שתף קטע נבחר

הכירו את מפוטרי הסלולר: בני 35 עם תואר שני

מספר המועמדים לחברת ההשמה קודקס עלה ב-23% מאז כניסת חברות הסלולר החדשות. בניגוד למה שמקובל לחשוב, מרבית המפוטרים הועסקו בתפקידים בדרגים בכירים. מה היו תנאי השכר שלהם והיכן מרביתם מתגוררים?

עד לפני זמן לא רב נחשב ענף הסלולר לענף יציב במיוחד הטומן בחובו משכורות נאות לכל העובדים בתחום. שלוש החברות הגדולות גייסו עובדים רבים והכל היה על מי מנוחות.

 

 

אגפי השיווק בחברות העסיקו המוני עובדים במגוון תפקידים ונהנו מתקציבים גבוהים שיועדו לביסוס וחיזוק המותג, על דרך

של יצירת קמפיינים נחשקים והשקעה גדולה בפרסום בכלי התקשורת השונים.

 

כניסת שחקנים חדשים לשוק הסלולר ערערה לחלוטין את יסודות הענף, והפכה את התחרות על ליבם של הצרכנים למבוססת מחיר. המפעילים החדשים שהצטרפו לשוק החלו לנגוס עוד ועוד בנתח הצרכנים של פלאפון, סלקום ופרטנר.

 

בהישרדות כמו בהישרדות, עיקר משאבי המפעילות מוקצים כיום להרחבת ושיפור השירות לשם יצירת יתרון יחסי ובידול אל מול המתחרות. מאמצי השיווק, כאשר הם מושקעים, מופנים למהלכים טקטיים ולהגדלת פעילות קידום המכירות, בדגש על מבצעי מכירות אגרסיביים.

 

הנהנים העיקריים מהתחרות הגוברת שתקפה את השוק הם הצרכנים, שזוהי שעתם היפה. כשמוקד הכוח נמצא בידיהם והם מנותקים משלשלאות ההתחייבות. הדילמה היחידה היא המחיר -  99.99 שקל או 89.99 שקל. ואולם, כידוע לכל מטבע יש שני צדדים.

 

 

השוק נפתח - עובדים מפוטרים (צילום: מוטי קמחי, ניב קלדרון, מתי אלמליח, איילת צור, מירב קריסטל, נועם מושקוביץ) (צילום: מוטי קמחי, ניב קלדרון, מתי אלמליח, איילת צור, מירב קריסטל, נועם מושקוביץ)
השוק נפתח - עובדים מפוטרים(צילום: מוטי קמחי, ניב קלדרון, מתי אלמליח, איילת צור, מירב קריסטל, נועם מושקוביץ)

 

יש מי שמשלם על ההוזלות

הנפגעים העיקריים מהתחרות האגרסיבית, הם עשרות אנשי השיווק שהועסקו עד כה בענף ומצאו עצמם בחודשים האחרונים נשטפים החוצה תחת גלי הצונאמי של הפיטורים בענף, עם סגירת מחלקות השיווק בחברות.

 

מנתוני חברת קודקס שיווק, המתמחה בהשמת אנשי שיווק, עולה כי מדובר בתופעה של ממש. ליאת בן צבי שבח, סמנכ"ל קודקס שיווק: "בחודשים האחרונים אנו עדים למגמה בולטת של פיטורים וצמצומים בתחום השיווק בענף הסלולר. כאשר החלה המהפכה בענף, זיהינו עלייה מיידית ושיטתית במספר המועמדים שנפלטו מהתחום".

 

"על פי נתונים שאספנו וניתחנו בקודקס שיווק", מוסיפה בן צבי, "אנו רואים כי רק בשלושת החודשים האחרונים, עלתה כמות המועמדים שפנו אלינו לאחר שסיימו את עבודתם בענף ב-23% כשהיקף קורות החיים החדשים שקיבלנו בתקופה זו, מקרב מועמדים אלה בלבד, עומד על כ-300. במובן זה, אין ספק שמדובר כבר בתופעה רחבת היקף".

 

מעט מספרים

מעניין לראות מנתוני קודקס שיווק, כי בניגוד למה שמקובל לחשוב, מרבית המפוטרים הועסקו בתפקידים בדרגים בכירים, ובעיקרם מנהלי תחום שהשתכרו 15 אלף - 18 אלף שקל, ומנהלי מחלקות שנהנו משכר של 25 אלף - 30 אלף שקל. הוותק הממוצע של המפוטרים בתפקידים אלה עמד על 10-7 שנות ניסיון.

 

פיטורים בוצעו גם בקרב דרגי ביניים, בקרב מנהלי מוצר בוותק ממוצע של 5.5 שנות ניסיון, אשר השתכרו כ-12 אלף שקל, וכן בקרב מנהלי פרויקטים בותק ממוצע של 5 שנות ניסיון שהשתכרו 12-13 אלף שקל בממוצע.

 

ממאות שיחות שנערכו בחברה עם אנשי שיווק שפוטרו מהענף, ניתן לשרטט פרופיל קשיח יחסית של המועמדים מחפשי העבודה בתחום.

 

 *פיטורים בכלל המשק

 

הגיל הממוצע של המפוטרים הינו 35, כ-75% מהם בעלי תואר שני, כאשר מרביתם אוחזים בתואר MBA. כ-80% מהם מתגוררים במרכז הארץ. חלק גדול מהמועמדים צמח לאורך השנים בחברות הסלולר במגוון תפקידים, חלקם במחלקות שירות הלקוחות וחלקם באגפי השיווק והם התקדמו לתפקידים בכירים בתוך המחלקות.

 

חלק אחר מהמועמדים מגיע עם ניסיון מעולמות תוכן משיקים מתחומי המדיה והתקשורת. מרבית המועמדים מגיעים עם ניסיון עשיר ומרשים בתחומי השיווק הקלאסיים ומביעים פתיחות למעבר לתפקידים מקבילים בעולמות תוכן אחרים ובמידה רבה מחפשים את הזדמנות להשתלב בענפים יציבים יותר.

 

אתגר לא פשוט

ואולם, ההיצע המוגבל של המשרות בענף השיווק בתקופה זו, לצד האחוז הגובר של המשרות שנפתחות בתחומי הדיגיטל והאונליין בשנה האחרונה, לצד העדפתם של חלק מהמעסיקים מועמדים בעלי ניסיון ייעודי בענפים הרלוונטיים, מציבים למועמדים אתגרים לא פשוטים ובמידה רבה משקפים שוק מוצף ורווי.

 

אין חולק כי מוקד השיח בענף הסלולר עבר מחיזוק המותג וביסוס נאמנות צרכנית, לדיון מצומצם על סקאלה של תעדוף בין מחירים ודיון על ערכים מוספים של עולם השירות, באופן שמותיר את אנשי השיווק בפני פרשת דרכים. ואולם, בן-צבי שבח דווקא אופטימית.

 

בן צבי ואומרת: "מניסיוננו, מנהלי השיווק שישכילו לרתום את המשבר בענף למינוף הקריירה שלהם, ויבחרו לראות בו הזדמנות, תוך ניצול העת הנוכחית להתמקצעות נוספת לצד רכישת כלים וידע עדכניים - יצרו לעצמם מגוון רחב של אפשרויות מרתקות בתחום השיווק, ויהיו בעלי סיכוי גבוה לבסס קריירה מאתגרת וענפה". 

 

אבי זיתן, יועץ שיווק ואסטרטגיה ושותף בקודקס שיווק מסכם: "השיח החדש, שתולדתו במחאה החברתית, עוסק היום בחיסכון, שיתוף והוגנות צרכנית. הנפגעות העיקריות מהשיח הן המפעילות הוותיקות שנתפסות בעת הזו כחזיריות וכמי שעשקו משך שנים את הצרכנים בענף חסר תחרות. החברות הוותיקות מצאו עצמן במגרש משחקים חדש לחלוטין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בגללכם פוטרתי
צילום: shutterstock
ירידה במחירים - עלייה במספר המפוטרים
צילום: shutterstock
ליאת בן צבי
מומלצים