שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    מחקר מנפץ מיתוס: פחמימות בערב טובות לדיאטה

    חוקרים ישראלים גילו: בניגוד להמלצות הדיאטניות, אכילת פחמימות בערב דווקא מגבירה את תחושת השובע במשך היום. "ידיעות אחרונות" מביא את תוצאות המחקר המפתיע

    הגורואיות של עולם הדיאטות מתעקשות כבר שנים: לא מומלץ לאכול פחמימות לעת ערב. אבל מחקר ישראלי חדש מפריך להן עכשיו את המיתוס וקובע: אכילת פחמימות בערב דווקא מגבירה תחושת שובע.

     

    ויש עוד פלוס: הזלילה בשעות החשיכה, כך טוענים החוקרים, אף מפחיתה את הסיכון לחלות בסוכרת ובמחלות לב וכלי דם.

     

    התחלתם דיאטה ? קראו עוד:

     

    המחקר המפתיע נערך במכון לביוכימיה, למדעי המזון ולתזונת האדם בפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים. 78 שוטרים ששימשו נסיינים פצחו בדיאטה בת שישה חודשים וחולקו לשתי קבוצות: מחקר וביקורת.

     

    בקבוצת המחקר ריכזו הנסיינים את צריכת הפחמימות בשעות הערב, ואילו בקבוצת הביקורת נמנעו מאכילת פחמימות בשעות אלו ועשו זאת רק בבוקר. ברקע זמזמו בראשם של החוקרים כל העת האמירות הקבועות של הדיאטניות, שלפיהן אכילת פחמימות בערב "פותחת" את הרעב ואף מעמיסה על מערכת העיכול בלילה.

     

    תלמידת המחקר סיגל סופר, בהנחיית פרופ' אמריטוס זכריה מדר, היום המדען הראשי במשרד החינוך, בדקו את השפעתה של דיאטת המחקר על שלושה הורמונים. הראשון הוא לפטין, "הורמון השובע", שרמתו בדם בדרך כלל נמוכה במהלך היום וגבוהה במהלך הלילה. השני הוא גרלין, "הורמון הרעב", שרמתו בדם בדרך כלל גבוהה במהלך היום ונמוכה במהלך הלילה.

     

    השלישי הוא אדיפונקטין, הורמון המקטין את התפתחותם של גורמי הסיכון לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם.

     

    החוקרים מצאו שאצל נבדקים שעשו את דיאטת המחקר, כלומר שאלו שזללו את הפחמימות שלהם בערב, עקומות הפעילות של הורמון הרעב והורמון השובע התהפכו יחסית לפעילותם הרגילה. ובמילים אחרות: הנבדקים חשו שובע דווקא במהלך היום, מה שאפשר להם להתמיד במשטר הדיאטה.

     

    בעקבות כך גם התקבל שיפור במדדי המשקל, היקף הבטן ואחוז השומן בגוף (המדדים האנטרופומטריים). עוד נמצא שרמתו של הורמון האדיפונקטין עלתה בקבוצה זו, מה שהוביל לשיפור ברמות הסוכר והשומנים בדם ובמדדים המעידים על קיומה של דלקת.

     

    ומה אתם יכולים לקחת מהממצאים לטובת המלחמה בכרס שלכם? פשוט מאוד: כדי לרזות עדיף לרכז את צריכת הפחמימות בשעות הערב, במיוחד עבור מי שהשמנת יתר והמחלות הנובעות ממנה עוברות אצלו בגנים.

     

    "ממצאי המחקר מניחים את הבסיס לחלופה תזונתית ראויה יותר עבור אנשים אלה, המתקשים להתמיד בדיאטות לאורך זמן", אמר פרופ' מדר. "השלב הבא הוא להבין מהם המנגנונים שהובילו לתוצאות המפתיעות שהתקבלו".



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    אכלו יותר בערב - וחשו שובע במהלך היום
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים