שתף קטע נבחר

צרכנות 2012: מפץ סלולרי והתייקרות המזון

מה קרה לצרכן הישראלי ב-2012? כמעט הכל התייקר לו, כולל מזון, סיגריות ומע"מ, אך הקנייה באינטרנט הפכה קלה יותר. היו מותגים שהתווספו (פיוז טי), רשתות שנסגרו (קיקה) ורשתות נפתחו (אמריקן איגל). האירוע הצרכני של השנה, היה ירידת המחירים בשוק הסלולר. מה צפוי ב-2013?

ב-2011 הוכח שלא רק הצבא, אלא גם הצרכן צועד על קיבתו, אבל הוא לא יצעד לשום מקום אם המחיר של הקוטג' יהיה גבוה מדי. ב-2012, כבר היה ברור שיש לצרכנים בטן מלאה בתלונות לא רק על מחירי המזון, אלא בעיקר על מחירי שוק התקשורת. אם האירוע הצרכני החשוב של 2011 היה מחאת הקוטג', ב-2012 היה זה המפץ הסלולרי.

 

  • מבצע אכיפה של אגרת הטלוויזיה: מה עושים?

 

הניעור הרציני של שוק הסלולר, שבעקבותיו חל שינוי דרמטי בחשבוניות שלנו, היה הממתק הכי מתוק שקיבלו צרכני ישראל בשנים האחרונות. המושג "ללא הגבלה" הימם את הישראלים למודי הסבל, שלמדו לתעב את חברות הסלולר הוותיקות בשל אלפי מסלוליהן המורכבים, השירות המתנשא שלהן והחיובים השגויים. ממאות ולפעמים אלפי שקלים בחודש, החשבון החודשי צנח ל-99 שקל ובימים אלה, אף לשפל שיא של 39 שקל בחודש.

 

את גביע הניצחון הצרכני המוזהב יש להגיש לשר התקשורת משה כחלון ולמשרד התקשורת, שעדרו את הקרקע במרץ שנה-שנתיים קודם לכן, כשקידמו את ביטול ההתחייבות, פישוט החשבונית והגו מכרזים למפעילים חדשים – תנאי סף לשינוי הגדול של 2012.

 

מאי 2012: גולן טלקום משנה את שוק הסלולר

שוק של 3.5 חברות, הפך בין לילה לשוק של 8 חברות, הכולל את פלאפון, אורנג' וסלקום הוותיקות; גולן טלקום ו-HOT מובייל (כש-HOT היא למעשה מירס משודרגת); וכן המפעילים הווירטואליים, אלה שרוכבים על רשתות קיימות ולא יקימו מערך אנטנות: YouPhone, רמי לוי (שנכנס לשוק בסוף 2011) והום סלולר. במהלך השנה אף נוסף לזירה שחקן נוסף: 012 מובייל, מבית היוצר של פרטנר, שאך לאחרונה הוריד את המחיר בשוק ל-44 שקל לחודש ללקוחות ותיקים וחדשים כאחד.

 

למרות שגולן טלקום היתה החלוצה ו-HOT מובייל גרפה בסופו של דבר את רוב הלקוחות, כיום המחיר הנמוך ביותר בסלולר, שייך ל-YouPhone ועומד על 39 שקל לחודש למשך חצי שנה ללקוחות חדשים. במקביל אושרו הקלות יבוא על מכשירי סלולר שאמורות היו לפתוח את השוק ליותר מכשירים בטווח מחירים נוח יותר.

 

החלק הרע בסיפור הזה היה זמני המתנה ממושכים (ב-HOT מובייל אפשר היה לחכות למעלה משעה וחצי לנציג שירות), תקלות טכניות ושיבושים בחשבוניות. חבלי לידה שהתארכו יתר על המידה. תקלה נוספת: רוב הצרכנים העדיפו להישאר בחברת הסלולר הוותיקה שלהם, בגלל שמרנות, הצעות מפתות ובעיקר: מכשיר סלולרי שהם משלמים עליו בתשלומים לחברה.

 

מה עוד קרה בתקשורת השנה?

השנה יכולנו להתנתק מערוצים דרך השלט, בדיוק כמו שהתחברנו אליהם. הוחלט על הרחבת עידן פלוס ל-18 ערוצים ואולי על הפרטתו. במשרד התקשורת אף הצרו את מותניהן הרחבות של חבילות הערוצים של HOT ו-yes והשנה הן החלו להציע חבילה צרה. הביקוש? לא בשמיים. נציגי השירות: "למה לך לקחת את החבילה, אין בה כלום". אבל מי שרוצה לשלם 129 שקל לכבלים: יכול. גם מחירי האינטרנט המהיר מאוד - 10 מגה ומעלה ירדו השנה, אם כי לא מספיק.

 

בעוד ששוק התקשורת דורש עדיין הסדרה רצינית, השופינג באמצעי תקשורת משגשג: בטלוויזיה, המסכים רק הולכים וגדלים ופקחי הרשות השנייה יצאו במבצע גבייה כדי לאתר חמקני אגרה, בסלולר, הפכנו לאומת הסמארטפון: כשכרגע אייפון 5 הוא הבשורה אחרונה ולפני היו השנה גלקסי S3, גוגל note 2 ואחרים.

 

מחאת הפסק זמן, קריאות לחרם על אדום אדום

לאור שהפוקוס עבר ממזון לסלולר – האם נכון יהיה לומר שמחאת מחירי המזון זה כל כך 2011? לא בדיוק. בתחילת 2012 צרכן ישראלי נדהם חשף בכעס בפייסבוק שפסק זמן נמכר ב-69 סנט בארה"ב, בעוד שבארץ מחירו נושק ל-6.5 שקלים. 

 

הסיבות שסיפקה שטראוס לשערורייה התחלפו במהירות. בתחילה טענו שזה מבצע של החנות, אחר-כך שזה מבצע לפורים ולבסוף הודו שמדובר במחיר תחרותי בשוק האמריקני שמתפלש בסוגים רבים מאוד של חטיפי שוקולד ולכן מסתכל בעיניים חשדניות במותג מהמזרח-התיכון. המשבר הזה לא פגע ברווחי שטראוס שהצליחה להתגבר עליו באמצעות מבצעים אגרסיביים, אדישותו של הצרכן הישראלי ועצם היות החטיף מוצר מותרות. תדמיתית, שטראוס ספגה פגיעה קשה.

 

לאחרונה, אחרי תקופה של רוגע בתחום מחאות וחרמי המזון, קמה מחאה חדשה, בתחום זכויות בעלי-החיים, כשהפעם האש כוונה כלפי תנובה. פעיל זכויות נשלח על-ידי הפקת התוכנית כלבוטק למפעל "אדום אדום" וחזר עם תמונות שמעידות על התעללות בפרות. הצרכנים זעמו אך בינתיים נראה שהמותג לא נפגע אנושות.

 

המזון התייקר והתייקר עוד קצת

מחאות צרכניות שלא התרוממו, היו הצרה הכי קטנה שלנו בסופר ב-2012. אחרי למעלה משנה שמחירי המזון ומוצרי הצריכה נכנסו לתרדמת, בזכות מחאת הקוטג', היצרנים והיבואנים החליטו שדי, אי אפשר יותר, הם חייבים להעלות מחירים. הם התחמשו בעילות: עליית מחיר הדלק, עלייה בשער הדולר (שתי העליות האלה הפכו לירידות זה מכבר), עלייה בשכר המינימום (האם שקלו ירידה בשכר המנכ"לים?) והתייקרות חומרי הגלם (שחלקם כבר במגמת ירידה) ויצאו לדרך משותפת שבסופה הן ייקרו לנו את החיים.

 

יוניליוור (תלמה) היתה החברה הראשונה שיצאה לאור כיקרנית והצהירה שתעלה מחירי מאות ממוצריה. אחריה הגיעה אסם ואז הצטרפו כולן. כולל תנובה שעמדה בלב מחאת הקוטג' (אך לא ייקרה את הגבינה הסימבולית), ושטראוס שסבלה ממחאת פסק זמן (ולא ייקרה עדיין את החטיף). גם המוצרים שבפיקוח: לחם וביצים התייקרו. רשתות המזון? שיתפו פעולה והעלו את המחירים. ב-2013 צפויים להתייקר מוצרי החלב שבפיקוח וכן מוצרי צריכה נוספים (למשל עוד מוצרים של פרוקטר אד גמבל)

 

בירה וסיגריות התייקרו

ועוד יגון בסופר השנה: שני מוצרי בסיס – סיגריות ובירה התייקרו ללא רחם, התייקרות שהכאיבה במיוחד לעו"ש של צעירים ומכורים.  ובירות.  מי שמזמין בירה בבר עושה זאת גם בגלל טעמה החביב, אך גם מפני שזה משקה אלכוהולי זול, שנחשב למתון מבחינת אחוז אלכוהול. מי שקונה סיגריות - עושה זאת כי הוא מכור. לא כי הוא רוצה. ב-2012, חפיסת סיגריה התייקרה לו ב-2.90-2.20 שקלים - קרוב ל-2,000 שקל בשנה. המדינה התבייתה על אוכלוסיות שבויות אלה וחבטה בהן ללא הכר. 

 

המע"מ עלה ב-1%

ואם לא מספיק כל הגזירות האלה, המע"מ עלה השנה ב-1% וייקר בבת אחת את כל התשלומים ורוב המוצרים. לתושבי אילת – שלום.

 

מלחמת הסופרמרקטים

בעוד חברות המזון ומוצרי הצריכה מעלות מחירים בזו אחר זו, בענף רשתות המזון התחוללה מלחמה עזה, שעודה נמשכת, במיקומים ובאינטרוולים משתנים. ירקות ב-9 אגורות לק"ג זוהי תוצאת מתחם הקרב האחרון בכפ"ס, בעקבות כניסת רשת המזון החדשה cost365 לעיר.

 

מה שהוסיף אש למדורה היה החלטתה של שופרסל להילחם ברשתות הקטנות בהוזלות אגרסיביות, רק במתחמי תחרות כמובן. מה שאולי טוב לצרכן לטווח קצר, רע לרשתות בטווח הארוך: רשת מחסני כמעט חינם נקנתה על-ידי יינות ביתן וכולם בענף מרוויחים פחות. אם עוד רשתות יסגרו זה יפגע גם בצרכן, אך בינתיים, נראה שהחגיגה נמשכת.

  

ועדת המזון (ועדת קדמי)

במקביל להתרחשויות האלה, הוועדה שקמה בעקבות מחאת מחירי המזון, הוציאה דו"ח מסכם, שההמלצות הכלולות בו התקבלו ברגשות מעורבים. בענף החלב - אחרי מו"מ סוער, הוועדה ומשרד האוצר כופפו את הרפתנים "להתייעל" וחלקם יאלצו לסגור רפתות, למרות שמשק החלב בישראל נחשב מהיעילים בעולם. רשתות המזון הגדולות אולצו לסמן מחירים של מוצרים בפיקוח ואולי יאולצו לשקיפות מחירים וחברות המזון לא יוכלו לדרוש שליטה מוחלטת במדפים – עקיצות קטנות בגוף של פיל והיפופוטם.

 

ביטול מכס על קנייה באינטרנט

ועדת קדמי אף המליצה על שורת הקלות במכס על מוצרי מזון שאמורות להיכנס לתוקף בהדרגה ב-2013. מה שכן קרה ב-2012, זו הקלה במכס בייבוא אישי - של עד 325 דולר. היתה זו בשורה גדולה לצרכנים שרוכשים מוצרים דרך האינטרנט, אם כי לא כל המוצרים קיבלו פטור, בין היתר: מוצרי חשמל וביגוד לתינוקות.

 

התחזיות ל-2013 לא מזהירות: שר האוצר חתם על צוים לביטל המכס בשיעור של 8%-12% מעלות המוצר על מגוון מוצרי צריכה כמיקרוגל, מייבשי כביסה ועדשות ראייה וכן מס קנייה על אלקטרוניקה בידורית. בעקבות הגרעיון בתקציב: הצווים האלה בוטלו. באוצר אף אישרו שהחל מה-1 בינואר 2013 יוסר המכס על בגדים מוגמרים, למעט הלבשה תחתונה. הצעדים האלה מוטלים בספק כרגע, עקב נסיונות משפטיים של יצרנים למנוע את המהלך.

      

חוק הפופקורן

אגב מזון לבילויים – גם הפופקורן עמד השנה בלב סערה צרכנית. צפייה בסרט קולנוע ללא מזון אוורירי, חמאתי ומלוח שלצידו כוס ענקית של קולה? לא בבית קולנועינו, כך חונכנו על-ידי האמריקאים. עקב הצימוד הסימביוטי הזה בין מזון מהיר למסך ענק - כבר למעלה משנתיים שבני נוער מנסחים עצומות מנומקות הקוראות להורדת המחירים השערורייתיים במזנוני בתי הקולנוע.

 

ח"כ כרמל שאמה היה זה שביקש באופן רשמי, בכנסת, לחבל בפרנסה העיקרית של מפעילי האולמות ולהתיר הכנסת מזון לאולמות, שלא נקנה במזנון. הוא הצליח לכאורה, ועדת הכלכלה אישרה את החוק, אך מליאת הכנסת – עדיין לא. מתי יכנס החוק לתוקף? לא ברור. מה קורה בינתיים בבתי הקולנוע? רובם מאפשרים כבר הכנסת מזון מהבית או מהשווארמיה הסמוכה. מה קורה בפועל? רוב הצרכנים בוחרים לקנות פופקורן יוקרתי במזנון. עצה: אפשר גם לא לאכול שעתיים.

 

פיוז טי ונסטי

2012 היתה גם השנה בה קוקה קולה נפרדה מהמותג "נסטי" ונסטלה נפרדה מהטעם שלו. שתי החברות שיתפו פעולה במוצר והפרידו כוחות השנה. קוקה קולה השיבה את הטעם למדפים תחת מותג חדש – פיוז טי, ונסטלה השיבה את נסטי בטעם חדש למדפים – בתקווה לכבוש נתח שוק. התוצאה: הרבה יותר צרכנים השנה מכירים את שני המותגים האלה ושותים תה קר.

  

אמריקן איגל היי, בוניטה ביי

וממזון לאופנה, תחום שבו המחירים יורדים אך רשתות נסגרות. אמריקן איגל, הרשת ה(די) זולה מארה"ב, פתחה כאן חנויות ראשונות במהלך פברואר והציפיות של השוק היו פושרות. כרגע, נראה שזו הצלחה. הצלחה מסחררת יותר היא פוראבר 21 הזולה באמת, שהפתיעה את כולם בגדודי הנערות שמפשפשות בבגדיה מדי יום.

 

מנגד, גריפ הישראלית נקלעה לקשיים ונמכרה ובוניטה, עוד רשת מקומית, סגרה את סניפיה. בנטון לא נחלה הצלחה מזהרת בארץ וגם רשת אלקוט לא תמכור פה יותר. בשוק האופנה הצפוף בארץ מככבים פריטים אופנתיים שמתכלים מהר ונמכרים בזיל הזול. ה,ה גם טופשופ היקרה יחסית הורידה מחירים ב-15%-20%. כוכבים לא פחות גדולים בישראל, הם מותגי כמעט יוקרה (ראלף לורן וטומי הילפיגר למשל) ולצד כל אלה מתקיימת בשלווה זארה שמשגשגת למרות מחירים לא נמוכים במיוחד. מחירים זערוריים ותחרות עזה זה טוב לצרכנים, אבל זה לא בהכרח טוב לשוק.

 

קיקה סוגרת את הבאסטה

המשבר בשוק האופנה לא עשה כל כך רעש כמו המשבר בענף הרהיטים. 2012 היתה השנה בהקיקה קיפלה את הזנב וסגרה את הבאסטה. רשת הרהיטים האוסטרית, שפתחה פה חנות במבנה מפואר נפרדה מישראל בסייל מוטרף במהלכו המונים התנפלו על החנות וכילו את סחורתה. אחריה, נסגרו רשתות רהיטים נוספות, בין היתר, דואיט ו-5 נגרים.

 

דפתר

השנה גם אמרנו שלום למחברות דפתר בעלות הצבע הקשה להגדרה: אפור חום כזה, עם שבבי נסורת זעירים. מפעל דפרון נסגר ולא ברור עד מתי ימשיך ייצור המחברות. חבל.

 

זיכוי ללא הגבלת זמן

השנה נקבע בחוק, הודות לח"כ רונית תירוש, כי זיכוי שיינתן לצרכנים בחנות יהיה ללא הגבלת זמן, יודפס על גבי נייר בלתי מחיק, ניתן יהיה להשתמש בו גם לרכישת מוצרים שבמבצע, ולא יהיה צורך בהצגת חשבונית בעת השימוש בזיכוי. לפי החוק, אם ניצל הצרכן 90% ומעלה מסכום הזיכוי, הוא יוכל לקבל את היתרה בכסף מזומן – כדי למנוע מצב שבו יאולצו צרכנים לקנות מוצר נוסף בכסף.

   

החזר כספי על ביטול טיסה לחו"ל

אחרי רונית תירוש, יש להודות גם לח"כ אחמד טיבי. השנה אושר כי לנוסעים לחו"ל יוצעו הטבות שונות בהתאם לזמן העיכוב או ביטול הטיסה. בין היתר, מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה, ושירותי הסע למלון. חברות התעופה לא ששו לשינוי הזה, שבא במקביל להרעות תנאים שהכתיבו לצרכנים: התייקרות העברת מזוודה שנייה ומעבר לסנדוויץ' במקום ארוחת בוקר מפנקת.

 

פרסומות – הדרת נשים מאוטובוסים

בעוד שבמטוסים מגישים כריך קטן כארוחת בוקר, בירושלים ניטש מאבק מצמרר: אחרי שקבוצה מתושבי העיר "ירושלמים" שמה, הצליחה להחזיר את הנשים לשלטי החוצות בעיר, נותנו האוטובוסים של אגד מעוז אחרון של גבריות. המעוז הזה נפל עת הגיע הדבר לפתחו של בג"ץ באגר נבהלו והחליטו, יחד עם חברת כנען שילוט בתנועה, האחראית על שילוט באוטובוסים ברחבי הארץ, להסיר גם את דמויות הגברים מהשלטים הנוסעים. מכאן שכיום, למעט נפילות קטנות כמו קמפיין ש"ס, אי אפשר לראות בני אדם על גבי אוטובוסים בבירה. המשך יבוא.

 

2012: בלי נשים ובלי גברים על גבי אוטובוסים בירושלים (צילום: בשמת איבי) (צילום: בשמת איבי)
2012: בלי נשים ובלי גברים על גבי אוטובוסים בירושלים(צילום: בשמת איבי)

 

  

הצעות חוק צרכניות

הפרסומות אף כיכבו השנה בהצעות חוק: האותיות הקטנות הוגדלו, אושרו הגבלות על פרסום אלכוהול. בין החוקים והתיקונים הצרכניים השנה, היה גם אישור קנס של 50 אלף שקל על עבירות צרכניות. כמו כן אמור היה להקיץ הקץ לנציג שירות ונציג טכני: חברות תקשורת ונותני שירותים נדרשו בעקבות תיקון חוק, לענות ללקוחות תוך 3 דקות. בפועל הביצוע מקרטע.

 

ישנן הצעות חוק שפורסמו ב-2012 ברעש גדול אך ייכנסו לתוקף, אם בכלל, רק ב-2013, כדוגמת ביטול מנוי למכון כושר ללא התחייבות, חוק שייכנס לתוקף רק במרס 2013 ורק ללקוחות חדשים. גם שבירת המונופול של ישראכרט בסליקת כרטיסי אשראי (ישראכרט היא הסולקת הבלעדית של כרטיסים מסוימים ולא מאפשרת למנפיקות אחרות לסלוק אותן עבור בתי העסק) נדחתה למאי 2013.

 

חקיקה צרכנית: מה ב-2013? משרד התקשורת

  • בסלולר: במשרד התקשורת אמורים להוציא מכרז לתדרי לתדרי LTE/דור 4 בסלולרי והקצאת התדרים לפי תוצאותיו, לגבש מודל חדש לפרישת תשתיות ולניהול ספקטרום התדרים.

 

  • השיחות בחו"ל ומחו"ל לארץ הוזלו – אך לא מספיק. במשרד התקשורת מבטיחים לחתום על הסכמים נוספים עם מדינות כדי להפחית את עלות השימוש בסלולר בחו"ל. במשרד מתכוונים לחייב את חברות הסלולר לחסום את הגלישה הסלולרית בחו"ל (3G) כברירת מחדל ופתיחתה לפי דרישת הלקוח בלבד. כמו כן יחויבו בהגבלה לגבי הסכום המקסימלי שאותו ניתן לגבות בגין שירותים הנצרכים באופן מזדמן; לאחר ניצול חבילת שירות השירות ייחסם ולא ניתן יהיה לגבות יותר מהתשלום עבור החבילה.

  

  • בתקשורת הנייחת ובטלוויזיה: על משרד התקשורת להשלים את הסדרי השוק הסיטונאי - בזק ו-HOT יימכרו באופן סיטונאי תשתית נייחת למפעילי תקשורת אחרים. הצעד הזה יכניס מתחרים אחרים לשוק הטלוויזיה, כגון סלקום ואורנג' שלהן מיזמים מוכנים של שידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט. (OTT). ב-2013 אף צפויה תחילת יישום מכרז פרישת רשת הסיבים האופטיים (FTTH)

  

  • יוכללו שיחות למספרי טלפון "מיוחדים" בתוך חבילות הדקות שנרכשות ע"י המנויים (כגון: מספרים מקוצרים לעסקים, מספרי 1700, מוקד עירוני (106) ועוד.

 

  • תבוטל אפליית קניית הכרטיס החכם בסלולר (SIM/USIM/MICRO SIM) בין מי שרכש את המכשיר ממשווק פרטי לבין מי שרכש אותו מהחברה הסלולארית.

 

  • תוספת לחובת פתיחת מכשיר לסים זר: החברות תידרשנה לפתוח מכשיר לסים זר גם אם המבקש איננו זה שרכש את המכשיר. מספיק שהמבקש יהיה מנוי של חברה סלולרית כלשהי.

 

  • מעבר תוכניות ללא תשלום: מעבר מתכנית תעריפים ללא תקופת התחייבות לתכנית תעריפים אחרת, לרבות מעבר מתכנית Post-paid לתכנית Pre-paid ולהיפך וכן מעבר מתכנית המיועדת למנוי עסקי לתכנית המיועדת למנוי פרטי ולהיפך לא יהיה כרוך בתשלום כלשהו.

 

  • תינתן אפשרות למנוי להיות חסום לשיחות בתעריפי פרימיום.

 

  • תוגבר האכיפה על אי עמידה במחויבויות בהוראות השונות של חברות התקשורת, לרבות הטלת עיצומים כספיים.

 

2013 ברשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

  • חוזים צרכניים אחידים: יקבעו תנאים מהותיים שחובה שיופיעו בחוזה אחיד.

 

  • קביעת איסור בחוק על גביה ללא הסכמת הצרכן – למשל כשחברות הסלולר גובות כסף מהצרכן בגין כל מני שירותי תוכן.

 

  • קביעת תקנות בנוגע למחממי מים.

 

2013 במשרד התמ"ת

 תזכיר חוק ועדת המזון: יעלה מייד עם פתיחת מושב הכנסת החדשה, על ידי משרדי האוצר והתמ"ת.

 

  • חוק הסופרים – נגד מבצעי 4 ב-100 ברשתות צומת ספרים וסטימצקי. לפי החוק, מחירו של ספר לצרכן לא ישתנה במשך 18 חודשים מתאריך הוצאתו לאור. בתקופה זו יקבלו הסופרים תמלוגים בשיעור של 8% עבור 6,000 העותקים הראשונים, ותמלוגים בשיעור 10% עבור כל עותק נוסף. עם זאת, החוק יגביל מבצעי הנחות על ספרים חדשים לתקופות ספיציפיות, ויאסור על חנויות הספרים לתגמל את מוכריהם בעבור ספרים מועדפים.

 

  • צעצועים מסוכנים: יחולו שינויים בבדיקות צעצועים על-ידי מכון התקנים. חלק מהבדיקות יבוטלו כדי להקל על היבואנים. לא ברור מה זה יעשה לבטיחות והאם זה יוריד את מחיר הצעצועים - מה שבטוח זה יפגע במכון התקנים.

 

2013 במשרד החקלאות

  • חוק הסטנדרטים בפירות וירקות ייכנס לתוקף ב-2013. לפי חוק זה יוגבר הפיקוח על כל שלבי הגידול, הקיטוף, האריזה והשיווק. כמו כן רשות השיווק והמרכולים יחויבו לסמן פירות וירקות לפי טיבם: סוג א', סוג ג' וכדומה.

 

  • בינואר 2013 יכנסו לתוקף תקנות המגדירות מהי תוצרת אורגנית מהחי: ביצים, חלב ומוצרי חלב, בשר בקר, עוף וצאן.על פי התקנות, מוצר אורגני יסומן בשני סמלים: סמל אורגני אחיד של מדינת ישראל (משרד החקלאות), מצ"ב בקובץ נפרד, וסמל גוף הבקרה שפיקח על ייצור המוצר. התקנות אושרו, ויכנסו לתוקף החל מינואר 2013.

  

  • דיג: ב-2013 צפוי אישור של תקנות לשיפור הפיקוח הבריאותי על דגים שמקורם בדיג ימי. 

פורסם לראשונה 28/12/2012 15:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
סלולר. השוק השתנה לחלוטין
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
הסופרמרקט: יותר תחרות במתחמים, אך בגדול המחירים עולים
צילום: shutterstock
מומלצים