שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סודן: קניון בשווי 200 מיליון דולר עלול לקרוס
    בעלי הון מהמפרץ השקיעו סכום עתק בהקמת קניון פאר בחרטום, אך חידוש המתח הביטחוני עם דרום סודן גרם לזעזוע כלכלי במדינה. מלבד העוני הרב, המונע ממרבית האזרחים לקנות את מוצרי היוקרה, בעלי הקניון מתמודדים עם אתגר תרבותי: האם הסודנים ילמדו שלא בכל מקום אפשר להתמקח?

    מוכרים מוקפדים מציגים לראווה בגדי יוקרה לתינוקות במרחב תצוגה מרווח, מצלרים בחולצות לבנות מגישים קפה לאטה בבתי קפה אופנתיים, וצבא של מנקים עוברים על הרצפה המבהיקה: קניון אל-וואחה החדש בחרטום, הוא עולם נפרד לחלוטין מכל מדינת סודן.

     

     

    הבנק של חרטום הוא הבעלים העיקרי של הקניון, אשר עלות הקמתו עמדה על 200 מיליון דולר. הבעלים מבטיחים מהפכת קניות בעיר, בה רכבים חבוטים ועגלות עם חמורים מפלסים את דרכם על כבישים רעועים עמוסים ברוכלי רחוב. אולם יש רק בעיה אחת: המקום ריק כמעט לחלוטין.

     

    "לא היה לי לקוח אחד ב-10 הימים האחרונים", אומר כאמל אל-דין, מנהל חנות רהיטים סיניים בקומת הכניסה. "עוד 5 חודשים כאלה ואנחנו סוגרים", הוא מספר לרויטרס.

     

     (צילום: רוירטס) (צילום: רוירטס)
    (צילום: רוירטס)

     

    סודן, מתמודדת עם עימות אתני, עוני וסנקציות מצד ארצות הברית בגלל זכויות האדם הנרמסות, מעולם לא היתה מקום בטוח לעשיית עסקים. אך התוכניות השאפתניות בגיבוי של משקיעים מהמפרץ הפרסי, הגיעו למדינה עם תחילת ההאצה בכלכלתה בעקבות הכנסות ממקידוחי הנפט והסכם השלום עם המורדים מדרום.

     

    אך ביולי 2011 המתח בדרום שב ועלה, ובחודש ינואר האחרון נסגרו בארות נפט בדרום, מה שהכניס את כלכלת שתי המדינות לזעזוע. האינפלציה השנתית זינקה ל-45% באוקטובר, ומחירי המוצרים המיובאים עלו עד לרמה שהשפיעה אפילו על הלקוחות העשירים.

     

    מלון היוקרה נותר ריק

    הבנק של חרטום, הממומן בעיקר על ידי משקיעים מהמפרץ כמו הבנק האיסלאמי של דובאי, קיווה לזכות בהצלחה דומה לזו שזכו מרכזי הקניות בדובאי ובקהיר. אפילו נשיא סודן, עומאר אל-באשיר, כיבד בנוכחתו את השקת הקניון, ב-1 ביולי השנה.  

     

    אך שיעור התפוסה בקניון עומד על 35% בלבד, על פי נתוני הבנק. שלטים של "הפתיחה בקרוב" תלויים על חלונות ראווה רבים. מגדל שמתוכנן להיות מלון יוקרה, המתנשא מעל לקניון, נותר עדיין ריק, בדומה למגדל המשרדים, אם כי הבעלים מתעקש כי נחתמו כבר מספר חוזי השכרה.

     

     (צילום: רוירטס) (צילום: רוירטס)
    (צילום: רוירטס)

     

    עלות של 15 דולר למטר רבוע, מחירי ההשכרה בחנויות המועטות שנפתחו - רשתות אופנה זרות בעיקר - היא הרבה יותר מיכולת התשלום של רוב הסוחרים בסודן.

     

    אל-דין, בעל חנות הרהיטים היוקרתית, אומר כי הלקוחות היחידים בחנות הם סטודנטים מהאוניברסיטה הסמוכה שבאים לרבוץ על הספות, המיטות והכורסאות, העולות בין 7,000 ל-60 אלף לירה סודנית (1,100 עד 10,000 דולר). "זה כמו מוזיאון בשבילם".

     

    "זה מקום ממש נחמד, חדש, ויקר", אומר איברהים עאדל, צעיר סודני, בעודו יושב ושותה מיץ תפוזים באחד מבתי הקפה האלגנטיים של הקניון. "הייתי בסופרמרקט שבקומה התחתונה כי הוא זול יותר ממקומות אחרים, אבל לא קניתי שום דבר בחנויות האחרות".

     

     (צילום: רוירטס) (צילום: רוירטס)
    (צילום: רוירטס)

     

    לעומת הקניון השומם, הרחוב שמוביל אל הכניסה אליו חווה שגשוג מפתיע, עם ערב רב של חנויות קטנות בבתים מתפוררים. "הרבה קונים נכנסים מאז פתיחת הקניון, אחרי ביקור נימוסים של צפייה בחלונות הראווה של המותגים הזרים והיקרים", מספר מחמוד יאחיה, שמנהל חנות בגדים קטנה בחלל חסר חלונות, עמוס סחורה וללא מיזוג אוויר, "הם מבינים מה הטרנדים האחרונים באופנה, ומגיעים לכאן לקנות את הגרסה הסינית והזולה".

     

    עדיין אופטימיים

    הבנק של חרטום מקווה שהכלכלה תתייצב לאחר ההסכמה בין הצפון לדרום על המשך ייצור הנפט, שצפויה תוך מספר חודשים. בעלי המניות מהמפרץ הפרסי החליטו לאחרונה לשלש את ההון של הבנק על מנת להרחיב את הפעילות שלהם בסודן.

     

     (צילום: רוירטס) (צילום: רוירטס)
    (צילום: רוירטס)

     

    מנהל הקניון, חליל מוחסן, פלסטיני שעבד במשך שנים בפיתוח מרכזי קניות במפרץ הפרסי ובירדן, אומר כי הוא עדיין אופטימי. לדבריו, הקניון זוכה ל-7,000 מבקרים ביום, אם כי נראה שרובם צעירים ותלמידי תיכון. החניון התת קרקעי, הכולל 600 מקומות, כמעט ונטוש.

     

    "כשפתחנו, כוח הקנייה היה ברמה הנמוכה ביותר", הוא מספר. לדבריו, על 60% מהחנויות בקניון יש חוזי השכרה, "אבל אנחנו עומדים בתוכניות שלנו. התפוסה תגיע ל-80% עד לסוף שנה הבאה".

     

    לדברי מוחסן, האתגרים הם לא רק כלכליים אלא גם תרבותיים: הרעיון של קניון המציע מחירים קבועים ומוצרי איכות, הוא עניין חדש לחלוטין עבור סודנים רבים הרגילים להתמקח בשווקים, ולרכוש מוצרים סיניים זולים. "אנחנו צריכים לחנך את הלקוחות ובעלי החנויות, להציג בפניהם רעיונות חדשים", הוא מסביר.

    פורסם לראשונה 06/12/2012 22:24

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים