שתף קטע נבחר

אוזניות Grado PS1000: מזריקות מוסיקה לראש

האם הצליל הטוב ביותר שאפשר להשיג באוזניות שווה יותר מ-7,000 שקל? זו החלטה שלכם. האם האוזיות של גראדו ששוות את המחיר הזה? ללא ספק - כן

את גראדו לא ממש צריך להציג. זוהי יצרנית מוכרת מאוד בתחום הראשים לפטיפונים ובייצור אוזניות למוסיקה. ליצרנית הזו שלל מוצרים במנעד מחירים גדול. מצד אחד של מפת המוצרים תמצאו אוזניות המיועדות עבור נגני mp3 ובצד השני מוצעות אוזניית היי אנד אשר דורשות מיכשור איכותי במיוחד על מנת להוציא מהן את המיטב. באמצע קו המוצרים, תמצאו אוזניות ברמות שונות כאשר כולן, מלבד האוזניות לנגנים ניידים, הינן "אוזניות פתוחות".

 

עוד ב-dtown:

 

אוזניה פתוחה 

רוב האוזניות אליהן אתם נחשפים הן אוזניות סגורות. הדרך הקלה ביותר לבדוק זאת היא לסגור את פתחי האוזניה הנצמדים לאוזן עם כף היד ולהבחין כי הצליל נסתם לחלוטין. בין האוזניה הסגורה לפתוחה ישנה האוזניה החצי פתוחה. אוזניה חצי פתוחה כשמה כן היא. הצליל בה דולף מעט לעבר הצד ההפוך מהפתחים שמוצמדים לאוזן והיא לא אטומה לחלוטין כמו אוזניה סגורה.

 

 

 

שומעים את היוקרה (צילום: dtown) (צילום: dtown)
שומעים את היוקרה(צילום: dtown)

לאוזניות פתוחות יש יתרון אדיר בפירוט ואווריריות בתחום הגבוה והמיד. ברוב הפעמים לאוזניות פתוחות גם רזולוציה טובה יותר בתחום הנמוך על פני אוזניה סגורה אך על מנת להשיג גם עוצמה בגזרה הזו על היצרנית להשתמש ביחידות גדולות וגיבורות יותר. באוזניה סגורה לעומת זאת, התיבה האוטמת את היחידה מגבירה את עוצמת הבס באופן המאפשר שימוש ביחידות קטנות יותר שלרוב הינן גם מהירות יותר. מאידך, קיימת פגיעה באווריריות ומיקרו דינמיות.

 

הדיעה הרווחת אצל חובבי האוזניות היא שאוזניה פתוחה או חצי פתוחה נחשבת לטובה יותר מאוזניה סגורה. אני, לאחר ששמעתי מספר אוזניות פתוחות, סגורות וחצי פתוחות יכול להגיד לכם שלאוזניה סגורה יש יתרון אחד על פני הפתוחות הפשוטות. האטימות הטבעית שלהם היא לא חד צדדית מהמאזין החוצה אלא מאפשרת גם איטום רעשי רקע מבחוץ מה שבעצם "מחבר" את המאזין יותר לצליל. שקט ברקע הוא תנאי הכרחי לתוצאה טובה. שימוש באוזניה פתוחה, דורש שקט בחלל.

 

היום נדליק אור על אוזניית הדגל מבית Grado האמריקאית מדגם PS1000. זו בעצם האוזניה הכי יקרה שיש ליצרנית הזו להציע. והיא, ה-PS1000, נחשבת בעיני רבים לרפרנס מכובד מאוד בתחום. מדובר כמובן באוזניה פתוחה, גדולה ומרשימה מאוד למראה. ה- PS1000 היא אוזניה דינמית, היצרן מדווח על היענות לתדר שנעה בין 5 הרץ ועד ל-50,000 הרץ, רגישות של 98 דציבל ועכבה של 32 אוהם. כבר, לפחות על פי הנתונים אנו מגלים שהאוזניה נצילה וקלה להנעה.

 

אך קלות הנעה אינה מעידה על כך שניתן לחסוך באיכות המגבר. לעיתים זה בדיוק הפוך ומכריח שימוש במגבר "שקט מאוד". ושקט, ברוב המוחלט של הפעמים, זה גם יקר. נחזור לעיצוב ולמראה. גוף האוזניה (מלבד הקשת), עשוי עץ אגוז אמיתי ומחופה באלומניום שנועד לחזק את המבנה ולהפחית רזוננס. זה אומנם קצת פוגע בלוק הטבעי והופך אותה לפחות סקסית לטעמי, אך לטענת היצרן, שילוב מעטפת האלומניום באוזניה משפר את הצליל.

 

תמונת הפרופיל החדשה שלכם  (צילום: dtown) (צילום: dtown)
תמונת הפרופיל החדשה שלכם (צילום: dtown)

 

האוזניה מגיעה בקרטון מזוויע. זה נראה כאילו קיבלתי חבילה מ-Ebay שבתוכה אמור להיות כיסוי זול לטאבלט. ואני אומר. אוזניות Grado PS1000בחייאת רבאק אדון Grado היקר. האוזניה הזו עולה לא מעט כסף. יותר מ-1,000 דולר. לא תדאג לאריזה קצת יותר מכובדת מהקרטון המעופש הזה? בחיי, אם זה היה תלוי בי, והייתי יכול להשפיע עליהם, הייתי אומר להם שאני לא קונה עד שהם לא מחליפים את האריזה המעופשת הזו. קצת סטייל, לא מבקש הרבה. אבל תנו לנו להינות גם מהעובדה שהשקעתם באריזה

 

מבחן האזנה

להאזין למוסיקה קלאסית המבוצעת על ידי תזמורת סימפונית גדולה דרך ה-grado זו חוויה מעלפת. אם לא הייתי חש נוכחות האוזניה על ראשי הייתי יכול להשתכנע לחלוטין שאני נמצא באולם הקונצרטים. Britten - Young Persons Guide to the Orchestra נשמע טוב יותר מכל מערכת אודיו איכותית ששמעתי בחיי. טוב יותר מהמערכת האישית שלי שמחירה דומה לשליש דירה באיזור טוב בעיר איכותית. נכון, אין מכת בס בבטן אבל את כל השאר מקבלים ועוד איך. רמת הפירוט מגלה לי צלילים שמערכת סטריאו, אפילו איכותית מאוד, מתקשה להעביר. זה מוזרק ישירות למוח, כמו סם של מוסיקה. הבעיה היא, להבדיל משימוש במערכת אודיו, אוזניה לא נוחה מספיק עלולה לגרום לך לחוש כאילו לקחת מנת יתר של מוסיקה. היא הופכת להיות מעיקה. במקרה הזה, האוזניה נוחה מאוד אך עדיין נוכחותה על הראש אינו נעלם לחלוטין. צריך להתרגל לכך.

 

שמעתי על דיווחים שונים המדברים על כך שאוזניה פתוחה מושפעת מהאקוסטיקה בחלל. על מנת לבחון זאת לעומק החלטתי להאזין לאוזניה בחללים שונים. יסלח לי היבואן, אפילו בחדר שירותים קטן. המסקנות הן פשוטות. אוזניה פתוחה מושפעת רק מרחשי רקע. החלל עצמו, אם לא מניחים דלי על הראש (מה שלא נראה לי שתעשו) אינו משפיע כלל על התוצאה. אפילו לא השפעה מינורית. ותאמינו לי, התאמצתי לשמוע שינוי, לא היה כזה.

 

ManOWar בשיר Warriors Of The World עולה על מגש נגן התקליטורים. זהו קטע מוסיקלי קשה, מורכב ואנרגטי מאוד, שמאתגר כמעט כל אוזניה שנתקלתי בה. במקרה הזה, תודות ליחידה הגדולה והדינמיות שמרגישה בלתי מוגבלת, הצליל פשוט מהמם. תוף הרגל עמוק, חזק ועוצמתי, הסנר תוקפני ומדויק, גיטרת הבס המצטרפת עוטפת היטב את תוף הרגל והצליל פשוט בוקע בקלות מהאוזניה. כשהסולן מצטרף הפלייבק נותר דינמי ועוצמתי, קולו של הסולן נשמע פשוט נהדר. הצרידות שלו מורגשת היטב. סיגנון השירה של הסולן מאוד דינמי, הוא שר בעוצמה קבועה ולפתע צועק מילה אחת בשיר בעוצמה. האוזניה מתמודדת עימו היטב. לא מורגשת בהירות, חוסר דינמיות או קושי בכלל בשיחזור היצירה כולה. החוויה בקטעי רוק כמו זה היא פשוט מדהימה!

 

להאזין לבד לג'אז

ג'אז מפנק עוד יותר דרך האוזניות. אבל במקרה הזה היתה לי תחושה של "לבד". טוב, זה אישי מידי אבל אנסה להסביר את זה טכנית. Ben Webster בתקליט המדהים Stormy Weather. מוקלט בהופעה חיה ומאוד מערבת. בכלל, ההקלטה בקטע הזה היא הסטרית. האוזניות מחברות מאוד למוסיקה אבל מנתקות מהסביבה. נכון, מצאתי שם פרטים, מהירות, דינמיות וטבעיות שקשה מאוד שלא להתפעל ממנה. אבל חסר לי המרחב הזה. חסרה לי התחושה שהצליל חוצה את גבולות הרמקולים ומסדר לי במה ענקית. האוזניה מסדרת יופי של במה, אבל בצורה שונה, בתחושה שונה.

 

איך נשמע לכם? (צילום: dtown) (צילום: dtown)
איך נשמע לכם?(צילום: dtown)

 

הסקסופון נשמע מצוין. אפשר לחוש את הרוק של הנגן (כמה שאני בעצמי נגעל מלחשוב על זה), בסולו הקונטרבס אפשר לראות את אצבעות הקונטרבסיסט פורטות על המיתרים. אפשר ממש לפרק את הצליל ולראות אותו מבעד למקרוסקופ. זו תחושה מיוחדת וברמה הטכנית זה מאוד נכון ומרשים. אבל התחושה הזו, של הניתוק מהסביבה, הפכה להיות מטרידה דווקה במחיאות הכפיים של הקהל. הן מפורטות מאוד אך חסרה לי הבמה הגדולה, התלת מימדיות והאווריריות של הצליל. חסר לי גם החדר, השובבות הזו של קצת ריוורב. מעטות הפעמים שקשה לי לבטא תחושה של צליל בכתב. אבל תנסו לדמיין את עצמכם "לכודים" בלחץ בתוך הקהל. זו היתה התחושה ביצירה הזו. אבל אם נתעלם מהעניין האישי, שכנראה כל אחד ינתח אותו אחרת, אולי חלק ממש יתאהבו בתחושה הזו, התוצאה ברמת איכות הצליל היא פנומנלית!

 

להאזין לקולות אדם דרך אוזניה איכותית זו חוויה שמעט מאוד מערכות סטריאו יכולות להחליף. כמו שכתבתי קודם, הצליל מוזרק ישירות לאוזן. אין שום חפץ, משב רוח או מכשול שמפריע לצליל להגיע למאזין. זה אומר ששומעים את כל הפרטים הכי קטנים בשירה. לכן, האזנתי להמון קטעי שירה בניהם קלאסים המורכבים ממקהלות מקסימות. שמעתי גם קול אדם בודד (סולו). זמרים עם קול עמוק וכבד, זמרות קלילות וכל מה שבאמצע. אני יכול לדווח כי לאחר שבוע שלם בהם האוזניה הזו לא ירדה לי מהראש (עד היום אגב) כי החוויה הסוציומטית הזו, אינה ניתנת לשיחזור בחלל הנוכחי שלי עם המערכת הנוכחית שלי.

 

זה כמובן לטוב ולרע. גיליתי המון פרטים שטרם ידעתי על קיומם. יכול להיות שזה מתרחש מכורח הריכוז במוסיקה כשאתה מודע שיש לך משהו על הראש שדבר לא מסיח את דעתך ממנו. התחושה הזו, של להיות מנותק מהסביבה, מחברת את המאזין היטב למוסיקה. במקרה הזה גיליתי היטב את סלסולי קולה של יסמין לוי, את הרוך והקסם שבקולה של אמה קירקבי ואת המיקומים המדויקים של המקהלה ברקוויאם של ויואלדי. זה פשוט אדיר.

 

יחד עם זאת, כמו שאמרתי, זה לא תמיד לטובה. השקיפות הזו גם מספרת לי על כמה הקלטות שנשמעות סביר במערכת שלי ודרך האוזניות נשמעות עוד פחות טוב. זה היה פשוט שקוף באופן קיצוני. גם ברמת ההקלטה וגם ברמת הפרטים.

 

איך להגביר

מדובר באוזניה קלה להנעה אך מאוד שקופה. זה לא משנה אם זה מנורות או טרנזיסטור, העיקר שיהיה איכותי ושקט. את גוון הצליל אתם תבחרו. אני רק יכול לספר לכם שה- PS1000 ניטרלית לחלוטין. היא משקפת בקלות את המגבר המשודך אליה. אם הוא יהיה בהיר, היא תציג את זה בקלות בצליל, אם חם, אז היא מחממת, אם נטרלי – מושלם!

 

נוחות

ה- PS1000 גדולה ולא ממש קלילה. זה רחוק מלהיות אוזניה לנגנים ניידים למרות שהיא קלה מאוד להנעה. על מנת להאזין למוסיקה דרך האוזניה הזו יש לשבת, להשעין את הראש אחורה ולשקוע במוסיקה. הנוכחות שלה על הראש מורגשת אך לא מעיקה. קוטר ספוג האוזניה גדול יותר מהאוזן הגדולה ביותר שיצא לי לראות. ביננו, היא גם יכולה להקיף את האוזן של דמבו.

 

טרום סיכום – בנימה אישית

הניתוק הזה, התחושה שהמוסיקה נמצאת בתוך הראש הוא דבר מאוד מוכר לי. במשך שנים חייתי עם קשת על ראשי באולפן. לעיתים עבדתי 13 שעות ביממה בהן האוזניות היוו חלק ממני. על מנת לנוח, הייתי צריך להסיר את האוזניה ולהתרענן. האוזניה הזו היא בדיוק הפוכה. על מנת לנוח ולהתרענן, אני מוכן להניח אותה על הראש ולשמוע מוסיקה בהפסקות באולפן. אם היא לא היתה אוזניה פתוחה, כנראה שהייתי ממליץ לכל בעל אולפן לאמץ אותה למרות מחירה הקשה לעיכול. אבל אם נחזור לאותה תחושת ניתוק, אני יכול להצהיר שאוזניות טובות, בימים קרים, הן גם מחממות את האוזניים וגם את הלב. זו חוויה שכל אודיופיל צריך לעבור. זה לא משנה אם זו האוזניה הספציפית הזו או מתחרה שלה. אבל ברמות הללו, זה סטנדרט שקשה לרדת ממנו.

 

סיכום

אי אפשר שלא להתאהב בהן. אלו אוזניות ברמה פנומינלית. הצליל מדויק, מהיר, אווירירי וטבעי לחלוטין. האוזניות הללו מאוד מפורטת ויחשפו צלילים שלא ידעתם על קיומם. ה-PS1000 של גרדו היא ווארסטילית מאוד, כל מה שתרצו לשמוע היא תשמיע ותעשה זאת בצורה מרשימה מאוד. אבל יש לה חסרון אחד מובהק - מדובר באוזניה פתוחה. זה אומר שמה שאתם שומעים גם מי שמחוץ לאוזניה שומע. אין כאן את האופציה לשמוע מוסיקה במיטה כאשר ישנים על ידך. אתה תעיר את בת הזוג. האוזניות הללו אינן נועדו לשעת לילה מאוחרת בקרבת ישנים. הן נועדו להאזנה למוסיקה איכותית ולא לשיפור איכות החיים של הסובבים אותנו. זה אומר שאיכות הצליל היא המעלה הראשונה של האוזניה הזו ואילו החסרון הנ"ל עבורי נמצא במקום הרבה יותר נמוך בסולם.

 

שורה תחתונה: אחת מהטובות ביותר שיש בגזרת המחיר הזה ואחת הטובות שיש בכלל.

 

מחיר: 7,630 שקל

 

אחריות ושירות: אודיו פידליטי

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: dtown
Grado PS1000. יש עוד אחת כזו בצד השני של הראש
צילום: dtown
מומלצים