שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לא כולל שירות: גם לקוחות עלולים להטריד מינית
    מזכירה התלוננה בפני הבוס שלה שאחד הלקוחות החשובים במשרד מטריד אותה מינית. הבוס השיב לה שזה לקוח חשוב, אז שתמשיך להתנהל כרגיל. האם המעסיקים צריכים לקחת אחריות כאשר העובדים שלהם מוטרדים ע"י הלקוחות?

    מעסיקים שונים נתקלים במקרי הטרדה מינית של עובדיהם במקום העבודה לא על ידי מנהלים או עובדים אחרים - אלא על ידי לקוחות מזדמנים או קבועים. מרביתם סבורים כי אין להם כל אחריות להטרדות מיניות של עובדיהם מצד לקוחות, וגם כאשר הם מכירים באחריות כלשהי לעניין, הם סבורים שבמקרים אלו פשוט אין מה לעשות. לצערנו, שוק העבודה מזמן אין סוף ממשקים כאלה, כך שמדובר בתופעה רחבה הנוגעת לכל אחת ואחד מאתנו.

     

    כתבות נוספות על הטרדה מינית בערוץ הקריירה :

     

    הסיטואציות רבות ומגוונות. למשל, מזכירה במשרד רואי חשבון גדול התלוננה כי סמנכ"ל הכספים של אחד הלקוחות הגדולים במשרד נוהג להעיר הערות סקסיסטיות ופוגעניות בנוגע למראה החיצוני שלה, ללבוש שלה, ואף חוזר ומציע לה הצעות שונות בנוגע לאפשרות להיפגש אחרי שעות העבודה.

     

    כל ניסיונות המזכירה להבהיר ללקוח שהערותיו ופניותיו אינן נעימות לה עלו בתוהו - והיא פנתה לרואה החשבון הממונה עליה כדי שיסייע לה מול אותו לקוח. אולם רואה החשבון לא רצה לפגוע ביחסיו עם אותו הלקוח, והשיב לה שתתאפק, תחייך ותתנהג יפה - כי מדובר בלקוח חשוב.

     

    במקרה אחר, עובדת המועסקת בשעות הלילה בקיוסק שפתוח 24 שעות ביממה באזור בילויים התלוננה כי בליינים נוהגים להיכנס לקיוסק ולהעיר לה הערות פוגעות, ואף בשני מקרים שונים נכנסו בליינים שיכורים שניסו לגעת בה. מנהל הרשת אמר לעובדת שהוא משתתף בצערה - אבל זאת העבודה ואין מה לעשות, הוא אינו יכול למנוע מבליינים להיכנס לחנות.

     

    המעסיק מחויב למנוע הטרדה גם מהלקוח

    נשאלת השאלה מהי חובת המעביד בסיטואציה כזו ואיך בכלל יכול להתבצע בירור מעמיק ואפקטיבי כאשר הלקוחות הם מזדמנים.

     

    לפי החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1998, המעביד חייב לנקוט אמצעים סבירים בנסיבות העניין כדי למנוע הטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה, ואין מקום לצמצום חובה זאת רק להטרדה על ידי עובדים. אף אחד מאתנו לא היה רוצה שבתו, אחותו או אמו תעבוד בסביבה בה היא מוטרדת מינית ולא זוכה להגנה ממעסיקיה.

     

    החוק למניעת הטרדה מינית קובע הוראות ברורות, המחייבות את המעביד ברגע שנודע לו על מקרה שנחשד כהטרדה מינית. המידע אמור להיות מטופל מיידית על ידי האחראית על מניעת הטרדה מינית בארגון או בחברה (יש למנות אחראי על הנושא בכל ארגון המעסיק יותר מ-10 עובדים, ובארגון קטן ממלא את תפקיד הממונה המנהל עצמו).

     

    על האחראי לבצע בירור של התלונה ולגבש המלצות (נקודתיות ומערכתיות כאחד). בעקבות ההמלצות תתקבל החלטת מעביד תוך 7 ימים. את ההחלטה יש להביא לידיעת המתלוננת וכמובן ליישמה בשטח.

     

    הטרדה מצד לקוח שזהותו ידועה צריך שתיפסק מיידית ולא תחזור. המינימום שעל המעסיק לעשות הוא לדאוג שהעובדת המתלוננת לא תהיה חשופה להטרדות מצד אותו לקוח. יש לדאוג לכך שהטיפול והפסקת ההטרדה לא יפגעו בעובדת ולא ירעו את מצבה - כי אז עלול הטיפול להוות התנכלות לפי החוק.

     

    להעביר מסר חד משמעי ללקוח המטריד

    ראוי גם להעביר מסר חד משמעי ללקוח, לפיו פגיעה שכזאת בעובדות החברה אינה מקובלת, גם במחיר של הפסקת ההתקשרות עמו. כאשר מדובר בהטרדה מצד לקוחות מזדמנים או לקוחות שזהותם אינה ידועה, ההתמודדות מטבעה מורכבת יותר, אךא בהחלט אפשרית ומביאה לצמצום התופעה באופן משמעותי.

     

    ראשית, המסר ששיש להעביר לעובדות הוא שישנה אוזן קשבת לכל פנייה בנושא, וכל תלונה תטופל ברצינות הראויה. בפועל יש לעשות הכל כדי למנוע את התופעה. כך, למשל, בחנות שבה הוטרדו עובדות מספר פעמים, הוחלט להציב שומר בכניסה לחנות.

     

    גם מצלמות אבטחה בתוספת שילוט ברור שהמקום מצולם מהווה גורם הרתעה. במקרה שמדובר בהטרדה מינית הכוללת מגע פיזי או ניסיון למגע פיזי, יש לעודד את העובדת לפנות למשטרה על מנת שתחקור את המקרה.

     

    בנוסף, מומלץ לקיים הדרכה לעובדים שעוסקת בהתמודדות עם הטרדות כאלה, וכך לגייס את האסרטיביות הנדרשת מצדם ולצייד אותם בכלים יעילים להתמודדות עם הטרדות. כמו כן, חשוב להעביר לעובדים הנחיה ברורה שתבהיר כי במקרים של הטרדה טלפונית ניתן וצריך לנתק את השיחה, או להפסיק את השירות אם מדובר בשיחה פנים אל פנים. עובד שפועל כך חייב לקבל גיבוי מלא ממנהלו.

     

    לסיכום, על המעביד להבין כי החובה לספק סביבה בטוחה מהטרדות כוללת גם הטרדות מצד לקוחות. מסר לפיו לקוח שהטריד חשוב מידי מכדי שעובדת תתלונן נגדו, אינו מתקבל על הדעת - וחושף את המעביד לתביעה מצד העובדת.

     

    הכותבת היא עורכת דין ממשרד ש. פרידמן ושות' ומומחית במניעת הטרדות מיניות מקום העבודה. ב-24 באפריל יתקיים במשרדי ש. פרידמן יום עיון בנושא טיפול ומניעת הטרדות מיניות בארגונים ובחברות

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דנה קופל
    צילום: יעל צור
    עו"ד קרן קופרמן
    צילום: יעל צור
    מומלצים