שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אתר חדש מציג: הפוליטיקאי הכי אמין
    האינטרנט עוזר לזכרון הציבורי שלנו: אתר חדש מאפשר לגולשים לראות את הבטחות הפוליטיקאים, לדרג את רמת אמינתן ולגלות בסופו של דבר אצל מי מילה זו מילה ומי זורה לנו חול בעיניים

    "הבעיה היום היא שההבטחות (של פוליטיקאים) נעלמות בין חדשות ובשינויים הדינמיים, ונשטפות כחול בים" כך אומר רוביק עזר שהגה אתר חדש בשם "כחול" (דיבורים כמו חול) שמתעד את הבטחותיהם של אישי ציבור ומאפשר לגולשים לדרג עד כמה הם מאמינים שבמבחן המציאות הפוליטיקאים אכן יעמדו בדברתם. מטרתו העיקרית של "כחול" היא לשפר את זכרונו הקצר של הציבור וכמובן לאפשר לנו לעקוב אחר ההבטחות שמפזרים הפוליטיקאים באמצעי התקשורת. כך אפשר יהיה לדעת מי הפוליטיקאי הכי אמין, עם מי הציבור הכי נוטה להסכים ואיזו מבין המפלגות נחשבת כלא אמינה?

     

    את הרעיון להקמת האתר הגה עזר יחד עם אלכסנדר בודניק. עזר מגלה כי היוזמה הגיעה מתוך רצון אמיתי ותמים לנסות ולהשפיע על התרבות הפוליטית בארץ, ולהבהיר לאנשי הציבור שהם חייבים לעמוד מאחורי ההבטחות שלהם. " זכות הציבור לדעת מה מבטיחים לו. אנחנו מאמינים שהמעקב אחר ההבטחות יעודד פוליטיקאים לעמוד בהן ולהפסיק להכריז על דברים שאינם מתכוונים אליהם".

     

     

    את ההשראה ל"כחול" קיבל לאחר שנתקל במקרה באתר Politifact האמריקאי. פוליטיפאקט הוא פרויקט של עיתון טמפה ביי טיימס, בו עיתונאים ועורכים מזינים מידי יום אמירות והבטחות של אנשי קונגרס, מושלים, ראשי ערים, לוביסטים וכדומה, כדי לבחון האם הם עומדים במילתם. מעין "יצאת צדיק" רק לאישים ציבוריים. האתר כולל גם "אובהמטר" (Obameter), העוקב אחר החלטות ופעולות הנשיא בהשוואה להבטחותיו בקמפיין הבחירות שלו.

     

    בדומה לפוליטיפאק, "כחול" מציג באופן שוטף את אמירות הפוליטיקאים (אבל לא רק, תוכלו למצוא שם גם ארגונים כמו הרשות השנייה, ההסתדרות, עיריות ועוד) ומאפשר לגולשים להצביע האם הם מאמינים שההבטחה תקוים והאם הם מסכימים עם מהות ההחלטה או האמירה. בנוסף, לצד כל אמירה מופיע כפתור "אסמכתא" המוביל לכתבה או סרטון וידאו המציגים ומתייחסים לאותה אמירה, כך שהגולשים יוכלו לקבל מידע נוסף.

     

    האתר אמנם נמצא עדיין בחיתוליו, וכדי להתרשם באמת מהסטטיסטיקה נדרשת השתתפות רבה מצד הגולשים, אך כבר עכשיו מעניין להתעקב על המקרים בהם ישנו פער גדול בין ההסכמה על מהות האמירה לבין רמת האמון שהציבור רוכש למי שביטא אותה. כך למשל, אמירתו של ראש הממשלה נתניהו כי "הארוחה תגיע אל הקשיש הנזקק ולא הוא אליה" זוכה אומנם ל-88 אחוזי הסכמה אך רק ל-5% אמון.

     

    "כחול" אינו מציג לנו את מפת אמינות אובייקטיבית, אם בכלל אפשר לדבר במונחים כאלו, אלא שיפוט של הציבור. עם זאת, לאחר שמנהלי האתר נתקלים במקרה בו הבטחה הופרה באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כמו למשל כניסת מופז לקואליציה לאחר שהבטיח שלא יעשה כך, הם מצמידים חותמת "חול בעיניים" ולאחר מכן לא ניתן יותר להצביע על אמינותה.

     

    עזר דוחה את הטענה כי האתר למעשה מודד את דעת הקהל ולא באמת את אמינותו של הפוליטיקאי. "כמובן שהגולשים מביאים איתם מטענים שונים, אבל אנחנו מאמינים שההפרדה בין "אמון" ל"הסכמה" משיגה את המהימנות של ההצבעות ומאפשרת לגולשים להתנתק מדעות קדומות. לדוגמה, אם את שייכת לצד הימני במפה הפוליטית את יכולה שלא להסכים להבטחה כלשהיא של ח"כ אחמד טיבי, אבל את עדיין יכולה להאמין לו שהוא יקיים אותה. שמאלני יכול שלא להסכים עם בנימין מנתניהו שהבטיח לפרק את הבתים בשכונת האולפנה, אבל עדיין להאמין לו שהוא יעשה את זה".

     

     

    ממה שהתרשמת עד כה, מי הוא חבר הכנסת שמוביל במשך הזמן הרב ביותר כ"לא אמין"?

    עזר: "על ציר הזמן, וכרגע עדיין לא ניתן לראות זאת באתר, חברי הכנסת מקדימה בהווה ובעבר מככבים בדירוג אי האמון: ציפי לבני, אהוד אולמרט ושאול מופז מובילים את דירוג אי האמון, והם מובילים אותו מהרגע בו התחלנו לפרסם הדירוג. מגדיל לעשות שאול מופז, שלמרות שבע ההבטחות המתועדות מגיע ל- 8% אמינות בלבד. מנגד, שלי יחימוביץ' יציבה מאוד במדד אמון הציבור, ועומדת על כ- 84% אמון, גם כן מהרגע בו התחלנו לפרסם את הדירוג".

     

    ומה לגבי ראש הממשלה שלנו?

    "לא מפתיע שבנימין נתניהו מוביל את טבלת המבטיחים עם חמישים הבטחות, כשאחריו אלי ישי עם עשר בלבד, כמובן שיש יותר, אבל אלא רק ההבטחות שאנחנו מצאנו ותיעדנו. אולי ראש הממשלה שלנו אוהב לדבר ולהבטיח, אבל ההבטחות שלו זוכות לאמונם של 25% מהמצביעים בלבד, והנתון יציב מהיום בו התחלנו לפרסם הדירוג.

     

    בנוסף, מעט מאכזב אך לא מפתיע לדעת שהקואליציה מבטיחה את הרוב המוחלט של ההבטחות: למעלה מ- 90% מכלל ההבטחות הן של חברים בקואליציה. אפשר להסביר את זה בסיקור יתר של התקשורת את הקואליציה, אפשר אולי להסביר את זה באופוזיציה קטנה ולא לוחמת. בשבועות הקרובים האתר צפוי לעבור סדרת שינויים במסגרתם, בין היתר, ניתן יהיה לראות גם מידע מהסוג הזה".

     

    איך אתם יכולים למנוע מצב בו עשרות גולשים, או טוקבקיסטים בתשלום, יכנסו לאתר רק כדי להטריל, כלומר, להצביע נגד חבר כנסת מסוים כאמין או לא אמין ובכך לעוות את התוצאות?

    עזר: "אנחנו מאפשרים לכל גולש רשום, שהזין כתובת דוא"ל מאומתת, להצביע רק פעם אחת עבור כל הבטחה. בנוסף, אנחנו עוקבים ברמה יומית אחרי הפעילות באתר כדי לנסות ולזהות דפוסים חשודים של פעילויות לדוגמה, חבר כנסת מסוים שמפעיל צבא של גולשים כדי להטות את כף המאזניים, ובמידה ונזהה משהו כזה נוכל לפעול בהתאם".

     

     

     

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים