעיל לחץ על יבואניות הרכב, ואלה יחלו בשיווק גרסאות חסכוניות ו"ירוקות" מאלו המשווקות כיום. אם כך אכן יקרה, מסבירים שם, הרווח של הצרכנים יהיה כפול - מחיר רכישה שיהיה נמוך מזה של מכוניות "רגילות", ועלות תפעול שוטף נמוכה יותר, הודות לצריכת דלק חסכונית. בנוסף, ברשות אומרים כי חלק מהמכוניות כלל לא יתקיירו, למשל כמה מהדגמים הנמכרים בקטגוריות מיני וסופר-מיני.

     

    ומה יעשו הין היפני והדולר? 

    כאמור, ברשות המסים מציינים כי חלק מיבואניות הרכב נהנות כיום משולי רווח משמעותיים, ולכן הן יוכלו "לספוג" את הייקור הצפוי, וכך להימנע מלגלגלו לכיסי הצרכנים. אותם גורמים מזכירים כי בשנתיים האחרונות, כאשר החלו להימכר גרסאות חדשות של מכוניות משפחתיות - שנהנו מהטבות מס משמעותיות - מחיריהן היו לעתים זהים לגרסאות "הרגילות" שהחליפו, וזאת למרות שלכאורה ההטבה אפשרה את הוזלתן.

     

    אולם, ראוי לציין כי העדכון מגיע בתקופה שבה חלק גדול מהיבואניות מתמודדות עם התחזקות משמעותית של המטבעות שקובעים את מחירי המכוניות - הין היפני והדולר האמריקאי. התחזקות זו עוד לא הגיעה לכיסי הצרכנים, ובכירים בשוק הרכב מציינים שתי סיבות עיקריות לכך: ההאטה הכלכלית, שגוררת האטה במסירת מכוניות חדשות, וכן אווירה ציבורית שאינה מקבלת באהדה העלאות מחיר. לכן, עדכון המיסוי הירוק יספק לאותן יבואניות אפשרות לפצות על התחזקות הין והדולר, באמצעות ייקור המכוניות.

     

    המס שכמעט נשכח

    באוצר וברשות המסים מעריכים כי עדכון המיסוי הירוק יגדיל את הכנסות המדינה ב-400 מיליון שקלים בשנה הבאה. אלא שסביר להניח כי בפועל יהיה הסכום גבוה בכמה עשרות מיליוני שקלים. להיכן "נעלמו" אותם עשרות מיליונים, שעתידה המדינה לגבות מבעלי רכב? מאחר שמחירי המכוניות קובעים את המס החודשי שמשלמים בעלי הרכב הצמוד ("שווי שימוש"), צפויה המדינה להרוויח פעמיים - גם ממס קנייה גבוה יותר שישלמו רוכשי מכוניות חדשות, וגם ממס חודשי גבוה יותר שישלמו בעלי רכב צמוד.

     

    למשל, במקרה של מכונית משפחתית פופולרית, דוגמת מאזדה 3 או יונדאי i35 - שעשויות להתייקר בעד כ-5,000 שקל - הפער צפוי לעמוד על כ-150 שקלים נוספים מדי חודש. הכפילו את התוספת בכ-60 אלף מכוניות ליסינג חדשות מדי שנה, ותקבלו סכום נאה עבור קופת המדינה.

     

    מקורבים לאוצר ורשות המסים מציינים כי בפני בעלי רכב צמוד, שיירצו להימנע מייקור המס החודשי, עומדת אפשרות לבחור במכונית קטנה וחסכונית מזו שהם מקבלים כיום. ראוי להזכיר כי מאז החל יישום המיסוי הירוק, ב-2009, אכן חל גידול דרמטי בהיקף הרכישות של מכוניות מיני זולות, המצוידות במנועים קטנים וחסכוניים, וזכאיות להטבת המס המרבית - 15 אלף שקלים.

     

    יש לציין כי חישוב אומדן השפעת העדכון על שווי השימוש בעייתי, שכן לא ידוע מה יהיה שיעור ההתייקרות של המכוניות - שיעור שייקבע בסופו של דבר על-ידי יבואניות הרכב. בנוסף, יתכן כי חלק מהנהגים יבחרו לעבור למכוניות קטנות וזולות יותר, ולכן גם ישלמו שווי שימוש מופחת.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אוהד צויגנברג
    שר האוצר, יובל שטייניץ
    צילום: אוהד צויגנברג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים