שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חובה בדרך להרזיה: 4 שלבים לדיאטה מוצלחת
    אתם עוברים מדיאטה לדיאטה, יורדים בכל פעם במשקל - אבל לא מצליחים לשמור? זה לא אתם - זו השיטה. הנטרופת אלעז יוסף מסביר איך תעשו זאת נכון, שלב אחרי שלב

    אם הייתי שואל אתכם אם הצלחתם לרדת במשקל וגם לשמור על ההישגים שלכם, מה הייתם משיבים: ירדתי? ירדתי אבל שוב עליתי כי לא התמדתי? לא ירדתי כלל במשקל? 

     

    לצערי רבים, רבים מדי אפילו, ימצאו את עצמם בקבוצה של אלו שירדו - אך עלו שוב כיוון שלא התמידו. אבל זה לא חייב להיות כך. 

     

    עוד כתבות של אלעז יוסף:

    בדיאטה? 7 תרופות סבתא שיאיצו הירידה במשקל

     

    לכולנו ברור כי ללא התמדה לטווח רחוק לעולם לא נראה תוצאות, ולא רק בתחום הדיאטה והתזונה הבריאה. דיאטה פירושה ניהול תזונתי, וככזו עליה להיות חלק מחיינו תמיד, ולא לתקופת זמן מוגבלת. למעשה רק כאשר נגלה את הדרך להתמיד ולשמור על תוכנית תזונה ובריאות שפויה נצליח לרדת במשקל , לשמור על ההישגים ויותר חשוב מכך - לשמור על בריאותינו.

     

    הקושי האמיתי, אחרי ההבנה שהתמדה היא נקודת המפתח, הוא, כמובן, לדעת כיצד לעשות זאת.  תחילת השנה האזרחית החדשה, שמתקרבת אלינו בצעדי ענק, היא זמן נפלא לשינוי אורחות החיים. לנטורופתיה יש צרור עצות מועילות שנותנות כלים לכם לסגל אורח חיים בריא, וכמובן להתמיד בו לאורך זמן.

     

    שלב ראשון: אתרו את הסיבות להשמנה שלכם

    אתם אולי חושבים כי הסיבה העיקרית לכך שקשה לכם לרדת במשקל נובעת מכך שאתם פשוט לא מבצעים פעילות גופנית ולא שומרים על תזונה נכונה ובריאה. צר לי לאכזב אתכם, אך במקרים רבים זו לא הסיבה האמיתית, אלא פשוט סימפטום של בעיות אחרות, עמוקות יותר. אותן בעיות נחלקות לשתי קטגוריות, שבמקרים רבים קשורות האחת לשנייה:

     

    בעיות פיזיולוגיות

     

    -בעיות עיכול תורמות לעיכול בלתי תקין, לעודף רעלים ולהשמנה.

     

    -אלרגיות ורגישויות למזון שמתורגמות על ידי הגוף כרעלים ונאגרות ברקמות השומן.

     

    -בעיות הורמונליות, כגון תת פעילות בלוטת התריס, עודף קורטיזול או חוסר איזון בין אסטרוגן לפרוגסטרון.

     

    -מחסור ברכיבי תזונה חיוניים כמו פחמימות, שומנים, חלבונים ויטמינים ומינרלים. מחסור זה גורם לפגיעה בתפקודי הגוף, ביניהם גם בתהליך חילוף החומרים שלנו.

     

    -תרופות כימיות שתופעת הלוואי שלהן היא השמנה.

     

    בעיות רגשיות-נפשיות

    מצבים כמו אורח חיים לחוץ, סטרס כרוני או חרדות גורמים לנו להפסיק לשלוט על כמויות והרכב המזון שאנו מכניסים לגופנו. הסיבה לכך היא שבמקרים מסוג זה, שבהם אנו חשים לחץ, אשמה, חוסר אונים, חרדה, אכזבה או בלבול, האוכל משמש לנו כפתרון "הולם" לרגשות אלו. הוא נותן לנו תחושה של ביטחון, אהבה, כיף, שלווה ואפילו חופש. כמובן שכל אחד ואחת מוצא באוכל את התחושות להן הוא זקוק.

      

    חשוב לזכור שגם כאן הפיזיולוגיה מעורבת. בתקופות של לחץ נפשי או סערה רגשית גופנו זקוק במקרים רבים לכמות גדולה יותר של מתווכים עצביים כמו סרוטונין ודופאמין. מתווכים אלו, בין היתר, גורמים לרגיעה ולתחושה של שלווה (הסרוטונין) או לאדישות, חוסר אנרגיה וחוסר מוטיבציה (דופאמין). חומרי הגלם ליצירת המתווכים הללו מצוי במזון כמו פחמימות פשוטות ומתוקים, שידועים כמזונות משמינים.

     

    שלב שני: שינוי מחשבתי

    מומלץ לשנות את קו המחשבה בנוגע לירידה במשקל. מה זה אומר? קודם כל, מומלץ להפסיק לקרוא לתהליך דיאטה ולהתחיל להשתמש בביטוי ניהול תזונתי ושינוי אורח החיים. זכרו שבמקרים רבים קשה לנו להפנים שמדובר בשינוי לטווח הרחוק משום שחוויות העבר לימדו אותנו שתהליך של ירידה במשקל חייב להיות מלווה בתחושת סבל וקושי, אך כאשר תהליך ההרזיה נכון ומסודר הוא לא אמור להיות כזה. כשנראה כי זה אכן כך, ושאנחנו לא נאלים לבצע ויתורים קשים מדי, נוכל גם להפנים שהפעם אנחנו עושים שינוי אמיתי - ולתמיד.

     

    על מנת להקל על השינוי המחשבתי וכדי לעזור לעצמנו להבין שהפעם מדובר בשינוי תמידי ולא קצר מועד, עלינו להפסיק להיות חסרי סבלנות וחרדים בנוגע לשאלות כמו כמה קילוגרם ירדנו, כמה קלוריות אכלנו או כמה ספורט עשינו. במקום זאת נסו להסתכל על התהליך כריצת מרתון ארוכה, שבה לא חשוב אם התחלנו לרוץ מהר או סיימנו מהר, אלא יותר חשוב באיזה קצב היינו רוב הזמן. הסתכלו על התהליך שאתם עוברים ובדקו האם אתם בכיוון הנכון או שמא לא.

     

    תוכניות התזונה הנטורופתיות אינן קשות ליישום או להתמדה מתוך ההבנה שאין חשיבות לקלוריות או לקצב הירידה במשקל בלבד, אלא גם לתהליך. לכן התפריט גמיש יותר ונוח יותר, כשהכלל המנחה הוא לאכול מבלי להתחשב בכמות הקלוריות, כל עוד בוחרים במזונות טבעיים ולא מעובדים ומגבילים כמות של מזונות תעשייתיים.

     

    שלב שלישי: עקירת שורש

    מצאתם את הסיבות להשמנה שלכם? הבנתם שצריך לעשות שינוי מחשבתי ולהסתכל על התהליך כריצת מרתון ולא כריצת ספרינט? עכשיו הגיע הזמן לטפל בגורמים להשמנה. בין אם מדובר בבעיות עיכול, בעיות הורמונליות, עודף רעלים, אלרגיות או סטרס - הטיפול הנטורופתי תמיד יהיה משולב: תוכנית תזונה בהתאמה אישית, תוספי תזונה וצמחי מרפא ממוקדים לבעיות מהן סובל המטופל ודיקור סיני לאיזון רגשי ופיזיולוגי.

     

    כמובן שניתן ומומלץ להסתייע בגורמים נוספים רלוונטיים, כמו הרופא המטפל, פסיכולוג במידת הצורך ואנשי מקצוע נוספים. לאחר שהמצב הבריאותי יתאזן והשורש לבעיית ההשמנה יטופל - יהיה קל יותר להתמיד בתוכנית תזונה בריאותית.

     

    שלב ארבע: שמרו על מסגרת, אך למדו לפרוץ אותה

    מזל טוב! הגעתם למשקל היעד ועכשיו הגיע הזמן לשמור עליו - ועל הבריאות. אתם מקבלים שלל מחמאות מכל מי שפוגש אתכם, אך באותה נשימה מזכירים לכם שעכשיו הגעתם לשלב הקשה: שלב השמירה.

     

    אך האם באמת זהו שלב שאמור להיות קשה כל כך? ממש לא! במידה ואכן

    ביצעתם את כל השלבים הקודמים כמו שצריך אז ממש אין סיבה ששלב זה יהווה מכשול כלשהו. 

     

    אנשים רבים יפיקו משלב זה את המקסימום אם יצטרפו למסגרות שיאפשרו להם להתמיד בתהליך ולשמור על רמת מוטיבציה גבוהה. מסגרות כאלו יכולות להיות חדר כושר, מאמן כושר אישי, ביקורות ומעקבים אצל נטורופת או תזונאי, קבוצות הרזיה, ולמעשה כל מסגרת אחרת שמתאימה לכם.

      

    ואם אמרנו שמדובר בתהליך שהוא ריצת מרתון ולא ספרינט, אם מדי פעם בא לכם לשבור את המסגרת זה בסדר - ואפילו מומלץ. אפשר לפעמים להפסיק לשמור על תזונה בריאה, לאכול קצת יותר מהמזון ה"אסור", להתאמן פחות או לשכוח לתקופה מהמנוי לחדר הכושר. לא רק שזה לא יזיק, אלא זה אף יכול להיות קרש קפיצה נפלא וזריקת דלק להמשך תהליך מוצלח.

     

    הכותב הוא נטורופת, תזונאי ומאמן כושר אישי הבעלים של בריאות מהטבע קליניקה לרפואה משלימה




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים