שתף קטע נבחר
צילום: פז בר

חזרה לבסיס: מבחן לאופני שטח ב-2,050 שקל

לפעמים אנחנו נסחפים ושוכחים את המקום ממנו הגענו והתחלנו את הדרך. הפעם, זנחנו את אופני הבוטיק היקרים לטובת אופניים עממים אשר יכולים לספק הנאה ונותנים לצמוח

מותג GT הוא מהוותיקים בעולם אופני ההרים. החברה המקורית הוקמה בשנת 1979 על-ידי רתך בשם גארי טרנר, ונושא עד היום את ראשי התיבות שלו. כיום מהווה המותג חלק מתאגיד הענק הקנדי דורל (Dorel) - שמייצר את רוב האופניים המשווקים בצפון אמריקה.

 

 

אגב, הזכרון הרחוק ביותר שלי מג'י.טי מגיע מתחילת שנות ה-90, כאשר חיפשתי אופניים לתחבורה יומיומית ולהרפתקאות רכיבה בשטח. כבר הייתי "בוגר" אופניים בסיסיים, וחיפשתי זוג איכותי יותר. בחנות צדה את עיניי שלדה מוזרה, אך לא נדרש יותר מסיבוב קצר בגינה הציבורית כדי להתאהב. בסופו של יום הם היו יקרים מדי, אבל זיכרון אותה רכיבה קצרצרה חרוט עדיין בזכרוני, לאחר יותר משני עשורים.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

ג'י.טי אבאלנש 4.0

אופני המבחן, ג'י.טי אבאלנש 4.0 (Avalanche, מפולת) ממודל 2012, הם הדבר הקרוב ביותר לאותו הזיכרון. ואם אני צריך להמר, הם דומים ב-80% לאופניים "ההם". מדובר באחד הדגמים הוותיקים והמזוהים ביותר עם המותג, שבשנים האחרונות הועם זוהרו.

 

יהיה קשה לטעות בהם, שכן המאפיין החזותי הבולט ביותר הוא השלדה בתצורת "Triple Triangle" (משולש משולש), שבה תומכות המושב (צמד צינורות השלדה בין ציר הגלגל האחורי לצומת הצינור הראשי-מוט מושב) נמשכות בשיפוע רדוד יותר בערך לשליש צינור השלדה הראשי (העליון). לפי גארי טרנר, המבנה הזה מוריד את מרכז הכובד, מעביר את העומסים טוב יותר- ובדרך קצרה יותר – בין קצות השלדה וגם מסייע לספיגה וצמצום רעידות, ומשפר בכך הן את האחיזה וגם את הנוחות. במבחן המציאות, תצורת השלדה הפכה לפופולארית מאוד, ומופיעה בדגמי  GT שונים, מאופני הרים עם זנב קשיח ועד אופני כביש תחרותיים.

 

אופני המבחן צוידות בשלדת אלומיניום שמיוצרת בסין, אליה שודך מזלג בעל מהלך של 100 מ"מ מתוצרת SUNTOUR עם קפיצי פלדה, שיכוך הידראולי ואפשרות לכיוון עומס קפיץ. העברת הכוח נסמכת על רכיבי-בסיס של שימאנו - מאחור מעביר Shimano Acera ובחזית Shimano Altus. הפלטות והקראנק בחזית מיוצרים על ידי suntour, קסטה אחורית משימאנו. שלושה גלגלי שיניים בחזית, שמונה על הפלטה האחורית ובסך הכל 24 הילוכים. השיפטרים Shimano SL-M310 Rapid Fire פלסטיים ומספקים חיווי למצב ההילוכים.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

המעצורים הם V-ברייק של Tektro, ויתרונם במבנה פשוט ונטול תחזוקה. גומיות הבלם מועכות חישוקים מתאימים של AlexRims המאפשרים זאת, ועליהם צמיגי שטח דו-שימושיים מ-Maxxis ברוחב המיסיונרי של 2.1. קוטר החישוק הוא "26. למעט האוכף של WTB, כל יתר האיבזור מגיע מ-AllTerra ועשוי על טהרת האלומיניום. כולל מוט מושב, סטם, כידון, סגר מוט מושב מקסים, ונאבות. זה עוזר להשאיר את המשקל על כ-14 ק"ג ואת מחיר דגם 2012 על 2,050 שקלים.

 

רכיבת מבחן

הגשם הכבד של ינואר השאיר את רוב הרוכבים בבית, והשבילים בין געש לווינגייט היו ריקים מאדם. חול מהודק, סינגל זורם ואטמוספירה צוננת, תרמו לקצב רכיבה מהיר על ה-GT ביום גשם שוטף. וההפתעה הייתה גדולה, ומאד חיובית. 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

ברכיבה המהירה הזו התגלו ה-GT כבעלות היגוי מדויק, ואיזון מצוין בין יציבות לנכונות לשינוי כיוון. נכון, אני ממש לא מצליח להיזכר מתי רכבתי לאחרונה על אופניים עם מעצור V-ברייק, הנותנים בתמורה לפשטות מבנית גם משקל זעום, אך עוצמת הבלימה אינה אחידה וסף הנעילה אינו ברור. שלא להזכיר כי בלימה אחרי קטע חולי יצרה קולות חיכוך נוראיים בין הרפידות לחישוק, ובוץ ומים החלישו את עוצמת הבלימה ושינו את נקודת הנעילה.

 

העברת הכוח הבסיסית לא הבריקה. ההילוכים יעברו וידלגו בין הגלגל"שים בחדווה - כל עוד אין כלל עומס על המערכת. נסו להעביר הילוך עם מעט לחץ על הדוושות, והמעביר הקדמי מפקשש והאחורי לא מדייק. לא נחמד. התופעה אינה נוראית, רק שתחייב את הרוכב לעירנות והכנה קפדנית מראש של ההילוך הנכון.

 

 (צילום: פז בר) (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

 

לסיכום

GT אבאלנש 4.0 מביאים לקבוצת אופני הכניסה נכס משמעותי ובולט. שלדה נהדרת אשר תנסוך בטחון ברוכב מתחיל ותעזור לו לגדול ולהתפתח ולצמוח עם יכולות ומהירות גבוהה יותר. השלדה לא תאכזב גם רוכב מיומן ואגרסיבי יותר. האיבזור ההיקפי טוב, אך העברת הכוח בינונית במקרה הטוב, והבלימה פשוט אינה לעניין.

 

מצד שני, האופניים האלה עולים 2,050 שקלים בלבד, ולכן צריך להסתכל דווקא על חצי הכוס המלאה - הם אופני יומיום מגניבים, מסוגלים לטפל בהרפתקאות סוף שבוע פה ושם, ויעזרו לך להתקדם (מעט) בשטח מבלי לשבור תכניות חסכון. אהבנו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'י. טי אבאלנש 4.0
צילום: פז בר
ג'י. טי אבאלנש 4.0
צילום: פז בר
ג'י. טי אבאלנש 4.0
צילום: פז בר
ג'י. טי אבאלנש 4.0
צילום: פז בר
ג'י. טי אבאלנש 4.0
צילום: פז בר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים