שתף קטע נבחר

שניות מאסון אווירי: F-16 כמעט פגע בצנחן רחיפה

באימון שגרתי הביט הטייס המוביל רס"ן יוני מהחלון. "פתאום ראיתי אותו מולי. צעקתי בקשר לכולם", הוא שחזר בשיחה עם ynet. הקצין שתחקר: "בנס נמנע אסון. אין פיקוח, נכנסו כבר לאזור הכור בדימונה". כך זה נראה ונשמע מתא הטייס

שבע שניות מאסון אווירי: תאונה קשה נמנעה בשבוע שעבר ברגע האחרון, כאשר שני מטוסי F-16 ("נץ") סטו כדי לא להתנגש בעוצמה בצנחן שנעזר במצנח רחיפה, סמוך להר בגליל. כך נודע ל-ynet.

 

  • כל עדכוני הבחירות - באתר הבחירות של ynet
  • הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

     

    התקרית החמורה התרחשה במהלך אימון שגרתי יחסית של טייסת הקרב. ארבעה מטוסים המריאו בשעת צהריים מבסיס נבטים שבנגב לכיוון הים, ומשם צפונה. סמוך לעכו הנמיכו טוס, והחלו בטיסה משותפת במבנה לכיוון מזרח, כדי להשלים את האימון בקרבות אוויר ותקיפה באזור רמת הגולן.

     

    מעל הרי הגליל, הטייס המוביל ומפקד המשימה, רב-סרן (מיל') יוני, הביט קדימה והחוצה והבחין לפתע בצנחן, כמה מאות מטרים מול המטוסים. "זה היה אימון שגרתי אך מעט מורכב, שכלל גם ניווט בגובה נמוך", הוא תיאר בשיחה עם ynet.

     

    "בערך בגובה של 500 מטרים מעל הקרקע בגליל, בטיסה ישרה וללא תמרון או פעילות חריגה אחרת, כשלושה קילומטרים לפני בית ג'אן, הרמתי את הראש לחלון וראיתי אותו מולי, בגובה שלנו", הוא שחזר.

    "לקח לי שנייה לעכל את מה שראיתי, ומיד הבנתי שאם נמשיך לטוס באותה מהירות גבוהה ונשמור עליה, אז שני המטוסים שמשמאלי יתנגשו בו תוך 7 שניות, כי הבנתי שהמצנח יעבור משמאל למטוס שלי.

     

    "צעקתי בקשר לכל המבנה 'למשוך', ותוך שנייה כל ארבעת המטוסים טיפסו בגובה. נכנסנו לתוך שכבת עננים וחלפנו מעל הצנחן". האימון נמשך לדבריו בגובה גבוה בשל התקרית, ולאחר שסיימו את משימות האימון ונחתו, החל תחקיר.

     

    אזרח התריע, אחרי 3 שעות ניתן אישור

    את התקרית חקר מפקד יחידת הבקרה האווירית הצפונית של חיל האוויר, סגן אלוף אסף. "קיבלנו טלפון מאזרח שביקש אישור לבצע פעילות של מצנחי רחיפה באיזור בית ג'אן, ונענה בשלילה בגלל אותו אימון צפוי", הוא סיפר. "כעבור כמה דקות הוא התקשר שוב ודיווח על פעילות הרחיפה שמתבצעת באותו אזור, מה שגרם לנו מיידית להגביל את פעילות חיל האוויר בסביבה".
     
    אחרי שלוש שעות, הוסיף סא"ל אסף, העריכו בחיל האוויר שהפעילות נגמרה. "אישרנו לטייסת לבצע את האימון שלה כמתוכנן, ואז במרחק של 300 מטר ממטוסי הקרב לצנחן בקו ישיר, הוסטו המטוסים למעלה, ובנס נמנע אסון. לולא הזיהוי של הטייס המוביל, היינו מאבדים מטוס קרב ואת הצנחן".

    הרביעייה המריאה מנבטים (ארכיון) (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
    הרביעייה המריאה מנבטים (ארכיון)(צילום: gettyimages)
    אלא שהצנחן לא עבר על שום חוק. לדברי סא"ל אסף, "בדקתי את חוקי התעופה, ואותו גולש רוח לא עבר על החוק, והוא אפילו הגדיל ראש כשהתקשר להודיע לנו מראש. הגשנו תלונה רשמית לרשות התעופה האזרחית, אך הם כרגולטור אחראים על רישיונות רק לכלי טיס גדולים יותר, במשקל של 400 ק"ג ומעלה".  

    "בניגוד למטרה אחרת שנעה. אני לא זוכר מעבר כל כך קרוב לגלשן רחיפה. הייתי במבנה

    שבא אחרי המבנה של רס"ן יוני, ובנושא הטיסה בגובה נמוך, האירוע הזה הרס את האימון".  

    בהיעדר חקיקה בנושא, ביחידות הבקרה של חיל האוויר מתמודדים לדברי מפקד יחידת הבקרה לפחות עם שני מקרים מהסוג הזה בחודש: "פה הייתה חריגה בוטה מהסטטוס קוו, לפיו אנחנו מנסים לחיות יחד עם כלי התעופה הספורטיבית, ענף שהולך ומתפתח. לצערי היו כבר מקרים - כולל השנה - שגלשן דומה טס בטעות לסיני, וגלשנים רבים נכנסים לשטח האווירי של הכור בדימונה, שם אנחנו פחות סלחנים. רוב הגלשנים הגונים ועובדים איתנו בצורה יפה, אך בהיעדר חוק מסדיר, כל מי שיש לו קצת כסף יכול לטוס בלי בעיה היכן שרוצה עם גלשן הרוח".


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    F-16 ממריא. ארכיון
    צילום: רויטרס
    צילום: חגי אהרון
    ארכיון
    צילום: חגי אהרון
    מומלצים