שתף קטע נבחר

בעקבות הפרסום ב-ynet: בוטל "שירות ליווי" לנהג

שר התחבורה, ישראל כץ, הופתע לגלות כי לתכנית הכשרת נהגים חדשה, נוסף סעיף תמוה: אפשרות "רכישת" מרבית שעות הליווי לנהג חדש, תמורת 1,200 שקלים למורה נהיגה. בעקבות הפרסום ב-ynet הורה השר להסיר את התקנה באופן מיידי

בעקבות חשיפת ynet: ליווי לנהג חדש וצעיר יהיה אחיד לכולם, ולא ניתן יהיה "לרכוש" שעות ליווי בכסף. שר התחבורה, ישראל כץ, הורה היום לאנשי משרדו להסיר תקנה המאפשרת להמיר חלק ניכר מתקופת הליווי של נהג חדש וצעיר, בתשלום של 1,200 שקל למורה לנהיגה. בכך תחזור הצעת השר להיקפה המקורי - הכפלת תקופת הליווי לחצי שנה, והורדת גיל הוצאת הרישיון ל-16 שנים ו-9 חודשים.

 

מקורות במשרד: השר לא היה מודע לתוספת "שירותי הליווי המקצועיים" של מורי הנהיגה, בתמורה ל-12 שעות ליווי בלבד.

 

  • הכנסו לעמוד הפייסבוק של ערוץ הרכב, ונסו לנחש מי תהיה מכונית השנה

 

השר החליט: לא תהיה קניית שעות ליווי, לא יהיה תשלום למורה (צילום: סבסטיאן שיינר) (צילום: סבסטיאן שיינר)
השר החליט: לא תהיה קניית שעות ליווי, לא יהיה תשלום למורה(צילום: סבסטיאן שיינר)

 

רפורמת בטיחות הנהגים

בקרוב תוכפל תקופת הליווי לנהג חדש, משלושה חודשים לשישה. כך נקבע זה מכבר בתקנות חדשות שיאושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת. לפי תקנות אלה, כל נהג חדש שגילו עד 24 שנה, יחויב לנהוג לפחות 50 שעות עם מלווה. במקביל, התקנות החדשות קובעות גם כי גיל הוצאת רישיון הנהיגה ירד ל-16 שנים ותשעה חודשים, לעומת 17 שנים כיום.

 

גורמים במשרד התחבורה הסבירו כי הכפלת משך הליווי לנהג חדש, יחד עם הורדת גיל הזכאות לרישיון, יסייעו לשפר את הבטיחות בכביש, תוך הפיכת הנהגים הצעירים והחדשים לזהירים יותר. "נתונים שנאספו במשרד התחבורה מצביעים על השפעה מאוד חיובית שיש לבן משפחה על התנהגות הנהג החדש. הארכת משך הליווי רק תסייע בהקטנת הסכנות", כך ציין שר התחבורה.

 

המחטף של מורי הנהיגה

אלא של-ynet נודע כי ממש ברגע האחרון לפני הגשת התקנות, נוסף סעיף חדש שבו אמורה ועדת הכלכלה לדון וכנראה לאשר. לפי סעיף זה, נהגים חדשים וצעירים יוכלו להימנע מהכפלת משך הליווי, ולהקטין אותו לפחות מרבע מהשעות שנקבעו בתקנות - מ-50 שעות ל-12 בלבד. כל זאת בתנאי שישכרו את שירותיו של מורה נהיגה כמלווה בשכר של כ-1,200 שקלים.

 

סך ההכנסה הפוטנציאלית למורי הנהיגה, כפי שהעריכו בכירים באגף הרישוי, עשוי היה ל-130 מיליון שקלים בשנה. "שר התחבורה לא ידע כלל על התוספת לתקנה החדשה", אמרו היום ל-ynet גורמים במשרדו של השר כץ. "ברגע שראה את הפרסומים, החליט מיידית להורות על הסרת התקנה הלא-חברתית הזו", הוסיפו.

 

לדברי השר כץ, "העיקרון שהנחה אותי בקביעת חובת הליוווי לנהגים חדשים הוא ליווי משפחתי ועממי ונשיאה משותפת באחריות לנהיגה של הנהג הצעיר. אין לי כל כוונה להפוך את מורי הנהיגה לנותני שירות בתשלום עבור ליווי. ננחיל את הליווי כאקט של מעורבות בנטילת אחריות על הנהגיה של נהגים צעירים".

 

"נעזור למי שלא יכול"

במשרד התחבורה טוענים כי השר הופתע בעיקר מהרעיון הלא-שיוויוני, שעומד לדבריהם מאחורי התקנה המאפשרת רכישת ליווי בתשלום. לדברי בכירים במשרד, כאשר אישר השר את התקנות והסכים להוריד את גיל הרישיון בתמורה להארכת תקופת הליווי, הוא לא התכוון "לשמן" את כיסי מורי הנהיגה. הבסיס מאחורי שינוי התקנות היה אך ורק הארכת תקופת הליווי, וכ"פיצוי" לכך, הוריד השר את גיל הזכאות לרישיון.

 

"בכוונת משרד התחבורה לקבוע מנגנון ליווי לנהגים שאין להם מלווה, ולמצוא דרכים לממן ליווי לאותם נהגים באמצעות מאגר מתנדבים, ארגונים שונים וגמלאים. אלה בהחלט יתוגמלו בהתאם, אך לא על-ידי הנהגים החדשים והצעירים או בני משפחותיהם", הבהיר השר כץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כמה יעלה לכם
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים