שתף קטע נבחר

פיז'ו הפסידה חמישה מיליארד יורו ב-2012

יצרנית הרכב הצרפתית דיווחה על הפסד של חמישה מיליארד יורו בשנת 2012 - הגבוה ביותר בתולדותיה. אז למה המנכ"ל שלה מביע אופטימיות?

פיז'ו, יצרנית הרכב האירופית שנפגעה יותר מכולן מהמשבר הכלכלי באירופה, מדווחת על הפסד עתק של חמישה מיליארד יורו (כ-25 מיליארד שקל) בשנת 2012. ההפסדים נובעים מצניחה חדה במכירות רכב באירופה, עלויות התייעלות גבוהות שכללו פיטורי ענק וסגירת מפעלים והוצאות נוספות. למרות התמונה העגומה, מנכ"ל הקונצרן מביע אופטימיות לגבי השנה הקרובה.

 

 

פיז'ו. אופטימית, למרות המצב (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
פיז'ו. אופטימית, למרות המצב(צילום: רועי צוקרמן)

 

בפיז'ו (היצרנית ממנה נולד קונצרן PSA המייצר גם את דגמי סיטרואן), הודיעו כי בשנה הקרובה בכוונתם להימנע ממכירת נכסים נוספים ומבקשת סיוע ממשלתי - שני תחומים שהובילו לחוסר ודאות מצד משקיעים ביצרנית. המשקיעים חששו כי פיז'ו תיאלץ למכור נכסים מניבים, וכי סיוע ממשלתי יוביל להלאמת החברה. בפיז'ו מעריכים כעת כי יצליחו לצמצם במחצית את ההפסדים בשנת 2013, זאת למרות שלדבריהם לא צפוי שיפור בשוק האירופי.

 

"הנחנו את היסודות להתאוששות שלנו", כך אמר מנכ"ל היצרנית פיליפ וארין במסיבת עיתונאים מיוחדת בפריז. לדבריו, היצרנית עברה את יעד החסכון שהציבה לעצמה בגובה מיליארד יורו, והצליחה לחסוך כ-1.18 מיליארד בהוצאות. מנגד, משקיעים ואנליסטים הביעו ספקות בנוגע לאופטימיות שהושמעה על-ידי וארין. מקס וורבורטון, אנליסט בחברת ההשקעות ברנסטין, אמר כי "מצב הביש של (קונצרן) PSA הולך ומחריף. יש לתהות האם הם באמת משוכנעים שהמצב בו הם נמצאים הוא בר-הצלה".

 

מכירות פיז'ו צנחו אשתקד באירופה, ונתח השוק של היצרנית היה מהנמוכים שנרשמו על-ידה מזה שנים - 11.7% לעומת 12.4% ב-2011. זאת, בניגוד למגמת צמיחה בקרב כמה מתחרות כמו פולקסווגן, טויוטה ויונדאי. בעקבות ירידת המכירות, פיז'ו כבר הודיעה על כוונתה לפטר 8,000 עובדים המועסקים על-ידה ישירות, מכרה את המטה ההיסטורי שלה בשאנז אליזה וסגרה מפעל - מה שהוביל לפיטורי אלפי עובדים נוספים בקרב ספקי המשנה שלה.

 

ביצרנית חוזים כעת כי יצליחו לעבור לאיזון או רווח קטן בשנת 2014, ולריווחיות ממשית שנה לאחר מכן. ביצרנית קיבלו אשתקד סכום חסר-תקדים של שבעה מיליארד יורו (35 מיליארד שקל) מכספי משלם המסים הצרפתי, כספים שמנעו למעשה את קריסתה. בנוסף, היצרנית גייסה מיליארד יורו בהנפקת מניות ושני מיליארד על-ידי מכירת נכסים חשובים, בהם חברת הלוגיסטיקה גפקו שאחראית להפצת מכוניותיה.

 

על-פי תוכניות פיז'ו, היצרנית תתמקד השנה בחסכון בעלויות בסך של כ-900 מיליון יורו. 300 מיליון על-ידי מכירת נכסים נוספים, ו-600 מיליון על-ידי כניסתו לתוקף של ההסכם האסטרטגי עם ג'נרל מוטורס האמריקאית. הסכם זה יוביל לפיתוח וייצור משותף, מה שאמור לשפר משמעותית את הרווח הנקי ממכירת כל מכונית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקונצרן הצרפתי רשם הפסד חסר-תקדים של 5 מיליארד יורו ב-2012
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים