שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כך תבדילו בין התנהגות נורמלית לפגיעה מינית
    ילדים, גם בגיל צעיר, סקרנים לגבי נושא המיניות. הם מתעניינים בהבדלים בין גופם לבין אחרים וחוקרים זאת גם באמצעות מגע. כיצד תדעו אם המשחק הבריא הופך לפגיעה מינית? מדריך מיוחד

    בשנים האחרונות אנו מוצפים במידע ובסטטיסטיקות מבהילות לגבי ניצול מיני של ילדים. יחד עם הרצון הטבעי לשמור על בטחון ילדינו קיים אצל הרבה מההורים בלבול בין מיניות טבעית ובריאה לבין סימנים של פגיעה מינית.

     

    חשוב להבהיר: ההתפתחות המינית הינה חלק מתהליך התפתחותי כללי, נפשי פיסי וחברתי. ההתפתחות המינית הביולוגית מתחילה כבר במהלך ההריון. ילדים, כמו מבוגרים, הם יצורים מיניים ולמעשה כמעט מלידתם הם עסוקים במין בצורות שונות, אך בשונה ממבוגרים הם אינם מתמקדים באיברי המין ואינם שמים לעצמם את העוררות וההנאה המינית כמטרה.

     

    הכתבות האחרונות בערוץ הורים :

    דולה מתלמדת יילדה תינוקת בפגישה הראשונה

    סמכות הורית: מתי אנחנו עוברים את הגבול?  

    רוצים ילד חכם יותר? למדו אותו להפעיל את הדמיון

     

    יחסם של ילדים צעירים למין הוא יחס של סקרנות - לגבי גופם ולגבי ההבדלים בין גופם שלהם לגופם של אחרים. העיסוק במין אינו ארוטי ואינו מכיל פנטזיות מיניות. ילדים חווים הנאה ממגע באיברי המין (ולא התעוררות מינית), כמו מסוגי מגע אחרים כגון שפשוף אוזניים, סלסול שיער בין האצבעות, מציצת אצבע ועוד. יש לציין שההנאה הפנימית מכוונת פנימה ומושפעת מגירוי פנימי ולא חיצוני.

     

    חקירה מינית בריאה וטבעית בילדות היא תהליך איסוף ידע, שבמהלכו ילדים חוקרים זה את גופו של זה על ידי הסתכלות ומגע (הסתכלות במראה, "רופא וחולה" עוד). בנוסף חוקרים הילדים תפקידי מין והתנהגויות האופייניות לאחד המינים (משחק ב"אבא ואמא", "חתן וכלה"). ילדים המעורבים במשחקי מין טבעיים דומים בגיל, בגודל ובסטטוס והם משתתפים במשחק מרצון.

     

    לעתים הורים עלולים לחוש כעס ובהלה לנוכח התנהגויות מיניות של ילדם. תגובות מוגזמות הכוללות השפלה ועונשים במקרים שבהם ילדים מעורבים במשחקים מיניים ספונטניים שהולמים את גילם עלולות לפגוע בהתפתחותם המינית ולהניא אותם מחקירה נוספת.

     

    מתי התנהגות מינית של ילדים יכולה לעורר דאגה?

    הפסיכולוגית האמריקנית ד"ר טוני קוואנה ג'ונסון מנתה בספרה "הבנת ההתנהגות המינית בגיל הילדות"

    ארבעה קריטריונים שעל פיהם יש לבחון את ההתנהגות המינית אצל ילדים:

     

    דינמיקה של משחק מיני לעומת התנהגות מינית בעייתית

    משחק מיני מתאפיין בתחושות של ספונטניות, צחוק, הנאה, מבוכה ורמות משתנות של הימנעות ופעולה. בדרך כלל הפעילות תיפסק או תופחת כתגובה לגבולות שיציב המבוגר (ההורה, הגננת וכו'). לעומת זאת, התנהגות מינית בעייתית מתאפיינת במאבק שליטה, כפייה, איומים, שימוש גלוי או סמוי בכוח, מתח וחרדה. אין תגובה להצבת גבולות.

     

    היחסים בין הילדים המעורבים בפעילות המינית

    יש לשים לב להבדלים שונים בין הילדים השותפים בפעילות המינית כגון הבדלי גיל, הבדלים התפתחותיים וקוגניטיביים, הבדלים פיזיים, הבדלי סטאטוס, משך היחסים, התנהגויות שמעוררות תלונות או משפיעות לרעה על ילדים אחרים, הבדלים במניעים וברצונות של המשתתפים.

     

    אופי התנהגויות מיניות אשר אמורות להדליק נורה אדומה

    יש לבחון האם אופי הפעילות תואם את גיל הילדים ולשים לב למספר דפוסים מעוררי דאגה:

    -התנהגויות בעלות אופי טקסי או סדיסטי

     

    -התנהגויות מיניות המסלימות מבחינת שכיחותן, עוצמתן ומידת הפולשנות שלהן (אם ההתנהגויות אינן פוחתות גם לאחר שנאמר שהן אסורות; ילד שאינו מסוגל לעצור עצמו מלעסוק בפעילות מינית)

     

    -ילדים אשר בדרך קבע עסוקים עם ילדים אחרים (מתוך הסכמה) בהתנהגויות מיניות בעלות אופי של התנהגות מינית של מבוגר.

     

    -ילדים היוצרים מגע מיני חוזר עם איברי מין של בעלי חיים.

     

    -התנהגויות מיניות הגורמות כאב פיזי, רגשי או חוסר נוחות לעצמו או לאחר.

     

    -כשמתלווים להתנהגויות המיניות כפייה, כוח, מניפולציה או איומים.

     

    -כשמתלווים להתנהגות המינית (בזמן, לפני או אחרי) ביטוי מילולי או פיזי של כעס.

     

    מאפיינים הקשורים לילד

    -ילד בעל התנהגויות מיניות החסרות איזון ביחס להיבטים אחרים של החיים ולתחומי עניין נוספים

     

    -התנהגויות מיניות החורגות מן ההתנהגויות המיניות המקובלות אצל ילדים אחרים בני אותו גיל ואינן תואמות את השלב ההתפתחותי.

     

    -התנהגויות מיניות אשר ממשיכות למרות דרישות ברורות ותקיפות להפסיקן.

     

    -כאשר להתנהגויות המיניות מתלווים רגשות פחד, חרדה, בושה גדולה ואשמה.

     

    -ילדים המתייחסים מינית לדברים לא מיניים, ילדים המשתמשים במין כדי לפגוע באחרים וילדים המשתמשים בהגיון מעוות להצדיק את התנהגותם המינית.

     

    איך לדבר עם ילדים על מין?

    כאשר ילדיכם פונה אליכם הקשיבו היטב לשאלה, חיזרו עליה ושאלו את הילד האם הבנתם נכון. ענו על מה שנשאלתם והתאימו את התשובה ליכולת ההבנה של הילד בגילו. תנו לילד להוביל אתכם, אך יחד עם זאת מומלץ לנקוט בעמדה פעילה.

     

    התייחסות עניינית ולא נבוכה מלמדת את הילד כי מין אינו טאבו וכי אתם כתובת לדון בנושאים אלו. כדאי להימנע מיצירת סטריאוטיפים בנוגע לתפקידי המינים. כשאתם מדברים על מין או מתנהגים בצורה מינית, ודאו שאתם יודעים בברור איזה מסר אתם רוצים להעביר.

     

    אם ילדיכם נוגע בכם בצורה מינית, אשר גורמת לתחושת אי נוחות, דברו אתו על כך והדגימו לו מהו סוג המגע הנכון עבורכם. התעניינו במה שילדכם חושב ויודע על מיניות. זכרו כי אם אתם לא תספקו את המידע הוא יקבל זאת ממקומות אחרים, רצויים פחות.

     

    באופן כללי, ולמרות חשיבות העניין, היו רגישים ועל תיכפו עליו שיחות מסוג זה, ויחד עם זאת, דאגו להבהיר לו כי תהיו מוכנים לשוחח עמו על כך מתי שירצה.

     

    איך לצמצם את הסיכון שהילד שלי ינוצל מינית?

    הילדים המועדים ביותר להיות קורבנות לניצול מיני מתמשך הם ילדים שאינם יודעים מהו מגע בריא וטבעי ואינם מבינים את זכויותיהם, אלו ילדים שאינם יודעים כיצד להביע את עצמם ובפני מי.

     

    הילדים הנמצאים בסיכון הנמוך ביותר להיות קורבן לניצול מתמשך הם ילדים בעלי מערכת יחסים בטוחה עם מבוגר אחד לפחות, אשר חיים בסביבה יציבה. כאשר הצורך של הילד באהבה מתמלא, הילד זוכה להקשבה ויודע כי מותר לו לעמוד על זכותו ולערער על דברי המבוגרים. ילדים שרגילים כי גבולותיהם מכובדים, קל להם יותר לזהות מתי מופר כבוד זה ולערער על כך.

     

    אז איך עושים את זה?

    באופן כללי עלינו לכבד את זכויות הילדים ולתת דוגמה לכבוד בין כל בני המשפחה. לעתים כדאי לאפשר לילד לערער על סמכות המבוגר ולזכות בהסבר לגבי המניעים. הדבר מקנה לילד תחושה שיש מקום למשא ומתן ויש משמעות לדעתו ולתחושותיו.

     

    עלינו לכבד את המרחב הרגשי, הפיזי והמיני של הילד: להעניק פרטיות בשירותים, בזמן החלפת הבגדים ובכל זמן שיבקש פרטיות (ולהבחין בין פרטיות לסודיות). כדאי לזכור לא להכריח את הילד לנשק קרובי משפחה אם אינו רוצה בכך, ואף לציין בפניו כי זוהי זכותו.

     

    באופן כללי, שנכון לכל עניין רגשי, מלאו את צורכי הילד בחיבה ואהבה,

    היו קשובים וזמינים אליו למדו את ילדיכם מהו מגע בריא – מגע של חיבה ואהבה. כך ידע לזהות מתי נוגעים בו בדרך שאינה בריאה, קיימו תקשורת פתוחה וכנה בתוך המשפחה, גם בנושאים יומיומיים וגם בנושאים קשים. תנו עונשים (תוצאות) טבעיים והגיוניים.

     

    בנוסף, היו קשובים לשינויים בהתנהגות הילד. כאשר הילד מתלונן כי לא טוב לו במסגרת החינוכית התייחסו לכך ברצינות. שבו והקשיבו לכל על מנת שהילד ידע שמתייחסים ברצינות לדבריו.

     

    וכמובן, היו ערניים לאנשים הנמצאים בסביבתו של ילדיכם ובין היתר גם לאנשים המתנדבים לעזור לכם כשאתם אינכם בבית והילד נשאר לבדו; שימו לב לתגובות של הילד ביחס לאנשים עימם הוא נשאר.

     

    הכותבת היא מרכזת תחום טיפול בילדים נפגעים מינית, עמותת עלם, עפולה

     

    במהלך השבוע הקרוב יתקיימו ברחבי הארץ ימי ההתרמה המשותפים של עמותת עלם והמרכז לעיוור בישראל. התרומות יאפשרו לעמותת עלם לסייע לעשרות אלפי בני נוער בסיכון להשתקם ולהשתלב בחברה ויתרמו לשיפור איכות חייהם של אלפי עיוורים ולקויי ראיה החיים בישראל

     





     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מיניות בילדות. יש בלבול רב
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים