שתף קטע נבחר

הטייסים דיווחו לפני ההתרסקות: 6 דקות לנחיתה

הטייסים סגן-אלוף (מיל') נועם רון בן 49 מאורנית ורב-סרן (מיל') ארז פלקסר בן 31 מחיפה נהרגו בהתרסקות מסוק הקוברה הלילה סמוך לקיבוץ רבדים. העובדה שמדובר בטייסים מנוסים, והמהירות שבה התרחש האירוע, מחזקים את ההערכה בצה"ל שלפיה ההתרסקות נגרמה מכשל טכני

בחיל האוויר מתחזקת ההערכה שכשל טכני גרם להתרסקות מסוק הקוברה הלילה (ג'), סמוך לקיבוץ רבדים שמדרום לגדרה. מאז שנמצאו שרידי המסוק חוקרים בחיל את נסיבות התאונה, שבה נהרגו שני טייסים - סגן-אלוף (מיל') נועם רון בן 49 מאורנית ורב-סרן (מיל') ארז פלקסר בן 31 מהרצליה. לפני ההתרסקות דיווחו הטייסים לבסיס פלמחים: "אנחנו שש דקות מנחיתה". ראש ועדת החקירה שמינה מפקד חיל האוויר לבדיקת נסיבות ההתרסקות הוא אלוף משנה נ', שבתפקידו האחרון בחיל האוויר שימש ראש יחידת בקרת השליטה המרכזית. אל"מ נ' הגיע הבוקר לזירת ההתרסקות. 

 

 

 (צילום: שאול גולן "ידיעות אחרונות") (צילום: שאול גולן
(צילום: שאול גולן "ידיעות אחרונות")

 

השדה שבו התרחש האסון נסגר לחלוטין על מנת לאפשר לחוקרי התאונות של חיל האוויר לבדוק את השברים שהתפזרו על הקרקע. חלקי

המסוק שהתפרקו וכן השלד שלו צפויים להיאסף עד שעות החשיכה, ויועברו להמשך בדיקה וחקירה. מקור הכשל שהביא לתאונה עדיין לא ברור, אך העובדה שמדובר בטייסים מנוסים מגבירה את ההערכה שלפיה מדובר בתקלה טכנית ולא בטעות אנוש.

 

מהחקירה הראשונית עלה כי שני מסוקי קוברה (צפע) סיימו אימון משותף בדרום ואחד מהם הספיק לחזור לבסיס פלמחים. טייסי המסוק השני המשיכו באימון ולא הספיקו לדווח על התקלה. עוד עולה כי המסוק צלל בגובה נמוך של 400 מטרים, ורדיוס פיזור השברים הגיע לכ-400-300 מטרים. המסוק לא בער, דבר שעשוי להקל את מלאכת החקירה.

 

לזירה הגיעו בין היתר מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, ומפקד בסיס פלמחים, תת-אלוף יואב לאור. האלוף אשל הורה בצעד אוטומטי על קרקוע מערך מסוקי הקוברה ועל הקמת ועדת חקירה ברשותו של קצין בדרגת סגן אלוף.

 

כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:

 

מפקד חיל האוויר אמיר אשל מגיע לזירת ההתרסקות (צילום: יריב כץ "ידיעות אחרונות" ) (צילום: יריב כץ
מפקד חיל האוויר אמיר אשל מגיע לזירת ההתרסקות(צילום: יריב כץ "ידיעות אחרונות" )

 

תא"ל (מיל') מיקי בר, טייס קוברה ותיק בחיל האוויר, סיפר בשיחה עם ynet כי המסוק נחשב אמין מאוד ביחס לכמות אירועי הבטיחות בהשוואה לשעות הטיסה הרבות שלו.

מאז הגיע לחיל האוויר מארצות הברית באמצע שנות ה-70, המסוק נטל חלק בעיקר במשימות ביטחון שוטף ובשיתוף פעולה עם כוחות היבשה.

 

"מסוקי הקוברה הושבחו כמה פעמים לאורך השנים והיום הם לא דומים למסוקים שהגיעו לפני יותר מ-30 שנה", אמר תא"ל בר. "השדה שבו הייתה ההתרסקות יכול היה לשמש מקום לנחיתת חירום, כפי שכבר התבצע בעבר. העובדה שהטייסים לא דיווחו בקשר על התקלה יכולה להעיד שהאירוע היה מהיר מאוד, ומהרגע התקלה עד להתרסקות חלפו שניות ספורות בלבד".

 

תא"ל בר הוסיף כי בניגוד לתקלות במטוסים, רבות מהבעיות בטיסות מסוקים מסתיימות בנחיתות חירום: "למסוקי הקוברה, כמו ליתר המסוקים, אין כיסא מפלט לטייסים, אבל יש פתרונות אחרים שנותנים מענה בטיחותי באירועים כאלו. לפי אירועי העבר, רוב התקלות קרו במערכת ההנעה של המסוק ונדיר מאוד שתקלה קורית במערכת ההיגוי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
סא"ל נועם רון
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
רס"ן ארז פלקסר
צילום רפרודוקציה: באדיבות המשפחה
זירת ההתרסקות, הבוקר
צילום: שאול גולן "ידיעות אחרונות"
מומלצים