שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המפקח על הביטוח - נגד החברות, בעד הנהגים
    קבלו שיטה נוספת להגדלת רווחי חברות הביטוח: קיזוז סכומי כסף גדולים מתביעות מוצדקות של נהגים, תוך טענה ל"רשלנות תורמת". המפקח על הביטוח לא מקבל זאת יותר

    המפקח על הביטוח, פרופסור עודד שריג, עורך בדיקה לגבי נוהג חברות הביטוח לקזז מתשלום תביעות צד ג' אחוזים ניכרים, בנימוק כי "‬רשלנות תורמת" של התובע, "סייעה" לגרימת התאונה, ולכן עליו לשאת בעצמו בחלק מהנזק. מדובר באלפי נהגים מדי שנה שרכבם נפגע בתאונות שנגרמו על-ידי - ובאשמת

    - מבוטחי חברות הביטוח, והחברות שילמו להן כ-15-25 אחוזים פחות מהנדרש. לעתים בלי לבדוק כלל אם אכן הייתה רשלנות באירוע. כך דואגת חברת הביטוח להגדלת רווחים במיליוני שקלים, על חשבון נפגעים.

     

    ל"ממון" נודע כי מדובר בחלק מבדיקה שנערכת באוצר לגבי טיפול בתביעות צד שלישי, על רקע תלונות רבות של מבוטחים נגד החברות, ופסיקות רבות של בתי משפט נגדן בסוגיה. "חברת ביטוח אינה יכולה לקזז באופן שרירותי וללא הנמקה כספי פיצויים בתביעת צד שלישי‭,"‬ קובע המפקח, שבדיקתו עשויה להסתיים בקרוב בהוראות מפורשות לחברות, ואולי אף בקנסות.

     

    שריג חשף את קיומה של הבדיקה בעקבות תלונתה של ד‭,'‬ שב‭24-‬ בינואר השנה בעודה נהגה לדבריה במהירות של ‭30-25‬ קמ"ש בלבד, נפגעה מרכב שהגיע מולה וחצה את נתיבה במהירות, ופגע עם חלקו הקדמי בדלת הנהג במכוניתה. לדברי ד‭,'‬ "נהג הרכב הפוגע, 'איש זקן מלווה במטפלת זרה‭,'‬ יצא מהרכב והתנצל כי בטעות לחץ על דוושת הגז במקום על הברקס‭."‬ בהמשך פנתה ד' לחברת הביטוח של הנהג הפוגע, חברת הראל, בדרישה לפיצוי, וצירפה דו"ח שמאי מטעמה שהעריך את הנזק לרכבה ב‭4,928-‬ שקל.

     

    רק בתחילת אוגוסט הגיע הפיצוי: ‭4,189‬ שקל. התברר שהראל ניכתה ממנו 739 שקל, ‭15%‬ מהנזק, בנימוק של "רשלנות תורמת‭,"‬ וצירפה את ההסבר הסטנדרטי, לפיו "לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת. לאור האמור הופחתה מסכום הדרישה הרשלנות התורמת שלך‭."‬

     

    ד' נדהמה. "הנהג הפוגע הודה באשמתו ואף אחד מחברת הביטוח לא פנה אליי כדי לברר את פרטי התאונה. איך מעזה החברה לטעון שהתרשלתי? זה מזכיר לי את שיטת 'מצליח‭."'‬

     

    מהראל נמסר כי "הקיזוז בגין רשלנות תורמת נבע מכך שצד ג' לא נקטה את הזהירות המינימלית הנדרשת באזור השתלבות כבישים ובהתאם לתנאי הדרך". הראל גם הוסיפה כי היא פועלת לפי הוראות המפקח על הביטוח, וטענה עוד כי "לעצם המקרה, העובדות שנטענו על-ידי צד ג' לתיאור האירוע, אינן מתיישבות עם הפרטים שניתנו לנו על-ידי מבוטחנו. לאחר בחינת כלל נסיבות האירוע והמדיניות השיפוטית, הוחלט לסלק את התביעה כפי שהיא‭."‬ יש לציין כי החברה לא פנתה לד' כלל.

     

    במשרד המפקח על הביטוח הציעו לד' להגיש תלונה נגד החברה. למרות שהראל טוענת כי פעלה לפי הוראות המפקח, הרי שפרופ' שריג כבר הבהיר בעבר במקרה דומה כי "זכותה של חברת הביטוח לטעון לקיומה של רשלנות תורמת של התובע. אך חובתה לתת הנמקה מלאה וברורה מדוע היא טוענת לקיומה של הרשלנות, וכן לגבי שיעורה. במקרה דנן החברה הפרה את חובתה‭."‬

     

    המסקנה: אל תוותרו לחברות הביטוח - פנו למפקח או לבתי הדין כדי למצות את זכויותיכם. ולמפקח: מאחר והשיטה הפכה כבר לתופעה, ראוי להטיל קנסות משמעותיים על חברות שמקזזות כספים ללא הצדקה. רק כך זה ייפסק.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פרופסור עודד שריג - לא עוד תרגילים
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים