שתף קטע נבחר

בגרות באנטי וירוס. לוחמת הסייבר מגיעה לתיכון

משרד החינוך משיק תוכנית בסיוע מומחים מיחידה 8200: ב-30 בתי ספר ילמדו תלמידים לבגרות כיצד להגן על סמארטפונים, מחשבים, בנקים ומערכות חשמל מפריצה של האקרים. גם צה"ל ירוויח: "כבר לא רק אוויר, ים ויבשה - יש עוד זירת לוחמה"

לוחמת הסייבר מגיעה לבתי הספר התיכוניים: החל משנת הלימודים הקרובה ילמדו תלמידי הנדסת תוכנה לבגרות גם כיצד למנוע חדירה לאפליקציות בטלפונים הניידים ואיך להגן על מערכות ההפעלה של הבנקים ורשתות החשמל בישראל.

 

עוד חדשות ב-ynet:

 

הקמתה של רשות הסייבר הלאומית וחשיפתם של מאות אלפי כרטיסי האשראי על ידי "ההאקר הסעודי", עודדו את משרד החינוך לשלב ביתר שאת את הנושא הווירטואלי בתוכנית הלימודים ולפתח מערכי שיעור העוסקים בהגנה על המרחב הווירטואלי ברשת.

 

ראש מינהל המדע והטכנולוגיה במשרד החינוך, ד"ר עופר רימון, מזכיר כי מרחב הסייבר כולל מערכות דיגיטליות רבות - החל בטלפון החכם ובמחשב האישי שלנו, דרך שירותי הבריאות והבנקאות, וכלה במערכות לאומיות כמו רשתות חשמל ותקשורת. לדבריו, הידיעה כי תקיפת מערכות אלו עלולה לפגוע בחיי היומיום של כל אחד מאתנו הולידה את הצורך ללמוד להגן על מרחב הסייבר, ולהפוך אותו גם מקצוע לבחינות הבגרות הכולל לימודים מעמיקים.

 

גם פרשת גניבת האשראי חידדה את הצורך בתוכנית לימודים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גם פרשת גניבת האשראי חידדה את הצורך בתוכנית לימודים(צילום: shutterstock)

 

כדי לעשות זאת בנה משרד החינוך בשיתוף עם יחידת המחקר של רשת "אורט" ומומחים בתחום המחשבים ביחידת המודיעין 8200, תוכנית לימוד חדשה עבור תלמידי מדעי המחשב. התוכנית כוללת מבוא להגנת סייבר, ועוסקת במתן דגשים בכל הקשור להגנה על רשתות וירטואליות, על אפליקציות ועל מערכות הפעלה.

 

מגמת התוכנה נחשבת לסוגה עילית במערכת החינוך, ובשנת הלימודים הקודמת למדו בה כ-18 אלף תלמידי תיכון (לעומת 16,500 בשנה שלפניה). מדי שנה בוחרים כשליש מתלמידי התוכנה להגביר במקביל גם את לימודי המדעים, בעוד השיעור הארצי - בקרב כלל התלמידים - עומד על 11% בלבד הבוחרים להגביר את מקצועות המדעים לבגרות.

 

מקצוע לצבא - ולחיים

על פי התוכנית של משרד החינוך, בשלב הראשון יכללו לימודי הסייבר כ-30 בתי הספר מצטיינים בלבד. התלמידים שיתקבלו לתוכנית היוקרתית יידרשו לשלב לימודים מוגברים ברמה של 5 יחידות לימוד במדעים (פיזיקה או מתמטיקה) ו-10 יחידות לימוד בתוכנה ומחשב. בנוסף יידרשו התלמידים להגיש פרויקט גמר שיעסוק באבטחת מידע, כגון פיתוח דגם בסיסי של אנטי-וירוס, שיתריע על התרחשויות חריגות, כתיבת IDS (ניטור תעבורת רשת, התרעה וטיפול בחריגות) או כתיבת ארגז חול (תוכנה המריצה תוכנות אחרות ומנתחת את התנהגותן).

 

כיוון שמדובר בתחום חדש שמעולם לא נלמד במערכת החינוך, גייס לאחרונה אגף המדע והטכנולוגיה מילואימניקים של יחידות המודיעין בצה"ל, כדי שיעבירו השתלמויות מקצועיות למורים וידריכו אותם לגבי שיטות ההגנה וההתקפה המתקדמות ביותר ברשת.

 

"כיום אנחנו מבינים יותר ויותר את החשיבות הביטחונית והאזרחית של נושא הסייבר, ואם בעבר דיברו על שלוש זירות לחימה - ים, אוויר ויבשה - הרי שהיום כבר יש זירת לחימה חדשה", מדגיש ד"ר רימון. "המדיניות שלנו היא לעודד תלמידים ללמוד דברים שמסקרנים אותם ומגרים את הדמיון שלהם, וכשמדברים במונחים של האקרים וסייבר התלמידים

מרותקים והלמידה הופכת עבורם לרלוונטית מאוד. בנוסף ברור לגמרי שתלמיד שיחל ללמוד הנדסת תוכנה כבר בכיתה ז' וישתלב אחר כך בתחום הזה גם בצבא, יוכל לצאת לחיים האזרחיים עם ידע עצום באחד התחומים החשובים ביותר כיום בעולם הטכנולוגיה".

 

סמנכ"ל מחקר ופיתוח ברשת "אורט", ד"ר אלי אייזנברג, שהיה בין יוזמי התוכנית, אומר כי היא תתרום לישראל הן בהיבט הביטחוני והכלכלי והן בפיתוחם האישי של התלמידים. "הנושאים של משחקי התקפה והגנה ברשת מאתגרים אותם ומעודדים אותם לפתח את החשיבה", הסביר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"משחקי ההתקפה וההגנה מגרים את התלמידים" (אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
מומלצים