שתף קטע נבחר

הפרטת מבחני נהיגה - זינוק מפתיע בכמות ובמחיר

מאז הופרט מערך מבחני הנהיגה העיוניים לפני כחמש שנים, התייקרו האגרות בלא פחות מ-70%, ומספר המבחנים שנערכו הוכפל. כעת מתייקרות האגרות שוב, ללא אישור ועדת הכספים

יש תמורה לאגרה היקרה? לפני מספר ימים הודיע משרד התחבורה כי אגרת מבחן הנהיגה העיוני ("תיאוריה") התייקרה ב-30%, מ-47 ל-61 שקלים. במקביל הבטיח המשרד להוזיל את אגרת המבחן המעשי ("טסט") בכ-10%, מ-136 שקלים ל-123 שקלים. אלא שבפועל, אגרת המבחן המעשי לא הוזלה, ואילו אגרת המבחן העיוני התייקרה, למרות שוועדת הכספים לא נתנה לכך את אישורה.

  

זה לא זול: אגרות מבחני נהיגה התייקרו ב-70% מאז 2007 (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
זה לא זול: אגרות מבחני נהיגה התייקרו ב-70% מאז 2007(צילום: הרצל יוסף)

 

יתרה מזאת, בדיקת ynet מעלה כי מאז הופרט מערך מבחני הנהיגה העיוניים, התייקרו אגרות שני המבחנים בלא פחות מ-70% - מ-116 שקלים בשנת 2007 ל-197 שקלים כיום. מתברר גם כי בתוך מעט יותר מחמש שנים, הוכפל מספר המבחנים העיוניים שנערכים מדי שנה. מדוע בעצם, אם אוכלוסיית המדינה ומבקשי הרישיון לא זינקה במידה שווה?

 

אגרות בסך 172 מיליון שקל

עד שנת 2007, שילמו תלמידי נהיגה אגרה אחת בסך 116 שקלים, בתמורה למבחן עיוני ומבחן מעשי. מאז הופרט מערך המבחנים העיוניים, משלמים התלמידים שתי אגרות: אחת למבחן עיוני, ואחרת למבחן מעשי. ייקור אגרת המבחן העיוני בתחילת ינואר, העלתה את סך התשלום עבור שני המבחנים ל-197 שקלים.  

 

מעניין גם לציין כי לאחר מערך הפרטת המבחנים העיונים, זינק לפתע מספר המבחנים שנערכים מדי שנה, פי כמה מהצמיחה באוכלוסיית המדינה. לפי נתוני מרכז המחקר של הכנסת, ב-2005 נערכו כ-260 אלף מבחנים. כאמור, ב-2010 קפץ מספר מבחנים הנהיגה העיוניים לכ-486 אלף - זינוק של 87%.

 

את תשלומי האגרות יש לבחון גם מנקודת מבט לאומית: על-פי דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת, ב-2010 נערכו כ-390 אלף מבחני נהיגה מעשיים וכ-486 אלף מבחנים עיוניים. בהתבסס על נתונים אלה, צפויה המדינה לגבות בשנה הקרובה אגרות בסך מצטבר של יותר מ-172 מיליון שקלים. ייקור אגרת המבחן העיוני לבדו מגדיל את סך הגבייה בלא פחות משבעה מיליון שקלים בשנה.

 

ראוי להזכיר כי משרד התחבורה אחראי למרבית הכנסות המדינה מאגרות. על-פי דו"ח שנתי שמפרסם מינהל הכנסות המדינה, כמעט 70% מסך האגרות שגובה המדינה מגיעות מהמשרד. בשנת 2009 לבדה, גבה המשרד אגרות בסך מצטבר של יותר משלושה מיליארד שקלים, מתוך כ-4.5 מיליארד שקלים שגבתה הממשלה באותה שנה.

 

"הבקשה מונחת על שולחן הוועדה"

בתגובה לפניית ynet, נמסר ממשרד התחבורה כי "לוועדת הכספים של הכנסת הועברה ב-24 בספטמבר 2012 בקשה להוזלת אגרת הטסט ל-123 שקלים, עוד בטרם יציאתה לפגרה. הבקשה מונחת מאז על שולחנה של הוועדה". יש לציין כי על-פי מכתב ששלח השבוע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לשר התחבורה, הדיון בבקשת המשרד לעדכן את האגרות יערך רק לאחר הבחירות לכנסת.

 

למרות השינויים שכבר נערכו במחיר האגרות, מבטיחים במשרד התחבורה כי תלמידי הנהיגה לא ייפגעו מהמצב. "כל מי שניגש למבחן המעשי כעת שילם ממילא את אגרת התאוריה הנמוכה, בסך 47 שקלים", אומרים שם. "מי ששילם את האגרה בסך 61 שקלים, יבצע את הטסט בתעריף המוזל".

 

בהתייחסם להתייקרות אגרות המבחנים ב-70% מאז 2007, אומרים במשרד כי "עם (תחילת) ביצוע התיאוריה על ידי זכיינים פרטיים, התייקר אמנם מחיר האגרה המצטבר, אולם מבחני התיאוריה החוזרים - למי שנכשל בפעם הראשונה - הוזלו מ- 116 שקלים ל-40 שקלים בלבד. כך שבחישוב הכללי התלמיד לא שילם יותר עבור המבחן העיוני והמעשי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ב-2007 שילמו רק 116 שקלים
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים