שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הקופה יבשה? מכוניות זולות יתייקרו ב-1 בינואר

    רפורמת המיסוי הירוק שהנהיגה המדינה נחשבת להצלחה גדולה. אלא שמסתבר כי כאשר קופת האוצר סובלת, אוויר נקי, מחיר נמוך וצרכנות נבונה חשובים קצת פחות. מה-1 בינואר יעלו מחירי הקטנות באופן ניכר. הגדולות והמזהמות לא יסבלו

    כבר לא כל-כך בזול? רשות המסים החלה להציג ליבואני הרכב עדכון ל"מיסוי ירוק", לפיו ניתנות הטבות-מס של עד 15 אלף שקל למכוניות שפולטות זיהום מועט. העדכון, שנחשף ב-ynet וייכנס לתוקף ב-1 בינואר, יחמיר את התנאים לקבלת הטבות המס, ועל-פי הערכות יביא לייקור של מכוניות רבות באלפי שקלים. למה בוחרת המדינה לייקר מכוניות, ובהן גם כאלה שעולות פחות מ-70 אלף שקל, דווקא עכשיו?

     

    עוד בערוץ הרכב של ynet:

     

    מס הקנייה הממוצע ירד בשנה שעברה ל-34 אלף שקל (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    מס הקנייה הממוצע ירד בשנה שעברה ל-34 אלף שקל(צילום: רועי צוקרמן)

     

    כדי לקבל תשובה לשאלה, כדאי לקחת בחשבון שלושה נתונים חשובים. על-פי רשות המסים, מס הקנייה הממוצע לכלי רכב בישראל ירד בשנה שעברה לכ-34 אלף שקל - הסכום הנמוך ביותר בעשור האחרון. בנוסף, למרות שמספר כלי הרכב שיובאו עלה אשתקד ב-3%, ערך היבוא לא השתנה. ולבסוף, למרות השיא שנרשם בייבוא כלי רכב אשתקד, מס הקניה שנגבה דווקא ירד ב-5.7%. התוצאה: "חור" בהכנסות המדינה ממסים, אותו חייבת המדינה למלא.

     

    ההכנסות ממשיכות לרדת

    בכירים בשוק הרכב ומשרדי הממשלה מסכימים כי רפורמת "מיסוי ירוק", שיישומה החל לפני כשלוש שנים, שינתה את השוק המקומי. הטבות המס שנותנת המדינה לכלי רכב שפולטים כמות מופחתת של זיהום, הביאו לכך שהיבואנים משווקים כיום עשרות דגמים חדשים עם מנועים צנועי-נפח ותיבות הילוכים ידניות. מחירי חלק מהמכוניות האלה נעים בין 60 ו-80 אלף שקל - מחירים חסרי-תקדים בשוק הרכב הישראלי.

     

    ברשות המסים מברכים על הצלחת הרפורמה. "הרפורמה ב'מיסוי ירוק' שינתה משמעותית את שוק הרכב", הצהירו בסקירה שפרסמו במאי. והנתונים שהרשות מפרסמת, אכן מעידים על השינוי הזה. כשליש מכלי הרכב שיובאו ב-2008 השתייכו לדרגות זיהום 2 עד 6 - דרגות אליהן משתייכות מכוניות שפולטות כמות קטנה יחסית של מזהמים. ב-2011 כלי רכב בדרגות זיהום אלה היוו 65%, וברבעון האחרון של אותה שנה הגיע חלקם ל-72%.

     

    אלא שנראה כי ההצלחה הזו עולה למדינה ביוקר. ב-2011, שהייתה שנת שיא בשוק הרכב - עם קרוב ל-230 אלף כלי רכב שנמכרו - איבדה המדינה הכנסה פוטנציאלית של מאות מיליוני שקלים. והשנה, כאשר נרשמת ירידה בהיקף המכירות, אובדן ההכנסות גדול משמעותית. על-פי נתוני משרד האוצר, מתחילת השנה חלה ירידה של כמעט 12% בהכנסות המדינה מיבוא רכב - ירידה גדולה מזו שנרשמה בהיקף המסירות.

     

    סופגים או מגלגלים?

    ברשות המסים אומרים כי עדכון המיסוי הירוק נדרש כדי להמשיך ולהגביר את מגמת השיפור שיצרה הרפורמה, בכל הנוגע לפליטת זיהום מכלי רכב. אלא שהם גם מודים כי אחת מתוצאות העדכון תהיה הגדלת הכנסות המדינה ממסים בכ-400 מיליון שקלים ב-2013.

     

    ברשות המסים מוסיפים כי חלק מיבואני הרכב, שנהנים מרווחים גדולים, יוכלו "לספוג" את ההתייקרות שצפויה בעקבות עדכון המיסוי הירוק. אלא שבשוק הרכב מעריכים כי במקרים רבים, הייקור יגיע ישירות אל הצרכן. על-פי הערכות, העדכון יביא לעליית מחירים של כ-3,000 שקלים בממוצע, ועלול אך להגיע לכ-5,000 שקלים במחירי חלק מהמכוניות המשפחתיות.

     

    גם מכוניות מיני, שמצוידות במנועים קטנים וחסכוניים - ונמכרות במחירים של כ-70 אלף עד 80 אלף שקלים - עלולות להתייקר, ככל הנראה בסכומים הנעים בין 2,000 ו-3,000 שקלים. מנגד, השפעת העדכון על מחירי מכוניות יוקרה ורכבי פנאי, שכיום זכאים להטבת-מס מינימאלית - ובחלק מהמקרים כלל אינם מקבלים הטבה - צפויה להיות זניחה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מכוניות יוקרה לא יושפעו?
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים