שתף קטע נבחר

העלאת המהירות המותרת, לא גרמה לנהגים להאיץ

סקר מהירות שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על כבישי הארץ קובע במפתיע: העלאת המהירות המותרת בכבישים שונים, לא גרמה לנהגים לנהוג מהר יותר. התוצאה - הקטנת מספר העבירות ושיפור הבטיחות

העלאת המהירות המותרת פוגעת בבטיחות? לא לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. סקר מהירויות ארצי שערכה הרשות, חושף כי העלאת המהירות המותרת בכבישים דו-מסלוליים בשנה שעברה, לא גרמה לנהגים להגביר את מהירות נסיעתם, ולמעשה לא שינתה את המהירות הממוצעת באותם כבישים. בכך הוקטן משמעותית מספר הנהגים שהוגדרו כעבריינים, וגם רמת הבטיחות יצאה נשכרת.

 

  • לעמוד האופניים החדש של ynet

 

עוד כתבות בערוץ הרכב:

 

המהירות המותרת עלתה? גם מידת הציות לחוק (צילום: דניאל פטרי) (צילום: דניאל פטרי)
המהירות המותרת עלתה? גם מידת הציות לחוק(צילום: דניאל פטרי)

 

החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, להעלות את המהירות המרבית במספר מצומצם של כבישים, עוררה התנגדות חריפה בשנה שעברה. לטענת עמותות שונות, העלאת המהירות המותרת תוביל לעלייה במהירות הממוצעת ובמספר התאונות. מנגד, במשרד התחבורה העריכו כי להעלאת המהירות המותרת לא תהיה השפעה משמעותית על מהירות הנסיעה בפועל, או על מצב הבטיחות. על-פי נתוני הרשות הנחשפים כעת, נראה כי עמדת המשרד התבררה כנכונה.

 

 

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנחשפו אתמול (ג') ב-ynet, פחות מחצי אחוז מתאונות הדרכים ב-2011 נגרמו כתוצאה מנהיגה במהירות גבוהה מהמותר. על-פי הנתונים, ל-15,690 נהגים שהיו מעורבים בתאונה עם נפגעים נרשמה עבירת תנועה, אך רק ל-70 מהם יוחסה עבירה של נהיגה במהירות מופרזת ביחס לחוק. 

 

ראוי להזכיר כי ברשות לבטיחות הבהירו לאחרונה כי מצלמות המהירות החדשות הורידו את מהירות הנסיעה בכבישים שבהם הוצבו. ד"ר שי סופר, המדען הראשי של הרשות, הסביר לפני כשבועיים בוועדת הכלכלה כי בקטעי כביש שבהם הוצבו המצלמות נצפתה ירידה של כ-10 קמ"ש במהירות, ובנוסף ניכרת "השפעת הילה" - הפחתת מהירות בטווח של כקילומטר לפני המצלמות ואחריהן.

 

כמה נהגים עברו על החוק?

מסקר המהירויות החדש, שנערך על-ידי חוקרי הטכניון וטרם פורסם על-ידי הרשות לבטיחות, עולה כי בכבישים דו-מסלוליים וממוחלפים - שבהם הועלתה המהירות המותרת - חלה ירידה בשיעור הנהגים שנוסעים במהירות מופרזת, מ-70% ב-2010 ל-52.3% בשנה שעברה. המהירות הממוצעת בכבישים אלה נותרה ללא שינוי - 98.4 קמ"ש ב-2010 לעומת 98.7 קמ"ש אשתקד.

 

בכמה קטעים בכבישים 2 (כביש החוף) ו-5 הועלתה המהירות המרבית מ-90 קמ"ש ל-100. למרות זאת, לא נמצאה עלייה עקבית במהירויות הנסיעה. למעשה, המהירות הממוצעת בקטעים אלה כמעט שלא השתנתה - למשל, בקטע צפוני של כביש 2 נמדדה ב-2011 מהירות ממוצעת של 101.8 קמ"ש, לעומת 100.5 קמ"ש ב-2010.

 

ירידה משמעותית נצפתה במספר הנהגים שנוסעים במהירות הגבוהה מהמותר בחוק. באותו קטע של כביש 2 נמצא כי 55.4% מהנהגים עוברים על החוק, לעומת 73% בשנת 2010. באותו קטע נמצא כי 2.4% מהנהגים נוסעים במהירות גבוהה במיוחד - 20 קמ"ש או יותר מעל המותר. ב-2010 היה שיעור הממהרים 6.5%.

 

ממצאים דומים עלו מבדיקת מהירויות הנסיעה בקטעים בכבישים 1 ו-4, שבהם הועלתה המהירות מ-100 קמ"ש ל-110. יש לציין כי נתונים אלה סותרים את הממצאים בכבישים אחרים. "באחוז כלי הרכב מעל המהירות המרבית המותרת נמצאה לרוב עלייה", מציינים עורכי הסקר, אך מבהירים כי עלייה שכזו לא נצפתה "(ב)סוגי הדרכים עם העלאת המהירות המרבית המותרת ב-2011 - דרכים מהירות ודו-מסלוליות ממוחלפות, בהן המדד ירד".

 

יתרה מכך: הסקר, שנערך ב-133 אתרים ביוני 2011, גילה כי ברוב סוגי הכבישים חלה עלייה במספר הנהגים שנוסעים בשעות הלילה במהירויות גבוהות - מעל 130 קמ"ש. ושוב, דווקא בכבישים שבהם הועלתה המהירות המרבית המותרת לא נמצאה עלייה שכזו.

 

"המהירויות צריכות להיות גבוהות"

על-פי הנחיות משרד התחבורה, כבישים מהירים וכבישים בין-עירוניים דו-מסלוליים אמורים לספק רמת שירות גבוהה לנהגים - תשתית איכותית ובטיחותית, המאפשרת נהיגה במהירות גבוהה. "דרכים אלה חייבות להיות מתוכננות בסטנדרט תכנוני גבוה, ולפיכך מהירות התכן שלהם והמהירויות המותרות בהן צריכות להיות גבוהות".

 

ומה עם בטיחות - האם העלאת המהירות המותרת עלולה לגרום לעלייה דרמטית במספר התאונות? ממש לא. במשרד התחבורה מבהירים כי "רמת הבטיחות באותן דרכים לא תיפגע בהכרח בתנאים אלה, אלא להיפך, כל עוד הם מתוכננות לרמת בטיחות גבוהה". או במלים פשוטות: כביש מודרני, שתוכנן היטב, מאפשר נסיעה במהירות גבוהה מבלי לפגוע בבטיחות.

 

למעשה, במשרד התחבורה מציינים כי יש יתרונות ברורים להעלאת המהירות המותרת בכבישים מהירים ובין-עירוניים - "כך תושג יעילות תפעולית וכלכלית, וכך גם יתקבל הדבר באופן חיובי על-ידי החברה והפרט". הסייג הברור שקובעים במשרד הוא הפרדה בין תנועת כלי הרכב המהירים, ותנועה של משתמשי דרך פגיעים - כמו הולכי רגל ורוכבי אופניים.

 

נקודה חשובה נוספת היא הפערים בין מהירות הנסיעה של כלי הרכב בכביש. "השונות במהירויות בין כלי הרכב השונים גורמת לחוסר בטיחות", מבהירים במשרד התחבורה. למרות שנתוני הסקר של הרשות לבטיחות אינם מתייחסים לכך במישרין, נראה כי העלאת המהירות המותרת הקטינה את אותה שונות מסוכנת, שכן שיעור הנהגים הנוסעים במהירות מופרזת ירד משמעותית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המהירות הממוצעת לא השתנתה
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים