שתף קטע נבחר

מדריך: כך תקנו אופניים משומשים בלי ליפול בפח

רוצים לרכוש אופניים איכותיים, אבל לא מעוניינים לשבור תכנית חסכון? קנו אופניים משומשים במצב טוב, וחסכו 50% ואף הרבה יותר מכך, ממחיר זוג חדש. ויש לנו כמובן רשימת בדיקות הכרחית, שתמנע מכם נפילות כיס כואבות

אתם רוצים אופניים מסוימים, אבל אין לכם כסף עבורם. לא הפתעה גדולה כל כך, שכן אופניים איכותיים אינם זולים. במקרה הטוב מדובר בכמה אלפי שקלים, במקרים בהם אתם מעוניינים בזוג עם יכולת - כביש או שטח - גבוהה יחסית, מדובר בסכום בן חמש ספרות. הפתרון לכך הוא ויתור על "קריעת הניילונים" ובחירה ברכישת זוג אופניים משומש.

 

  • סובב תל אביב - אירוע האופניים השנתי של רוכבי האופניים

 

החשש מפני רכישת זוג משומש מובן. ברור כי קניה בחנות מסודרת, הכוללת אחריות אישית ועסקית, היא עניין פשוט בהרבה. אלא שכאמור, אנחנו כאן גם כדי לחסוך. ובסופו של יום, אם תקפידו על מדריך הרכישה, הסיכויים שתפלו בפח יהיו נמוכים. לעומת זאת, הסיכוי שתצליחו לחסוך סכום כסף גדול, גבוה. שכן אופניים, יותר מכל רכב, מאבדים מערכם במהירות כבר בתום שנה הראשונה ממועד רכישתם. ירידת הערך תושפע כמובן מביקוש והיצע למותג מסוים, אך תמיד מדובר בצניחה משמעותית של עשרות אחוזים.

 

לבדוק היטב, שלב אחר שלב (צילום: מאיר אוחיון) (צילום: מאיר אוחיון)
לבדוק היטב, שלב אחר שלב(צילום: מאיר אוחיון)

 

אז מה עושים?

ראשית, אסור להתפתות ולרכוש זוג אופניים שנראה כרכישה מצוינת, למרות שאינו מתאים לכם. אם מבחינת ייעוד, ואם מבחינת גודל שלדה. לא יודעים איזה גודל שלדה מתאים לכם? גשו לחנות אופניים קרובה - המוכר יעזור. החלטתם מה אתם מעוניינים? אל תתביישו להצמיד אליכם חבר מבין ומנוסה יותר - בין אם מדובר ברכישה פרטית, ובין אם זו מתבצעת בחנות גדולה. ובעניין זה, כאשר אתם מתקדמים בתהליך, בוודאי כאשר מדובר באופניים מורכבים ויקרים, גשו למכונאי וותיק ובקשו ממנו הערכה. גם אם מדובר בהוצאה קטנה נוספת, זה כדאי.

 

רוכשים בחנות המשמשת סוכן מורשה של יבואן המותג? בדקו אם יש אחריות לשלדה, או אם ניתן לרכוש את הארכת משך האחריות בתשלום הוגן. היבואנים. המעוניינים בשימור מיצובם והפצתם בשטח, משתפים בדרך כלל פעולה עם בקשה הגיונית זו.

 

רוכשים אצל אדם פרטי? בדיוק כמו ברכב, שווה לברר אם יש בידי הלקוח חשבונית קניה ותעודת אחריות המעידות לא רק כי האופניים שלו, אלא גם יאפשרו לבדוק את תיעוד הטיפולים השוטפים. חנויות רבות מקיימות מעקב ממוחשב אחר הטיפול הטכני באופני לקוחות. קיומו של מעקב כזה עשוי להעיד על רצינותו של המוכר ומצבם של אופניו.

 

זכרו גם כי בעידן הרשתות החברתיות, תמיד שווה לבדוק אם (ומה) המוכר תיעד במקרה את רכישותיו. במקרה של אופניים לשטח, אפשר יהיה אולי להתרשם כיצד הוא רוכב ועד כמה הוא מקפיד. רוכבים נוטים לפרסם את ביצועיהם בפומבי, ודין אופניים שבעליהם מתועד בקפיצות רצופות והתרסקויות, שונה מאלה שהעבירו זמנם ברכיבות שבילים-לייט על גדת הירקון.

 

ועכשיו, מה כדאי לבדוק ואיך

 

1. בדיקה חיצונית. פגיעות חיצוניות באופניים, שלדה-כידון-כנפיים, עשויות להעיד על שימוש אגרסיבי ולא מתחשב. שימו לב לשריטות קלות ועמוקות, שקעים, קילופי צבע וכדומה. סימנים אלה מעידים בדרך כלל על רכיבה לא זהירה והזנחה, ולכן מחייבים פשוט מחייבים בדיקת מכלולים טכניים קפדנית. קחו עם זאת בחשבון שגם אופניים שנשטפו שבוע אחר שבוע ולא טופלו כהלכה אחר כך, אולי יראו טוב, אך יסבלו משחיקת מסבים מהירה עד כדי קורוזיה שעלולה לגרום להשבתה.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

2. מערכת בלימה. במערכות המופעלות על-ידי כבל פלדה, יש לוודא כי הכבל שלם ומסתיים ב-"סופית" למניעת פרימת צמת הפלדה. במערכות מופעלות לחץ נוזל יש לשלול דליפה ולוודא את יעילות הבלימה תוך רכיבה מהירה. עצירה חזקה ומהירה מעידה על רפידות תקינות ולחץ שמן תקין. כל תוצאה אחרת מחייבת בדיקת מכונאי. זכרו, רפידות מעצורים שחוקות מאבדות מיעילותן ואינן עוצרות ויש לבדוק ולהחליפן מיידית בעת הצורך.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

3. מערך הכידון. נענוע הכידון מצד לצד בטווח התנועה המרבי, ירמוז על מצב מכלול ההיגוי (מסבים) אך גם על תקינות ואורך הכבלים-צינורות הנוזל של המעצורים. כל רעש-תקתוק מוגזם, ובוודאי מגבלת תנועה מורגשת, עשויים להעיד על אי תקינות ו-או כבלים או צינורות קצרים מדי.

 

4. בולמים זעזועים. כדי לבדוק את תקינות הבולם הקדמי כדאי לנעול בבלימה מלאה את הגלגל הקדמי ולנענע את האופניים לפנים-לאחור. אם אתם מרגישים רעידה, יש לחפש את מקורה בתנועה חופשית בחלק העוטף את מוט ההיגוי של המזלג הקדמי והקצה התחתון של קורת הראש בשלדה. אם אכן כך, יש להדק או להחליף, לפי סדר פעולות זה. באופניים בעלי מתלה אחורי יש חשיבות רבה לתקינות מסבי מפרקי המתלה, העלולים להפוך להוצאה כבדה ולא מתוכננת. יש לוודא עבודת מתלה חלקה ונטולת רעשים, ולא לשכוח "לפתוח" את הבולם האחורי בזמן הבדיקה על מנת שהמתלה יעבוד.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

5. מסבים. חופש במסבים ניתן לבדוק על-ידי הורדת הדוושה (פדאל) לנקודה הנמוכה ביותר, ולחיצתה כנגד הרצפה. אם אתם מרגישים חופש ונקישה בכל לחיצה, יש לבדוק את שלמות המסבים ואת שלמות התושבות בהן הם שקועים. כל חופש קל שאינו מהודק, מייצר פגיעה בשלדה עד השבתתה.

 

6. שרשרת.שרשרת האופניים מעידה על מצבה הכללי של מערכת ההנעה. בלאי בשרשרת מתבטא בחופש בין החוליות ומתיחת השרשרת כולה. בדיקה פשוטה בעזרת מד מתח שרשרת, תגלה לכם מה מצבה האמיתי. אם היא אכן בלויה, יש לבדוק את שחיקת גלגלי השיניים בפלטה הקדמית (ליד הדוושות) ובקסטת גלגלי השיניים האחורית.

 

7. גלגלי שיניים. גלגלי שיניים שחוקים מאבדים מגובהם ושחיקתם מקטינה מאוד את ה"גיא" בין שן לשן. פגיעה בשלמות השיניים או שחיקתן, תגרום להחלקת השרשרת על-פני גלגלי השיניים, ותמנע יכולת לדווש בעוצמה, או אף לבריחת הרגל מהדוושה תוך כדי רכיבה.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

8. הילוכים. מערכת הילוכים תקינה היא מערכת האמורה לפעול בדיוק רב. הילוך שאינו "מתיישב " במקומו המתאים על גלגל השיניים - הנבחר - בקלות, מלמד כי קיימת בעיה כלשהי. החל בידית העברת ההילוכים, דרך הכבל המעביר את ההוראה, ועד מעביר הילוכים הסובל מקפיץ מחזיר חלש. יש לבדוק זאת בצורה קפדנית, ובשום אופן לא להסתפק ב"יהיה בסדר תוך כדי רכיבה".

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

9. חישוקים. אחיזת הגלגל בחלקו העליון והסטתו מצד לצד, עשויים לגלות מה מצב הנבות (מכלול ציר הגלגל). אגב, הטיפול כאן מהיר וזול בדרך כלל. בעת רכישה מקובל שהמוכר (או החנות) אחראים להוצאה הנוספת הזו. בבדיקת החישוק יש להפוך את האופניים ולסובב את הגלגלים, על מנת לאתר סטיות וחוסר איזון. בדקו היטב אם סביב הנקודות בהן מחוברים החישורים (שפיצים) לגוף הגלגל יש סדקים, וגם אם יש על הגלגל סימני חלודה או סדקים ומכות.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

10. צמיגים. ככל שהצמיגים ישנים יותר, גם אם אינם שחוקים דווקא, הם מאבדים מתכונותיהם. טבעו של גומי להתפורר ולהיסדק עם הזמן, בעיקר כשהוא חשוף לשמש וטמפרטורות גבוהות האופייניות לקיץ המקומי. לכן, גם אם הצמיג מבריק מתרסיס, בדקו היטב סימנים לסדקים, בעיקר על דופן הצד של הצמיג. בליטות בדופן הצמיג מעידות על קילומטרז' גבוה או פגם ייצור, ומחייבות החלפה מיידית.

 

11. רכיבת התרשמות. אין תועלת אמיתית במסע מחוף לחוף על זוג אופניים בו אתם מעוניינים. בהחלט יש תועל ברכיבה קצרה שתאפשר לנו להתרשם מרמת הנוחות, מדיוק העברת ההילוכים ויעילות מערכת הבלימה מלפנים ומאחור. כעת, קחו את ההתרשמות הזו, שלבו אותה במידע החזותי והטכני שקיבלתם בבדיקה, והחליטו אם - וכמה - שווה לכם.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

אין סיבה מיוחדת לחשוש מרכישת אופניים משומשים. ההיצע האדיר, הלוחות נוחים לשימוש והמחירים מאד אטרקטיביים. בכל מקרה וכמו בכל מוצר, מומלץ לרכוש אופניים משומשים מאדם הניכר ביחס מוקפד לאופניו, וללוות את תהליך המכירה על-ידי מכונאי אופניים בחנות בעלת מוניטין. החלטתם לרכוש אופניים משומשים מחנות? נסו לקבל אחריות - ולו מוגבלת - על מרכיבי האופניים השונים.

 

הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי ברשת "מצמן את מרוץ"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אוחיון
משומשים, יותר בזול
צילום: מאיר אוחיון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים