שתף קטע נבחר

האור שבקצה: איך להאיר נכון כשמצלמים

הפתרון שעומד בפני הצלם, זה שאיננו מעוניין להתפשר על התאורה בתמונות שלו, הוא להיעזר בתאורה מלאכותית בשעת הצילום. אז איזה פלאש מתאים לכם? מדריך תאורה - חלק ב'

בכתבה הראשונה סיכמנו על כך שהאור הינו המרכיב החשוב ביותר בצילום ועל כך שהאור הסביבתי בהרבה מקרים חסר או שנראה ממש גרוע. אז איזו תאורה מלאכותית מתאימה לכם?

 

באופן תיאורטי אתם יכולים להשתמש בכל מקור תאורה מלאכותי שנמצא בסביבת הצילום שלכם. עד היום יצא לצלם בעזרת נורות ניאון, פנסי LED, פרוג'קטורים, נרות, פנסי מכונית וכולי. המסקנה שלי היא, שלמרות שכל אלו יעבדו (בהצלחה כזו או אחרת), פלאשים/מבזקים שהונדסו עבור צלמים יעשו פשוט את העבודה הטובה ביותר. למרות שאני לגמרי בעד ומשתמש בעצמי בפתרונות עשה זאת בעצמך ואלתורים שונים, בקטגוריה הזו הייתי פשוט ממליץ לכם להשיג פלאש אחד לפחות.

 

פלאש ידני אחד + סטריפלייט מצד ימין (צילום: תומר יעקבסון, גליץ) (צילום: תומר יעקבסון, גליץ)
פלאש ידני אחד + סטריפלייט מצד ימין(צילום: תומר יעקבסון, גליץ)

 

אז איזה פלאש מתאים לכם?

בגדול, יש לכם שתי אפשרויות. אפשר לקנות פלאש מודרני וחדיש שמותאם למצלמה שלכם ויכול לתאם/לסנכרן ביחד איתה את החשיפה ועוצמת הפלאש בתמונה שלכם (טכנולוגיה שנקראת בקיצור TTL). דוגמה עכשווית ומודרנית לפלאש שכזה הוא ה-SB-700 של ניקון שמותאם להבזיק באופן מסונכרן ואוטומטי יחד עם המצלמה שלכם.

 

אפשרות שנייה היא להשיג פלאש ידני שאינו מתקשר עם מד האור של המצלמה שלכם ומופעל באופן עצמאי על ידכם. בעבודה עם פלאש שכזה אתם צריכים לקבוע בעצמכם את מידת עוצמת הפלאש, ובשעת הצילום המצלמה כלל לא "יודעת" שהיא הפעילה את הפלאש. דוגמא בולטת לפלאש שכזה יהיה ה- YN-560 שהינו פלאש ידני לחלוטין ונותן תמורה מדהימה לעלות שלו.

 

כשאתם עובדים עם פלאש ידני יש לכם שליטה מוחלטת על עוצמת הפלאש והיא אינה תלויה בטכנולוגיה של חברה זו אחרת. כמו כן, פלאשים ידניים זולים משמעותית מאחיהם המשוכללים יותר. לעומת זאת, פלאשים שתומכים ב-TTL יכולים לעבוד גם על מצב ידני אם מבקשים מהם יפה, ולכן הבחירה איזה פלאש לקנות לעצמכם באמת תלויה כמו בכל קנייה בתקציב שלכם.

 

מה שחשוב לזכור מכל זה הוא שפלאש יכול להיות מוצר מאוד זול ביחס למצלמות ושהתוצאה הסופית (האור בתמונה), תראה בדיוק אותו דבר כשהוא הופק מפלאש שעלה 400 שקלים בהשוואה לפלאש שעולה פי ארבע או הרבה יותר.

 

איך להשתמש בפלאש שלכם?

החוק החשוב ביותר שקשור להפעלה של תאורה מלאכותית בצילום קשור למיקום הפלאש ביחס לעדשת המצלמה שלכם. הטעות הנפוצה ביותר של צלמים מתחילים (שלא קראו עדיין כתבות כמו זאת) היא לחבר את הפלאש שלהם על המצלמה ולהבזיק אותו ישירות לכיוון האובייקט המצולם. חיבור שכזה הינו טעות בסיסית. במצב כזה האור יוצא לכיוון המצולמים כשהוא ממוקם בדיוק באותו הציר של העדשה ולכן הוא גם חוזר אליה באופן ישיר. האור שמתקבל כתוצאה מכך בתמונה הסופית הינו שטוח, דו מימדי ובעיקר נראה לא טבעי או מלאכותי ממבט ראשון.

 

אם לא השתכנעתם עד עכשיו תחשבו שנייה על איך שאתם נראים מהצד כשאתם מצלמים והפלאש מחובר למצלמה שלכם. ובכלל, מתי בפעם האחרונה הסתובבתם עם פנס ככה על המצח שלכם? אם נזכרתם עכשיו בטיול האופניים הלילי שלכם או בתקופה בה הייתם כורים במכרה פחם אחרי הצבא, תנסו להיזכר אם האור שהופק מאותו פנס היה משהו לצלם אותו. במילים אחרות, למה שתצלמו את התמונות היפות שלכם כך?

 

 

 (צילום: תומר יעקבסון, גליץ) (צילום: תומר יעקבסון, גליץ)
(צילום: תומר יעקבסון, גליץ)

 

מיקום הפלאש ביחס למצלמה הוא קריטי ובעצם יקבע כיצד המצולם שלכם ייראה בתמונה. אם לא הקשבתם והשארתם אותו מחובר על המצלמה, המצולם שלכם יואר בצורה ישירה וייראה שטוח וחסר צורה טבעית בתמונות שלכם, שום דבר שתעשו לאחר מכן (פוטושופ וכולי) לא יוכל לשנות את זה.

 

אז איך מורידים את הפלאש מהמצלמה ומפעילים אותו מרחוק? זה באמת פשוט מאוד. השיטה היעילה והטובה ביותר להפעלת הפלאש שלכם הרחק מהמצלמה היא להשתמש במשדרים ומקלטים אלחוטיים. המשדר מתחבר למצלמה (איפה שפעם, לפני שקראתם את הכתבה הזאת חיברתם את הפלאש שלכם) והמקלט מתחבר אל הפלאש החיצוני. כשאתם מצלמים, המשדר מפעיל את המקלט בעזרת גלי רדיו ממרחק, והפלאש כמו בסוג של קסם, מבזיק בשניית הצילום.

 

במילים אחרות, המוצר הפשוט והזול הזה הוא המפתח שלכם להתחיל להיות יצירתיים עם התאורה בתמונות שלכם. ברגע שהשגתם לעצמכם אחד כזה (והמחירים שלהם הם באמת לכל כיס) אתם יכולים למקם את מקור התאורה שלכם היכן שאתם רוצים ועל פי ההעדפה שלכם. מעתה אינכם חייבים למקמו איפה שיצרנית המצלמה שלכם בנתה במקרה את החיבור לפלאש שכאמור, הקשר בינו לבין צילום או המצולם שלכם אקראי לחלוטין.

 

בשנייה שהפרדתם את הפלאש מהמצלמה שלכם, השתפרתם בתור צלמים. מהרגע הזה אתם לא רק מסתגלים לאור בתמונות שלכם אלא הפכתם אותו להיות חלק מציוד הצילום שלכם. אתם יכולים לשלוט בעוצמה, בגודל ובצבע שלו ולהפוך אותו לשכבת עניין בפני עצמה אותה יצרתם בעצמכם.

 

פלאש ידני אחד + סופטבוקס מצד שמאל (צילום: תומר יעקבסון, גליץ) (צילום: תומר יעקבסון, גליץ)
פלאש ידני אחד + סופטבוקס מצד שמאל(צילום: תומר יעקבסון, גליץ)

 

אני לא יכול לדמיין את החיים שלי בתור צלם ללא היכולת הזאת ואני מקווה שהצלחתי להבהיר לכם את החשיבות שלה בכתבה הזאת. אשמח לענות על שאלות שאולי עלו בכם בזמן הקריאה ועד הפעם הבאה אני מאחל לכם המון סיבות טובות לצלם.

 

פלאש ידני אחד + סופטבוקס קטן מלמעלה (צילום: תומר יעקבסון, גליץ) (צילום: תומר יעקבסון, גליץ)
פלאש ידני אחד + סופטבוקס קטן מלמעלה(צילום: תומר יעקבסון, גליץ)

 

 

פלאש ידני אחד + מטרייה מלמעלה (צילום: תומר יעקבסון, גליץ) (צילום: תומר יעקבסון, גליץ)
פלאש ידני אחד + מטרייה מלמעלה(צילום: תומר יעקבסון, גליץ)

 

כל התמונות בכתבה צולמו עם פלאש ידני זול שהופעל הרחק מהמצלמה בעזרת משדרים אלחוטיים.

 

תומר יעקבסון הוא צלם עצמאי ומדריך צילום בבית ספר גליץ . מדריכים וכתבות נוספות אפשר למצוא בבלוג הצילום

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומר יעקבסון, גליץ
איך מאירים?
צילום: תומר יעקבסון, גליץ
מומלצים