שתף קטע נבחר

"לפגוע ולברוח": בשביל זה יש חברים

השחקן דקס שפארד גייס את ארוסתו, חבריו ותקציב צנוע בשביל "לפגוע ולברוח" - קומדיית פעולה על נהג שודים בדימוס והרפתקאותיו עם זוגתו. וזה לא מעיק כפי שזה אולי נשמע

את קומדיית האינדי "לפגוע ולברוח" (במקור "Hit and Run") יהיה מדויק יותר להגדיר כ"סרט גראז'": כזה שמצויד בתקציב נמוך (כשני מיליון דולר) תוך התבססות על מעגל החברים הקרוב של יוצריו.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

השחקן דקס שפארד לא רק מגלם את התפקיד הראשי, אלא משמש גם כמפיק, תסריטאי ובמאי שותף (יחד עם דיוויד פלאמר). מולו השחקנית קירסטן בל, ארוסתו בחיים של שפארד. לעזאזל, אמא שלו עשתה את הקייטרינג - מה יכול להיות יותר גראז' מזה? תחביביו האישיים של שפארד, המשלבים בין גבריות מסוקסת (השתתפות במרוצי אופנועים) לרגישות חברתית (חונכות לנערי מצוקה), מתווים את קונפליקט העומק של הסרט.

 

יש ל"לפגוע ולברוח" משמעות נוספת וישירה יותר למושג גראז'. זוהי קומדיית פעולה שבה הנהיגה והמרדף נמצאים במוקד ההתרחשויות (תוך שימוש במכוניות מהגראז' הפרטי של שפארד). מעין גרסת לייט לקומדיות הנהיגה השובבות בכיכובו של ברט ריינולדס, ובעיקר ל-"Smokey and the Bandit" מ-1977 של האל נידהם.

 

בסרטים אלו, ריינולדס היה מודל של גבריות מהסוג הישן, גבר שנשים יכולות להניח בבטחה את ראשיהן הקטנים על כתפו החסונה. עולם שבו גברים נוהגים במכוניות אמריקניות מהירות, רעשניות ומזהמות ללא שמץ נקיפות מצפון. התרפקות פטישיסטית על כלי רכב כגילום של גבריות המדברת בשפת הנהיגה הפרועה. או במילים אחרות - קומדיות Rednecks.

 

אבל שפארד ובל שייכים לדור אחר, ובעיקר למנטליות אחרת. מי שראה את ביוטיוב את הקליפ שבו בל קורסת מרוב התרגשות כששפארד מפתיע אותה ליום הולדתה עם עצלן, יכול לנחש שמדובר בזוג מעודן שהפוליטיקלי קורקט זורם בעורקיו. ואכן ,הסרט מכיל בתוכו קונפליקט בין ההנאה מגבריות שורשית ומשוחררת וריסון אפולוגטי של הנאות אלו.

 

סע, צ'רלי, סע!

שפארד הוא צ'רלי ברונסון, מי שחי זה מספר שנים בעיירת חור אי שם במדינת קליפורניה. הוא נמצא שם בזהות בדויה, כחלק מהמיקום שניתן לו במסגרת התוכנית להגנת עדים. על ביטחונו מופקד מרשל פדרלי כושל בשם רנדי (תום ארנולד), שאפילו לא מסוגל להחנות את רכבו מבלי לסכן את הציבור.

 

"לפגוע ולברוח". לא סתם עד תמים ()
"לפגוע ולברוח". לא סתם עד תמים

 

צ'רלי התאהב באנני (בל) האקדמאית. היא עשתה דוקטורט ביישוב סכסוכים, אך כעת מוצאת עצמה תקועה במשרה נחותה בקולג' המקומי. כשהיא מקבלת את הזדמנות חייה - לעמוד בראש מחלקה חדשה שנפתחת ב-UCLA - צ'רלי שלא ירצה לעמוד בדרכה, יסכים להסיע אותה לראיון העבודה גם במחיר סיכונו האישי.

 

כדי לעשות את הדרך, הוא מוציא מהמוסך את מכוניתו המופלאה - לינקולן קונטיננטל משודרגת מ-1967, מכונית מרוץ פראית שרוסנה זמן רב מדי. הדרך לראיון, שאמורה הייתה להיות מהירה ופשוטה, מסתבכת. החבר לשעבר של אנני, שמוק קנאי בשם גיל (מייקל רוזנבאום), מגלה את שמו האמיתי של צ'רלי (יול פרקינס), ומיידע את חברי כנופייתו לשעבר שהוא בדרך ללוס אנג'לס.

 

אנני, שידעה על תוכנית הגנת העדים, מבינה כעת כי צ'רלי הוא לא רק עד תמים, אלא נהג המילוט בדימוס בכנופיה שביצעה מעשי שוד. אומנם הגילוי יוצר מתח ביחסיהם, אך המיומנויות המקצועיות שלו עומדות להתגלות כבעלות ערך עם התקדמות העלילה.

 

מתוך הסרט. על מה אסור ומותר לצחוק? ()
מתוך הסרט. על מה אסור ומותר לצחוק?

 

מהצד השני נמצא אלכס דימיטרי (ברדלי קופר), פושע עטור ראסטות בלונדיניות, ומי שהיה חברו הטוב של צ'רלי עד שזה הפך לעד כנגדו. כפי שצ'רלי מלכד בדמותו ניגודים של רומנטיקן רך עיניים ונהג שודים מיומן, כך גם דימיטרי מפגין דאגה יתרה לכלבים, המתחלפת בפרצי אלימות קיצוניים.

 

בין מרדף למרדף, מוקדשת כמות ניכרת מזמן הסרט להתנצחויות בין צ'רלי ואנני. היא מנסה להציב את גבולות הניסוח התקינים עבורו, והוא מעודד אותה

להיות קצת פחות נוירוטית. זה לא מעיק כפי שזה נשמע, כיוון שגם אם הטקסטים לא תמיד מצליחים לכבד את מקור ההשראה שלהם (טרנטינו - אלא מי?), לפחות יש כימיה בין השחקנים.

 

על מה אי אפשר לצחוק? על הומואים ועל אקולוגיה (שני דברים שלא היו ראויים אפילו ללעג בסרטיו של ריינולדס). ועל מה כן? על ה-Rednecks המוקסמים ממכוניתו של צ'רלי (אנני: "אנשים שהם... מטעמי נוחות, בוא נקרא להם אנסים"), ובסצינה קצרה אך סרת טעם במיוחד - על הגוף המרופט, השמן והכעור של חבורת זקנים שעושה אורגיה במוטל אמריקני. המכוניות דוהרות במהירות, ומותירות מאחוריהן ניחוח קל של התנשאות ומבושמות עצמית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לפגוע ולברוח". לפחות יש כימיה
לאתר ההטבות
מומלצים