שתף קטע נבחר

סביבת פיתוח: 8 דרכים למימוש הפוטנציאל שבילד

כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו הכי חכמים, הכי טובים ועם הכי הרבה פוטנציאל ממומש. רני אורן מונה 8 דרכים בהן תוכלו לסייע לילדכם ולעודד אותו להתפתח בצורה הטובה יותר, ממוזיקה ושפה ועד למגע ופיתוח החושים

היום זו כבר מוסכמה שהשנים הראשונות בחיי התינוק הן שנים משמעותיות, ואנחנו ההורים מודעים לכך ומוכנים לעשות כל מאמץ למען התינוקות הרכים שלנו. אחרי 15 שנה של מחקר ועבודה עם אלפי הורים, מצאתי כי השאלה המשותפת לכל ההורים היא: "איך אנחנו יכולים להעניק לתינוק שלנו את נקודת הפתיחה הטובה ביותר?" 

 

עוד על התפתחות:

 

חמש אבנים או אייפון?

בכל תינוק קיים ניצוץ של פוטנציאל אינסופי. למעשה, תינוקות הם ממש גאונים, והגאונות שלהם מתבטאת על ידי יכולת ההסתגלות שלהם, הגמישות המנטלית שלהם ובעיקר על ידי הסקרנות ויכולת הלמידה הגבוהה שלהם. תינוקות מסוגלים ללמוד במהירות, ולסגל או לחילופין לשנות הרגלים במהירות ובקלות רבה ביחס למבוגרים.  

 

תינוקות נולדים לעולם עם מערכות מפותחות, אך ריקות מתוכן, ויש לכך סיבה. כל תינוק נולד בסביבה אחרת ולכן הצרכים שלו אחרים. המערכות מפותחות ומסוגלות להתאים את עצמן סביבה אליה הם נולדים. על ידי התבוננות ורגישות, המערכות מבינות מה נדרש מהן ויודעות לרכוש את היכולות שמותאמות לצרכים בסביבה אליה נולדו - תינוק באפריקה יצטרך, ככל הנראה, להשתמש בידיו לאחוז אבנים בזמן שתינוק בישראל ילמד לפתוח אייפון באצבעו.

 

אם כך, הפוטנציאל הוא עצום, והאפשרויות הן רבות, אך מכיוון שהמוח הוא מכונה מאוד יעילה, הוא איננו מבזבז אנרגיה על דברים שאין בהם צורך על מנת להצליח בסביבתו. זו הסיבה שתינוק מסוגל לדבר כל שפה, אך לבסוף ידבר שפה אחת לרוב, אותה השפה שהוא זקוק לה על מנת לתקשר עם סביבתו הקרובה.

 

לכן, אם הפוטנציאל הוא עצום, ומה שמגדיר אותו הוא הצורך, הדבר המשמעותי ביותר

שעליו אנחנו יכולים להשפיע יותר מכל דבר אחר, הוא הסביבה ההתפתחותית שלתוכה גדל התינוק. זו הסיבה לכך שלאחר שנים של לימוד ומחקר, מחשבה והגות, הגעתי למסקנה שלנו כהורים יש תפקיד מרכזי בהתפתחות התינוקות שלנו והוא לארגן עבורם את הסביבה ההתפתחותית הטובה ביותר, למען עתידם, ולהיות המתווכים בינם לבין סביבתם.

 

האלמנט ההתפתחותי

מצאתי שקיימים 8 אלמנטים שחשוב לפתח בתקופת החיים הראשונה: תנועה, מיומנות ידנית, התפתחות רגשית, התפתחות שכלית, מוזיקה, שפה, מגע וחושים. לכל אחד מן האלמנטים הללו דרושים גירויים שונים, וחשוב מאוד להעניק סביבה התפתחותית המאפשרת ומגרה את התפתחות כל אחד מהם על מנת להשיג התפתחות הרמונית.

 

בתחום התנועה, עלינו להקפיד על שלושה דברים בבית:

  1. לאפשר לתינוקות שלנו להיות על גחונם, כי כמו כל בעל חיים בטבע, התנועה מתפתחת רק דרך שכיבה על הגחון.
  2. יש להקפיד על לבוש מינימלי ככל האפשר. הבגדים מסרבלים ומקשים על התנועה, וכמו כן הם מפריעים לגירוי החושי של העור בקרקע, דבר המטשטש את המוטיבציה לנוע.
  3. להניח את התינוק על משטחים נוחים וטובים לתנועה. משטחים אלו הם בעלי חיכוך מצד אחד, אך לא חיכוך רב מדי. לדוגמה: רצפת פרקט או מזרוני פעילות קשיחים (לא מזרונים רכים, סדינים או שמיכות). לגבי החשש להניח אותם על רצפה (בגלל ההגיינה) ולהפשיט אותם (כדי שלא יתקררו), ניתן להקפיד שהמשטח יהיה נקי והחדר יהיה חם מספיק.  

 

בתחום ההתפתחות המוזיקלית, יש הסכמה שמוזיקה קלאסית טובה, לכן מומלץ להשמיע את המוזיקה המקורית, ולא עיבודים דלים מבחינת העושר המוסיקלי. לדוגמה את היצירה K448 לשני פסנתרים של מוצארט, שחוקרים מצאו שתרמה לסטודנטים להשיג ציונים גבוהים יותר.

 

עזרו להם לממש את הפוטנציאל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עזרו להם לממש את הפוטנציאל(צילום: shutterstock)

 

כדאי להקפיד על איכות גבוהה של סאונד (להשמיע דרך רמקולים איכותיים ולא דרך צעצועים). הדבר נכון לכל סוגי המוזיקה, לא רק למוזיקה קלאסית. ככל שההפקה המוסיקלית תהיה עשירה יותר, ככל שינגנו יותר כלים במקביל בהרמוניה וככל שהעיבוד יהיה איכותי יותר כך ייהנה התינוק מחינוך מוסיקלי מיטבי. גם בהקשר של כלי הנגינה, כדאי להקפיד לשים בסביבתו כלי נגינה איכותיים ומכוונים. בין אם מדובר בחלילית, במפוחית, בתוף או בקסילופון.

 

בתחום רכישת השפה, חשוב להבין שתינוק, ביום שהוא נולד, מסוגל ללמוד כל שפה. כשאני פוגש יפנים ומציג את עצמי באומרי שקוראים לי רני, הם קוראים לי לני, מכיוון שאינם יכולים להגות את ה-"ר" הגרונית. אך אם תינוק יפני, יוולד בישראל, ויגדל בסביבה דוברת עברית, הוא כמובן יוכל להגות את שמי באופן מושלם. 

 

במחקר שנערך נמצא שתינוקות סביב גיל עשרה חודשים, מפחיתים לאט ובהדרגה את תשומת הלב שלהם לצלילים שאינם משפת אימם, ושמים דגש רב יותר על צלילים בשפת אימם. לכן, אם נשמיע לתינוקות צלילים משפות שונות, התוצאה תהיה שהם יבנו מפת צלילים רחבה יותר, ירגישו נוח יותר עם שפות זרות וימצאו קל יותר את רכישת שפות זרות בהמשך החיים. אם בסביבתנו ישנם אנשים שדוברים שפות נוספות, פרט לעברית, כדאי להשמיע לתינוק שפות נוספות, לחשוף אותו לצלילים משפות אחרות ומגוונות. אפשר גם להשמיע לו מוסיקת עולם בשפות שונות, או לחילופין סיפורים בשפות שונות.

 

מבחינת ההתפתחות הרגשית, הדבר החשוב ביותר הוא לכבד את הקצב האישי שלו. לכל תינוק קצב התפתחותי משלו. יחד עם ארגון הסביבה המיטבית עבורו, הדבר שתינוק זקוק לו יותר מכל דבר אחר, הינו מבוגר שיאמין בו. אם בסביבתו אנשים מודאגים מהאופן שבו הוא מתפתח, הוא ירגיש את הדאגה, והדבר יכול לפגום בביטחונו העצמי.

 

אין שום סיבה לזרז התפתחות של תינוק, לדחוק בו להצליח לעשות דברים שהוא טרם מצליח או להתאכזב ממנו כשהוא לא מצליח. זה אולי יכול להוביל אותו להצליח לזחול מוקדם יותר, אך להוביל לפגיעה במקום הרגשי הרך ובבניית האמון שלו בעצמו וביכולותיו. כמובן שאם אנחנו רואים אלמנטים שלא מתפתחים, ומרגישים שהתינוק זקוק לעזרה, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע. אך בכל מקרה, להמשיך להאמין ביכולותיו, ולשדר לו שאנחנו בטוחים ביכולתו להצליח ולהתפתח.

 

  • רני אורן, חוקר פוטנציאל התינוקות ומפתח שיטת "שמונה התחנות" developland 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תנו לו לשמוע מוזיקה קלאסית
צילום: shutterstock
צילום: באדיבות developland
רני אורן
צילום: באדיבות developland
מומלצים