חוקרים: מצאנו את הפתרון לאלרגיה לחלב בילדים

מומחים מניו-זילנד הודיעו כי הצליחו להנדס גנטית פרה כך שתייצר חלב המכיל 96% פחות חלבון, הגורם העיקרי לאלרגיות לחלב בילדים. מומחה ישראלי: אין סכנה בחלב מהונדס גנטית, אך עוד רחוק היום שבו הוא יימכר באופן המוני

ילדים רבים בעולם נמנעים מחלב ומוצריו בגלל שהם סובלים מאלרגיה, הנגרמת מחלבון החלב. אך כעת נראה כי פיתוח של חוקרים מניו-זילנד עשוי להביא בשורה אמיתית עבורם. החוקרים הודיעו היום (ג') כי הצליחו להנדס גנטית פרה כך שתפיק חלב דל חלבון, שלא מעורר תגובה אלרגית בילדים מסויימים. החוקרים מקווים כי השיטה החדשה תסייע לשינוי הרכב החלב גם בחיות אחרות שבחלב שלהן אנו עושים שימוש. הפיתוח החדשני פורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences.

עוד על אלרגיה לחלב:

רגישים לחלב? 8 עצות שיעזרו לכם להתגבר

בת 3 אכלה במסעדה וכמעט מתה מאלרגיה לחלב

מחקר ישראלי: חלב פרה לתינוקות מונע אלרגיות

עלייה במספר התינוקות שניזונים מפורמולות

שיעור האמהות המיניקות הולך ופוחת בעולם המערבי ומספר הנשים שמעדיפות לעבור לפורמולות עולה בהתמדה. אותן פורמולות מבוססות על חלב פרה, המכיל כמויות גדולות של חלבון, אשר עלול ליצור תגובות אלרגיות. לדברי החוקרים בארצות מתפתחות 2%-3% מהפעוטות אלרגיים לחלבון פרה בשנת חייהם הראשונה. ואכן, רבים מהתינוקות הניזונים מפורמולות סובלים מתופעת ה"קוליק", הכוללת בכי בלתי מוסבר, שיש מי שסוברים כי הגורם לו הוא אלרגיה לחלבון החלב, היוצרת כאבים וגזים במערכת העיכול.

בעבר כבר נעשו ניסיונות בהנדסה גנטית שניסו להפחית את המרכיב החלבוני בחלב הפרה - אך הם כשלו. כעת החוקרים ביצעו הנדסה גנטית בפרה עצמה, והצליחו להפחית 96% מהחלבון ביטא-לקטוגלובולין, הידוע כחלבון הגורם לתגובות אלרגיות. בעתיד ייתכן והשיטה תסייע לשפר גם את ההגנה מפני זיהומים בחיות.

ומה לגבי החשש מפני מזון מהונדס גנטית? "חלב מהונדס גנטית אינו מסוכן", אומר ל-ynet פרופ' מוטי שוחט, מנהל המערך הגנטי בבית החולים בילינסון. "החלב לא מכיל גנים אלא את התוצרים של תאים שמייצרים חלב, כך שבאופן עקרוני לא צריכה להיות בעיה עם חלב מהונדס גנטית. עם זאת, עוד רחוק היום שבו ניתן יהיה להנדס גנטית פרות באופן המוני, כך שייצרו חלב שיתאים לדרישות השונות של האדם".

אלרגיה לחלב: עלולה לגרום גם למוות

5% מהילדים בישראל סובלים מרמות שונות של אלרגיה לחלבוני החלב, אשר מופיעה בדרך כלל בילדות וחולפת עד גיל חמש. בנוסף, קרוב ל-70% מהאוכלוסייה לוקים באי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) ברמה כזו או אחרת. בשני המקרים הם נאלצים להיזהר מאכילת מוצרי חלב ובדרך כלל זקוקים לתחליפים ולהשלמת הסידן באמצעות נטילת ויטמינים ותוספי תזונה.

מקורה של אלרגיה למוצרי מזון היא בתגובה לא רצויה של מערכת החיסון לאחד או יותר ממרכיבי המזון, ובמקרה של אלרגיה לחלב, במפגש עם אחד החלבונים שבו. היא באה לידי ביטוי בעיקר במערכת העיכול, הנשימה והעור, אך עלולה להתבטא גם במערכת העצבים וברקמות נוספות. בילדים הסימנים האופיניים יותר הם נזלת ואסתמה. הסובלים מאלרגיה למזון בכלל ולחלב בפרט עלולים לסבול מפריחה בעור, שלשולים, עצירות, הקאות ואפילו הלם וחשש לסכנת חיים.

חלב מהונדס. בקרוב על המדף בסופר?