שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בלעדי: כך פעלה "הונאת הניקיון הגדולה" ברכבת

    19 מיליון שקלים שילמה רכבת ישראל במהלך שנה וחצי עבור ניקיון קרונות נוסעים וקטרים. אלא שעתה מתברר כי מיליונים רבים שולמו עבור עבודות שכלל לא בוצעו. אתמול חשף ynet את החקירה, כעת נחשפת השיטה

    בלעדי: ynet חושף כיצד שילמה רכבת ישראל מיליוני שקלים עבור ניקיון קרונות וקטרים, שלא בוצע. השיטה שמתוארת בדו"ח ביקורת פנימית של הרכבת, שחלק מממצאיו נחשפו אתמול (ד') ב-ynet, פשוטה: עובדי חברת ניקיון ביצעו בקרונות וקטרים עבודות ניקוי ראשוניות בלבד. למרות זאת, מפקחים מטעם הרכבת דיווחו כי באותם קרונות וקטרים בוצע ניקוי כללי, שמחירו יקר משמעותית. מאוחר יותר, העבירה הרכבת לחברת הניקיון תשלומים שחושבו בהתאם לדיווחי המפקחים. כך הועברו מיליוני שקלים בגין עבודות שכלל לא בוצעו. 

     

    "הרכבות מלוכלכות, הקטרים מלוכלכים מאוד" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    "הרכבות מלוכלכות, הקטרים מלוכלכים מאוד"(צילום: ירון ברנר)

     

    "הרכבות ברובן מלוכלכות, הקטרים מלוכלכים מאוד, ומתבצע ניקיון ראשוני חלקי בלבד - וזאת למרות שמדי לילה מדווחים מפקחי התברואה שמבוצע ניקיון כללי לכל הרכבות". מבהיר דו"ח הביקורת הפנימית, שהגיע לידי ynet. למרות שהרכבת יכולה לקנוס את חברת הניקיון בגין כל ליקוי בעבודות הניקוי, הביקורת מצאה כי "בשנים 2010 עד 2012 מחלקת התברואה (של הרכבת) לא קנסה את חברת הניקיון בגין ליקויים כלשהם".

     

    בשיחה עם ynet, אומר היום (ה') מקור ברכבת כי "אם יש כאן חשד לפלילים, חובה על ההנהלה לפנות למשטרה. רק היא מוסמכת לחקור חשדות כאלה". אלא שלדבריו, בכירים בחברה מנסים כעת להתחמק מאחריותם לליקויים החמורים שנחשפו. "אם כל זה באמת קרה, צריך לבדוק איך ולמה הסמנכ"לים וגם המנכ"ל לשעבר (יצחק הראל, ש.ה) לא ידעו מזה. מה שקורה עכשיו, זה התנהלות של מערב פרוע. כל אחד עושה מה שהוא רוצה".

     

    ואגב, עבור מי שחושב שנפוטיזם כבר אינו נפוץ ברכבת, הנה סיפור שמגלה כי עובדים גילו דרך יצירתית לעקוף את הפיקוח של החברה: "במהלך ביקור פתע במתחם חיפה, דווח לביקורת כי אחד מעובדי חברת הניקיון הוא הבן של מפקח התברואה (הדגשה לא במקור) שנכח במתחם. המפקח אמור לפקח, בין היתר, על עבודת בנו, דבר שמנוגד לסדרי מינהל תקין וגם מנוגד לתנאי החוזה עם החברה".  

     

    "הרכבות יצאו מלוכלכות מאוד"

    בשנת 2011 ובמחצית הראשונה של 2012, הוציאה הרכבת כ-19 מיליון שקל עבור ניקיון רכבות. והתמונה שעולה כעת מדו"ח הביקורת חמורה, ומעידה על מחדל שנמשך תקופה ארוכה. תוצאת המחדל מוכרת לנוסעי הרכבת. כך למשל מתוארת ביקורת שנערכה בשלוש רכבות בתחנת חוף הכרמל. "לא בוצע ניקיון כלשהו", קובע הדו"ח. "הרכבות יצאו מלוכלכלות מאוד. השטיחים והמושבים היו עם שאריות מזון, שקיות אשפה מלאות, ובחלק מהמושבים לא הייתה שקית אשפה. (גם) השירותים היו מלוכלכים".

     

    וזה לא מקרה חד-פעמי. ביקורת דומה נערכה בנהריה, ובשלוש הרכבות שנבדקו התברר כי "לא בוצע טאטוא, ניקוי שולחנות, (ו)ניקוי תא נהג. הרכבות יצאו עם שאריות מזון על השטיחים והמושבים, לא בוצע חיטוי בשירותים, וב-2 תאי שירותים לא רוקנו פחים. סך הכל, עבדו על כל רכבת 3 עובדים במשך כ-15 דקות, למרות שהרכבות חנו כשעה בתחנה". בהמשך מבהיר הדו"ח כי "בכל הרכבות שנבדקו, מתוך 18 הרכיבים של הניקיון הכללי, לא נעשו יותר מ-10 פעילויות".

     

    במהלך הביקורת נבדק גם ניקיון הקטרים באחד ממתחמי הרכבת, והתברר כי במקרה הטוב הם עוברים ניקיון ראשוני בלבד - ולא ניקיון כללי כנדרש. אלא שלמרות זאת, מצאה הביקורת כי "מפקחי התברואה מדווחים על ניקיון כללי לכל הקטרים, וכך גם משולם לחברת הניקיון". על-פי חישוב שערכו ביחידת הביקורת, החברה קיבלה תשלום יתר של "יותר מ-840 אלף שקל". אגב, בחלק מהמקרים נמצא כי דווח על ניקיון קטרים במתחם בחיפה, למרות שלפי רישומי החברה הם כלל לא היו במקום בזמן ביצוע העבודות.

     

    "לא נרשמים ליקויים כלשהם"

    כדי להבין למה יוצאות רכבות כשהן מלוכלכות ולעתים אף בלתי ראויות לנסיעה, שימו לב לדברים הבאים של דו"ח הביקורת: "במתחם מוסך הדיזלים וקווי הדיור בחיפה, לא היה פיקוח רכבתי בפועל, ובלוד לא נכח מפקח כלל... בכל משך הביקורת במתחם חיפה, לא נצפה מפקח התברואה עולה על המערכים (של הרכבות) ולו פעם אחת, כדי לבצע בדיקת טיב לאיכות עבודת הניקיון".

     

    ושוב, זה לא מקרה או ליקוי שנצפה רק באתר עבודות אחד. במתחם הרכבת בלוד נמצא כי "אין פיקוח בכמחצית מהלילות מדי חודש... גם כשמפקח (נמצא) בחופשה או חולה, אין פיקוח על עבודת חברת הניקיון". וכיצד מחושב התשלום לחברת הניקיון במקרים אלה? "אישור ביצוע התשלום מתבסס אך ורק על הדיווח שמסרה חברת הניקיון. (ו)לא מתבצעת אפילו השוואה בין דיווח הקבלן ונתוני מערכת הניהול הרכבתית".

     

    בהמשך הדו"ח מתוארת שוב השיטה שבה פעלו עובדי הרכבת וחברת הניקיון. "טופסי הפיקוח בצפון ובדרום מאושרים על-ידי מפקחי התברואה מבלי שנרשמים ליקויים כלשהם", מסביר הדו"ח. "מרבית העבודות המבוצעות הן עבודות ניקיון ראשוני בלבד, ולמרות זאת המפקחים מאשרים בטפסים ביצוע ניקיון כללי".  התוצאה, כך מסכמת הביקורת, ברורה: "משולמים לחברת הניקיון תשלומים גם בגין עבודות שלא בוצעו".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הרכבות מלוכלכות? חברת הניקיון לא נקנסה מ-2010
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים