שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    אופניים בישראל - לא כל מה ששמעתם הוא נכון

    האם באמת יום כיפור הוא חג לאופניים? ובכלל, כמה יקר התחביב הזה. האם כדאי לרכוש אופניים שאפשר לגדול איתם, ומתי קונים הכי הרבה. מנכ"ל רשת אופניים מנסה לעשות סדר

    אז יום כיפור מאחורינו, מירוץ סובב תל אביב שהגיע מעט אחרי ובכלל, חודש תחילת השנה שנתפס כחג גדול לרוכבי האופניים ולעסקים המרוויחים מכך. אלא שהרשו לי להפתיע אתכם - בניגוד למקובל לחשוב, חגי תשרי הם לאו דווקא הזמן הטוב ביותר לתחום האופניים. ותתפלאו עוד יותר, זו ממש לא הסטיגמה היחידה שהגיע הזמן לנפץ סביב הענף הזה.

     

     

    יום כיפור זה חג האופניים? לא בדיוק (צילום: EPA) (צילום: EPA)
    יום כיפור זה חג האופניים? לא בדיוק(צילום: EPA)

     

    יום כיפור הוא "חג האופניים"

    נכון, אבל רק חלקית. מחד, הרבה מאד זוגות אופניים נמכרים לקראת היום-ללא-מכוניות. מאידך מדובר בקהל מוגדר ושונה מהקהל הכללי של רוכבי האופניים. שכן חודש תשרי מאופיין ברכישות גדולות של אופני ילדים, או אופני מבוגרים המכונים בענף "אופני יום כיפור". במילים אחרות - אופניים בסיסיים, זולים במחיר ופשוטים יחסית.

     

    אז כמויות גדולות אמנם יש, אבל רווחים חריגים לא בהכרח. דווקא רוכבי האופניים המתמידים, אלו המשקיעים רבות בספורט, מעדיפים בתקופה זו להימנע מרכישה או החלפה של אופניים, ומעדיפים להמתין ל"אחרי החגים".

     

    "על אופניים רוכבים בעיקר בקיץ"

    בפעם האחרונה בה בדקתי, ישראל לא מוקמה בחלקה הצפוני של יבשת אירופה. כך שהסטיגמה לפיה זמן הרכיבה מוגבל לקיץ, מוזרה למדי במדינה בה אנו גרים. אגב, היא גם לא עומדת במבחן הנתונים: רוב האופניים האיכותיים נמכרים בחודשי המעבר דווקא, ואף בחורף. ברור, רוכבים רבים מעדיפים להימנע מרכיבה תחת השמש הקופחת של הקיץ. 

     

     

    רוכבי השטח, המהווים את עיקר רוכשי האופניים - תופעה ייחודית אגב לשוק הישראלי - נהנים יותר מרכיבה באוויר קריר, בריזה נעימה ונוף ירוק, ומעדיפים זאת על-פני דיווש בחום ובלחות של הקיץ הישראלי. מה גם שבסתיו ובחורף אין צורך להשכים קום ולצאת לרכיבה עם שחר, על-מנת להימנע מהתנאים הקשים.

     

    "אופניים הם תחביב יקר"

    מושגים כמו "זול" ו"יקר" תמיד היו ויהיו יחסיים. אבל מה שברור הוא, כי על מנת להתחיל לעסוק בפעילות רכיבה, נדרש כבסיס סכום עממי וסביר הנמוך משמעותית ממנוי למכון כושר או בריכה למשל, וכזה שגם שומר לפחות חלקית על ערכו בשוק.

     

    ניתן כיום ליהנות מאופניים לכל צורך ותקציב. כך שהמעוניינים ברכיבת עיר ופארקים, עם מיגון בסיסי של קסדה ואמצעי תאורה, יסתדרו מצוין עם כ-2,000 שקלים עבור אופניים מתאימים ואבזור, גם אם ירכשו את הכל היישר מהחנות. מי שיהיה מוכן לרכוש אופניים משומשים, ימצא עצמו מוציא סכום נמוך הרבה יותר. מחצית במקרה שפינק עצמו, ואף פחות מכך אם הוא באמת צנוע. כדאי רק לזכור שאם אתם מחליטים בכל זאת לרכוש משומשים, בחרו ביצרן מוכר, ולא באופני מדבקה שאיש אינו יודע היכן הורכבו.

     

    לרוכבי שטח יש מגוון האפשריות לא פחות מעצום. החל מאופניים בעלי תצורת "זנב קשיח" (עם בולם זעזועים קדמי בלבד), בעלי שלדה איכותית ורכיבים טובים, במחיר שמתחיל מ-1,500 שקל. השמיים הם כמובן הגבול כאן, וניתן לרכוש גם בסכום גדול פי 50 ויותר. דברים דומים ניתן לומר גם על אופני כביש ספורטיביים.

     

     (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    (צילום: מוטי קמחי)

     

    "קונים אופניים שניתן לגדול איתם"

    כיום כולנו מנסים לחסוך, ובצדק גמר. אבל רכישת אופניים גדולים ממדית הילד היא טעות נפוצה מדי, ומאד לא מומלצת. אז נכון, גם כאשר הילד יגדל יתאימו לו האופניים, אבל למעט רווח כלכלי, אין כאן כל היגיון. ילד הרוכב על אופניים גדולים מדי לא ירגיש בטוח, מסתכן באובדן שליטה ונפילה, ומפתח הרגלי רכיבה לא ראויים מהם יאלץ להשתחרר בשלב מאוחר יותר. במקרה גרוע יותר זה עלול לגרום לזניחת הרכיבה.

     

    אז אתם רוצים כמובן לחסוך, אך בוודאי לא מעוניינים באופניים מעלי אבק במחסן.

     

    "אופניים זה רק טרנד"

    אופניים הם כבר מזמן לא אופנה חולפת. משנת 2000 חל גידול משמעותי וקבוע, הן בכמות האופניים הנרכשים והן באיכותם ומחירם. גם אירועים ביטחוניים ומשברים כלכליים פסחו על הענף. למרות זאת, נראה כי שנת 2012 תסיים את חגיגת הצמיחה, לראשונה מזה יותר מעשור. המצב הכלכלי הקשה בהחלט נותן אותותיו.

     

    בכל מקרה, תחום האופניים הפך מזמן לחלק מתרבות הפנאי שלנו, ואינו עוד טרנד חולף. צמחה כאן תרבות רכיבה כמקובל בעולם המערבי, הציבור המשתמש באופניים לכל מטרה, גדל והולך. שבילי אופניים נסללים בכל רחבי הארץ, ואפילו מערך השכרת האופניים התל-אביבי צומח באופן מכובד. גם משטחי תרגול רכיבת שטח הפכו נפוצים יותר ויותר.

     

    "האם ענף האופניים מיצה עצמו?"

    נראה שעדיין לא. להלן מספר נתונים: ההערכות הכספיות מדברות על-כך שמחזור המכירות השנתי של אופניים בישראל נע בסביב 75-70 מיליון דולר בשנה. במידה ונתעלם מהיקף המכירות באירופה, בה אופניים הם חלק אינטגרלי מאורח החיים (ומספר האופניים גדול לעיתים ממספר התושבים) ונבדוק את המתרחש מעבר לאוקינוס, נגלה כי מחזור המכירות בארה"ב, עם אוכלוסיה גדולה משלנו פי 50 בערך, מוערך בשישה מיליארד דולר.

     

     (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
    (צילום: יובל חן)

     

    אם נחשב לפי גודל האוכלוסיה והבדלי רמת החיים, זה אומר שלשוק הישראלי יש עדיין מקום רב לצמיחה. וטרם דיברנו על היתרונות האקולוגיים, חסכון בהוצאות דלק, והתועלת הבריאותית.

     

    סדר עדיפויות נכון הכרוך בהשקעה כספית גדולה מצד הרשויות בישראל, לטובת תשתיות שבילי אופניים והעלאת המודעות הציבורית ליתרונות הרכיבה, יביאו עוד ועוד רוכבים חדשים לענף מרתק זה. ואלו יגלו עולם חדש של ספורט ופנאי.

     

    הכותב הוא מנכ"ל רשת חנויות האופניים "מצמן את מרוץ"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יובל חן
    אופניים הם כבר מזמן לא אופנה חולפת
    צילום: יובל חן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים