שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    חשיפת ynet: כך תשמור המדינה על הולכי הרגל

    חובת עצירה לפני מעבר חציה עם פחות שיקול דעת, הדרכה ייעודית לנהגי אוטובוס, הגבהת מעברי חציה וסימון צמתים אלכסוני במרכזי ערים - ynet חושף את תכניות הרשות להקטנת מספר הנפגעים בין הולכי הרגל

    חשיפה: כך תנסה המדינה לשמור על חייהם של הולכי הרגל. במטרה לצמצם את מספר הנפגעים בקרב הולכי רגל, מתכננת המדינה לנקוט אמצעים חדשים לשמירה על בטיחותם, ובהם - הגבהת עשרות מעברי חציה, סימון מעברים אלכסוניים במרכזי ערים, וחיוב נהגי אוטובוס בביצוע הדרכה ייעודית למניעת תאונות עם הולכי רגל.

     

     

    מחקר קבע: הגבהת מעברי חציה מגבירה את בטיחות הולכי הרגל (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    מחקר קבע: הגבהת מעברי חציה מגבירה את בטיחות הולכי הרגל(צילום: רועי צוקרמן)

     

    המדינה גם מתכננת לקדם תיקונים לחוק, שיחייבו נהגים לתת זכות קדימה להולכי רגל, גם אם אלה עוד לא החלו בחציה. תקנה נוספת תחייב נהגים לעצור כאשר הם מתקרבים למעבר חציה, אם לצדו כבר עומדת מכונית אחרת. על-פי תקנה נוספת, נהגים יחויבו לעצור בכל זמן החציה, מבלי להותיר כל שיקול דעת באשר להמשך הנסיעה.

     

    לקחים מציר ז'בוטינסקי?

    כשליש מההרוגים בתאונות דרכים בישראל הם הולכי רגל - שיעור כמעט כפול מזה הנרשם במרבית מדינות מערב אירופה. על-פי תוכנית העבודה של הרשות לבטיחות ל-2013, אחד האמצעים העיקריים שיינקטו להגברת בטיחות הולכי הרגל הוא פעילות הדרכה שתיערך בקרב נהגי אוטובוס.

     

    ברשות מבהירים כי מעורבותם של נהגים אלה בתאונות עם הולכי רגל "בולטת במיוחד". דוגמה לכך אפשר למצוא בדרך ז'בוטינסקי בפתח-תקווה, שם נהרגו 17 בני אדם בציר תנועה שנפתח ב-2008. על-פי משרד התחבורה, בציר נפגעו שליש מכלל הרוגי התאונות בפתח-תקווה מאז פתיחתו לתנועה.

     

    אלא שלמרות שנראה כי כולם מודעים לחומרת הבעיה, ברשות לבטיחות מזהירים מפני סירוב של חברות האוטובוסים להשתתף בתוכניות ההדרכה לנהגים. "ההשתלמות אינה בגדר חובה בחוק, ולכן צפויים קשיים בנכונות (ה)חברות להקצות שעות עבודה עבור ההדרכות", מתריעים ברשות.

     

    אוטובוס בדרך ז'בוטינסקי בפתח-תקווה: בעיה חמורה במיוחד (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
    אוטובוס בדרך ז'בוטינסקי בפתח-תקווה: בעיה חמורה במיוחד(צילום: עופר עמרם)

      

    כדי להתגבר על כך מציעים ברשות לחייב נהגים בהדרכה באמצעות תקנה ייעודית, או פרסום הנחיה של שר התחבורה, וכן קביעת ביצוע ההדרכה כתנאי-סף במכרזים עתידיים להפעלת קווי תחבורה ציבורית.

     

    מעבר מוגבה, מעבר אלכסוני

    ב-2010 ערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ניסוי ומחקר, שבחנו את ההשפעה של הגבהת מעברי חציה על בטיחות הולכי הרגל. במסגרת הניסוי, הוגבהו 10 מעברי חציה, ובקרבתם הותקנו פסי האטה מקדימים. המחקר מצא שיפור בכל מדדי הבטיחות שנבדקו - למשל בשיעור כלי הרכב שנתנו זכות קדימה.

     

    בעקבות הצלחת הניסוי, הוחלט להתקין עד סוף השנה 90 מעברים נוספים ב-15 רשויות מקומיות ברחבי הארץ. המעברים המוגבהים לא יותקנו בצמתים, אלא בכבישים בלבד, שבהם מותרת נסיעה במהירות של 50 קמ"ש. שדרוג כל מעבר חציה עולה כ-50 אלף שקלים, ובתוכנית כולה יושקעו כ-4.5 מיליוון שקלים.  

     

    בנוסף, תחל הרשות לבטיחות בסימון מעברי חציה אלכסוניים בצמתים גדולים במרכזי הערים. בתחילה יסומנו 10 מעברים שכאלה, ובמקביל יערך מחקר שייבחן את השפעתם על בטיחות הולכי הרגל. עד סוף השנה אמור להסתיים סימון המעברים החדשים, ובתוכנית יושקעו כ-900 אלף שקל.

     

    "אמצעי זה נועד לשינוי דפוס התנהגות (של) כלל משתמשי הדרך למתן עדיפות להולכי רגל", מבהירה תוכנית עבודה של הרשות לבטיחות. אמנם כבר מ-2006 נכללו מעברים שכאלה בהנחיות משרד התחבורה לתכנון מעברי חציה גדולים, אך ברשות מציינים כי "(הם) אינם מיושמים בצמתים מרכזיים בארץ".

     

    מעבר חציה מוגבה מגביר את בטיחות הולכי הרגל (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    מעבר חציה מוגבה מגביר את בטיחות הולכי הרגל(צילום: ירון ברנר)

     

    על-פי הסברי הרשות, מעברים אלכסוניים - כמו זה שהותקן בעבר בכיכר השבת בירושלים - מאפשרים להגדיל את מספר הולכי הרגל שיכולים לחצות את הכביש. כתוצאה מכך, בטיחות הולכי הרגל גוברת, זמני החציה מתקצרים, ומספר החוצים באדום מצטצמם.

     

    ואם כולם מצפצפים על החוק?

    ברשות לבטיחות מודעים לכך שבמקרים רבים, בעיקר בתחום העירוני, מעברי חציה אינם בטיחותיים - גם כאשר הם מסומנים היטב. למה? ברשות מסבירים: "החניה או העצירה בתחום מעבר חציה או בתחום 12 מטר לפניו אסורה, אולם בקטעי דרך רבים התקנה אינה נשמרת, והם (המעברים) משמשים לחניה".

     

    כדי להגביר את הציות לחוק, מוצע לשפר את ה"נראות" של המעברים, או במלים פשוטות - להבליט את סימונם. הרשות תבחן בשנה הקרובה את יעילותם של שלושה אמצעים: סימון אבני השפה במדרכה הסמוכה בצבעי אדום ולבן, סימון אי-תנועה בתחום האסור לעצירה, וסימון צבע בצורת "זיג-זג" לאורך הכביש.

     

    במקביל יקודמו יוזמות חקיקה, שיחמירו את הדרישות מנהגים המתקרבים למעברי חציה. מטרת היוזמות היא למעשה לצמצם את שיקול הדעת שמפעיל נהג בהתקרבו למעבר. לאחר שיאושרו התקנות המוצעות בוועדת הכלכלה, יידרש נהג לעצור לפני מעבר חציה גם אם הולך הרגל לא החל בחציה, וגם כאשר מכונית נוספת כבר עצרה לצדו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בלי שיקול דעת: הגעת למעבר חציה, עצור
    צילום: אבי רוקח
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים