שתף קטע נבחר

  • חומרה - צילום דיגיטלי
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    קנון EOS 6D: לחובבים מתקדמים

    מצלמת Canon EOS 6D החדשה מביאה את בשורת החיישן בגודל מלא לחובבים הצילום המתקדמים. היא הצליחה להרשים אותנו מאוד באיכות התמונה ונוחות השימוש. למי היא מתאימה? קראו על היתרונות והחסרונות

    מצלמות דיגיטליות נבדלות לקטגוריות השונות בין השאר לפי גודל החיישן, כאשר במצלמות Full Frame, יש חיישן בגודל זהה לפילם 35 מ"מ ההיסטורי. מלבד דוגמאות בודדות, כאשר מדברים על מצלמות פול פריים הכוונה כמעט תמיד היא למצלמות רפקלס - DSLR.

     

    באופן עקרוני, לגודל החיישן יש השפעה ישירה על איכות התמונה, ככול שהחיישן גדול יותר כך משתבחת בהתאמה איכות פלט התמונה במספר פרמטרים כמו רגישות משופרת לאור ואפשרות צילום בערכי ISO גבוהים במיוחד, קבלת תמונה עם עומק שדה רדוד, טווח דינמי משופר בתמונה ועוד.

     

     

     (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il) (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)
    (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)

     

    עוד ב-dtown.co.il:

     

    עלות יצורו של חיישן פול פריים הינה יקרה, גוף המצלמה גדול יחסית וגם העדשות הנלוות נדרשות להיות בעלות "זכוכית איכותית" משום שהן צריכות לכסות שטח חיישן גדול מהמקובל (לכן, תופעות כמו עיוותים בשוליים בולטות יותר כאן). במצלמות פול פריים מדובר על עלות של אלפי דולרים רק עבור גוף המצלמה ולכך יש להוסיף סט עדשות מתאים שיכול להכפיל ואף יותר את המחיר הכולל. מצלמות כאלו בדרך כלל מגיעות עם גוף במבנה איכותי וחזק והן ממותגות עבור צלמים מקצועיים וחובבי צילום מתקדמים ובפירוש לא ממוצבות כמצלמות כניסה.

     

    מצלמות DSLR "להמונים": קרופ או חיישן מלא?

    חברת קנון משווקת מספר קוי דגמים של מצלמות DSLR עם חיישן קטן יותר מזה של הפול פריים, הוא נקרא ASP-C או "קרופ" - היות וגודלו של החיישן הזה נגזר כחיתוך (קרופ) מגודלו של חיישן הפול פריים. מזה תקופת זמן ניתן לרכוש סט של מצלמת כניסה לקטגוריה הזו עם עדשה בסיסית בפחות מאלפיים שקל. זה אמנם לא מחיר זול, אבל הוא נמצא בהחלט בהישג ידם של חובבי צילום רבים.

     

    בנוסף, עם יציאת דגם ה- 6D, קנון מציגה מצלמה עם חיישן בפורמט מלא בתג מחיר רשמי זול מבעבר, וכפי שקורה תדיר - סביר להניח כי המחיר ימשיך לרדת ככל שיעברו החודשים.

     

     (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il) (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)
    (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)

     

    קהל יעד

    קהל היעד העיקרי למצלמה זו הינו חובבי צילום מתקדמים בעלי ניסיון רב עם מצלמות DSLR Crop אשר מבקשים להתקדם לגוף פול פריים. חשוב להבין כי חובבי הצילום הללו מחזיקים בדרך כלל סט עדשות - חלקן מצויינות, אבל לא כולן מתאימות למצלמות פול פריים. כך שחובב אשר מפנטז לרכוש מצלמת פול פריים צריך להכין עצמו לעלות רכישה של עדשות חדשות. עם זאת, תחילת השימוש ב- 6D אינה חייבת להיות מגובה בערימת עדשות, ניתן להתחיל להשתמש במצלמה זו עם עדשה אחת בהתחלה ולרכוש אחרות בהמשך.

     

     (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il) (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)
    (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)

     

    גוף מוצק

    גוף המצלמה בנוי ברובו מסגסוגת מגנזיום פרט לחלקו העליון שבו, על פי המידע מקנון, ממוקמים מקלט ה- GPS ורכיב ה- WIFI. גוף המצלמה עצמו מוצק ובנוי היטב, עם הגנה מפני גשם ואבק. זה עדייו לא ברמה של ה- 5D או ה- 7D אבל טוב יותר מדגם ה- 60D.

     

    מבנה המצלמה לא מציג שינויים גדולים ביחס אל מצלמות DSLR אחרות של קנון ומזכיר מאוד את ה- 60D עם מספר שינויים כדוגמת גריפ ימני גדול יותר אשר מאפשר אחיזה נוחה יותר. מצד שני, המצלמה קטנה וקלה מדגמי 7D ו- 5D וזו נקודה אשר יכולה לקסום לאלו המבקשים מצלמה קלה יותר, איתה נוח להסתובב (באופן יחסי).

      

    מבנה

    בחלקה העליון הימני של ה- EOS 6D נמצא צג LCD וארבע לחצנים מהירים לשינוי ערכי הצילום כמו בחירת ISO, סוג המיקוד ומדידת אור. בניגוד למצלמות מתקדמות יותר, כאן כל לחצן מאפשר שינוי פרמטר אחד וכך יוצא שאין לחצן עליון לשינוי ערכי WB - איזון הלבן וגם בגב ה- 6D לא תמצאו אותו.

     

    בחלק השמאלי של המצלמה, ניתן למצוא את מתג ההפעלה ובורר צורת העבודה של המצלמה הכולל שני מצבי הגדרות C1 ו- C2 אותם המשתמש מגדיר על פי רצונו. מתחת לאלו, ניתן למצוא את לחצני המידע והתפריט שהם שני הלחצנים היחידים מאחור שאמורים להיות מופעלים ביד שמאל. שני אלו לא נדרשים בשימוש בזמן צילום כלל, כך שמבנה המצלמה מתאים בפועל לתפעול מהיר ונוח בעזרת יד ימין.

     

    את המבנה הזה, ירשה המצלמה מה- 60D (ויכול להיות שיש כאן הכנה למסך מפרקי באחד הדגמים הבאים). עצם המיקום של רוב הלחצנים בצד ימין, גרם מן הסתם להורדת הג'וסטיק בקצה ימיני העליון של המסך והוא ירד למטה אל הטבעת מסביב ללחצן ה- SET. זה פחות נוח לשימוש עבור שינוי נקודות הפוקוס בעת הצילום, אך ל- 6D יש רק נקודת פוקוס מוצלבת אחת, כך שלא בטוח כי יעשה בזה כלל שימוש רב.

     

    מהלך תקופת הבדיקה וצילום של אלפי תמונות במקומות שונים ארך ימים ארוכים. ה- 6D ישבה היטב ביד, טוב יותר מדגמים כמו 60D בעיקר בזכות גריפ ימני גדול  יותר. מצד שני, היא עדיין קטנה יותר ופחות כבדה מה- 5D או ה-7D, כך שגם עם עדשה כמו 24-105 F4 L היא פחות כבדה ומסורבלת מהמקובל בקטגוריית מצלמות הפול פריים, מה שאמור להקל על משתמשים לעבור ממצלמת קרופ לגוף כזה. אלי אוהבי הגוף הגדול והכבד ירגישו חוסר כאן, אבל ה-6D אינה מנסה להיכנס למשבצת הזאת.

     

     (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il) (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)
    (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)

     

    איכות תמונה

    נתחיל בענין העיקרי אותו אנו מחפשים במצלמת פול פריים חדשה: איכות הפלט מתגלה כלא פחות ממדהימה, עבור כל מי שעובר ממצלמת קרופ וגם עבור מי שמשתדרג ממצלמת פול פריים מדור קודם. כמות הפרטים והיכולת לצילום בתאורה קשה מול מצלמות קרופ כולל החדשות בשוק פותחת פער ניכר מולן.

     

    היכולת של ה-6D להפיק תמונות מרשימות בתחומי ISO גבוה היא לא פחות ממדהימה: פשוט לצלם במצב ISO אוטומטי - לתת למצלמה לבחור איזה ISO שהיא רואה לנכון מבלי לדאוג בענין. זהו שיפור גדול עד ענק עבור מי שמגיע ממצלמות קרופ וגם ממצלמות פול פריים ישנה יחסית כמו 5D MII. גם צילום בערך ISO 12800 מוציא פלט שמיש לגמרי, עם תמונה מעט רכה אמנם ועם קצת רעש רקע, אך אותו רעש דיגיטלי הינו אחיד ועדין למדי ואפילו ISO 25600 יכול להחשב כסביר עבור תמונות קטנות יותר.

     

    אגב, זה לא אומר שאין כאן החלקה של רעשים בתמונה שמטשטשת גם פרטים, היא קיימת בהחלט גם כאן, אבל ה- 6D מצליחה להפיק תמונות מרהיבות ללא בעיה מיוחדת בערכי ISO 3200 ו- ISO 6400. למעשה, בחלק לא מבוטל של תמונות אותן צילמנו ב- ISO 12,800, תוצר התמונה היה דומה מאוד לזה אותו מפיקות מצלמות DSLR מודרניות בערך נמוך בהרבה של ISO 3200 עם חיישן קרופ.

     

    דוגמה לצילום ב- ISO 12,800 (עם תאורת תקרה מהחדר הסמוך):

     

     (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il) (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)
    (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)

     

    קטע מהתמונה בקנה מידה של 100%

     (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il) (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)
    (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)

     

    RAW

    גם כאן, ניתן לקבל איכות תמונה אף טובה ומפורטת יותר בשימשו בפורמט ה- RAW וניתן לצלם אף קבצי RAW ברזולוציות קטנות יותר מזו המקסימלית (sRAW) ולקבל עדיין את יתרונות הפורמט עם קבצים "קלים" יותר במשקלם. במצלמה, זו תמונות ה- JPEG עוברות עיבוד רעשים קצת יותר מסיבי מאשר מצלמות אחרות בקטגוריה, אבל עדיין ברמה שגורמת להפסד יחסית קטן של בפרטים בתמונה בתמורה למראה חלק במיוחד של רקעים צבעוניים.

     

    הטווח הדינמי מוצלח כצפוי מחיישן בגודל כזה עם הרבה מידע בחלקי התמונה הכהים ואם מחפשים נקודת חולשה אז יהיה ניתן למצוא אותה באיבוד הפרטים בגוונים הבהירים בנקודות הקרובות לחשיפת יתר.

     

    WB

    איזון הלובן האוטומטי עושה ברוב המקרים עבודה טובה מאוד, אך עדיין אפשר לפגוש קצת בנטייה המוכרת של קנון לכיוון הכתום בתאורת נורות "טונגסטן", כאמור ניתן לתקן זאת באם צילמנו בפורמט RAW. גווני התמונה שהמצלמה מפיקה קרובים לגוונים הטבעיים יותר מאשר רוב מצלמות הקרופ של קנון וכאחד שרגיל למצלמת קרופ ורגיל לעשות תיקוני גוונים ותאורה ב- Lightroom, היה זה ממש כיף לעבוד על קבצי התמונות ממצלמה אשר דרשו הרבה פחות עבודת עיבוד.

     

    יתרון נוסף אותו מביא חיישן הפריים המלא הוא היכולת לקבל עומק שדה צר, בערכי גודל צמצם קטנים יותר, גם עם עדשת הקיט ניתן לקבל אפקט של רקע מטושטש, למרות שהיא אינה מציע גודל צמצם מקסימלי מרשים, הנה דוגמה לתמונה אשר צולמה עם עומק שדה של F/5.0 באורך מוקד של 105 מ"מ.

     

     

    וידאו 1080p

    האופי הכללי המרשים של התמונה, נשמר גם במעבר לווידאו. ניתן לצלם וידאו בפורמט H.264 במספר איכויות דחיסה ברזולוציית 1080p עם כ- 24/25/30 תמונות לשנייה או ב- 720p עם 60/50 תמונות לשנייה. מעבר לכך המצלמה מאפשרת שליטה ידנית מלאה על ערכי הצילום. בזמן צילום וידאו עם מיקרופון הפנימי של המצלמה ניתן לשמוע את רעש מערכת המיצב של העדשה וניתן כמובן להשתמש במיקרופון סטריאו חיצוני, אך חבל שאין ל-6D אפשרות לחיבור אוזניות וגם מסך LCD מפרקי היה משפר את החוויה.

     

    ה-6D מציגה התמודדות מרשימה עם ערכי ISO גבוה בצילום לילה והחלקת רעשים מוצלחת, בצילום יום החדות טובה וגם הצבעים יפים לעין. מצד שני, כאשר מצלמים משטח בעל טקסטורה צפופה עם רווחים עלולה להראות לעין קשת צבעונית עדינה (moiré).

     

    יכול להיות שבמצלמה זו, שינתה קנון את פילטר ה- AA מול דגם ה- 5D MARK III במטרה לקבל חדות גבוהה יותר בוידאו - מה שגרם להתגברות תופעת ה- moiré, אך בתמונות סטילס, אין בעיה בסעיף זה. בכל מקרה, למקצוענים, תופעה זו תפריע בעין, החובבים יוכלו כנראה לחיות עם זה.

     

    כמו מצלמות DSLR רבות גם מצלמה זו סובלת מ-"אין מיקוד אוטומטי" בזמן צילום וידאו - או במילים אחרת, תצטרכו להתרגל לעבוד עם מיקוד ידני - בדיוק כפי שעושים צלמי קולנוע. חשוב לציין כי עבור צילום וידאו, יש להשתמש בכרטיסי זיכרון SD בעלי קצב כתיבת נתונים גבוה, היות וקצב הנתונים יכול להגיע לערכים כמו 85Mbps.

     

    כאן תוכלו לראות דוגמה לאיכות הוידאו אותו מפיקה ה- 6D, כולל צילום לילה ב- ISO 6400 והדגמת תופעת ה- moiré (על גגות הרעפים). מומלץ כמובן, לבחור באיכות 1080p ויש לזכור כי ההמרה לפורמט יוטיוב פוגעת בצורה מסויימת בחדות התמונה ביחס למקור.

      

     

    מסך

    למצלמה יש מסך אחורי בגודל 3 אינץ' עם 1040000 נקודות, מסוג Clear View II TFT LCD שהינו ברור וחד לצפיה בתמונות ותפריטים, אך בניגוד למצלמות יקרות יותר חלקו האחורי היינו מפלסטיק ולא מזכוכית וכן אין לו חיישן לשינוי עוצמת התאורה על פי תנאי התאורה בחוץ. את זה יש לשנות בתפריט בהתאם למצב.

     

    תפריטים

    תפריטי המצלמה ברורים וקלים לשימוש וכל מי שהפעיל מצלמת קנון בעבר ירגיש כאן בבית. בתפריטי המצלמה ניתן להגדיר גם הגדרות מתקדמות כמו תיקונים לעדשות שונות וכן עיבוד על תמונות RAW תוך שינוי פרמטרי הפרופיל של תאורה, WB, חשיפה ועוד. בנוסף ניתן להגדיר מחדש מספר לחצנים לפי הצרכים שלנו ובעצם לקבל את רוב מה שאנחנו מצפים לקבל ממצלמה כזאת.

     

    חיבורים וסוללה

    הסוללה של המצלמה היא מדגם LP-E6 שנמצאת גם בדגמי 5D MII, MIII, בדגם 7D וב- 60D. שימוש בסוללה זהה לזו שתמצאו בדגמים אחרים של קנון הוא כיון מבורך עבור משתמשי המצלמות האלו שיש ברשותם כבר סוללה נוספת כזאת, ויכלו בקלות להעביר את הסוללה גם למצלמה החדשה. יותר מכך, זה חשוב עבור צלמים שיש להם מצלמה שמשתמשת בסוללה כזו וחושבים על מצלמה זו כמצלמה גיבוי.

     

    סוללה זו אפשרה לנו בזמן תקופת המבחן המאומץ לצלם יותר מ- 600 תמונות, זה אמנם רחוק מ- 1000 התמונות עליהן קנון מצהירה, אבל יש לקחת בחשבון כי במהלך העבודה נעשה שימוש ממושך במסך, עם חפירה בתפריטים והגדרות המצלמה.

     

      

     (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il) (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)
    (צילום: אלי כרמי, dtown.co.il)

     

    ה-6D מגיעה עם חריץ עבור כרטיס זיכרון בודד מסוג SD, זה קצת מצחיק לראות כרטיס אחד קטן בגוף מצלמה כזה גדול ולא היינו מתנגדים לקבל ברמת המחיר הזו מקום לכרטיס נוסף כפי שקיים בכמה דגמים מתחרים. בנוסף, קנון ממשיכה במסורת ה- "אין פלאש פנימי" בגופי הפול פריים שלה, יש כמובן חיבור עבור מבזק חיצוני ETTL II.

     

    בתור חובב צילום, פרט לבדיקות ראשונות מעולם לא השתמשתי במבזק המובנה במצלמת ה- DSLR שלי, אבל לעיתים אפשר להעזר בו בעת צרה חשוכה במיוחד. רשימת התכונות כוללת נורית IR הבאה לעזר למיקוד בתאורה חלשה, יש גם יציאת HDMI, מיקרופון פנימי מונו, חיבור לאביזרי שליטה ויציאת AV, אך חסרונה של יציאת אוזניות עלול להיות מורגש עבור צלמי וידאו הרציניים יותר (אבל יש כניסת מיקרופון חיצוני).

      

    מבט לשמיים

    המצלמה החדשה של קנון מתהדרת בשני רכיבים אופנתיים למדי: מקלט GPS אשר מחבר נתוני מיקום גיאוגרפי לקבצי התמונות וכן ממשק קישוריות אלחוטית WIFI בעזרתו אפשר להעביר תמונות למחשב, לסמארטפון או לטאבלט ללא כבלים וגם להפוך אותם לשלט רחוק חכם - כולל אפשרות צפיה דרך מסך הטלפון בעת הצילום.

     

    הגדרות המצלמה לשימוש בחיבור WIFI קצת מורכבות, אבל יש לבצע אותם רק פעם אחת. אפליקציית הטלפון התגלתה כחביבה ואנו מקווים כי קנון תמשיך להוסיף לה תכונות מעניינות בעתיד.

     

    צילום דרך עינית אופטית או מסך

    אחד הדברים אשר מרשימים את כל מי שרגיל היה לצלם במצלמת קרופ, זו העינית: היא גדולה, ברורה ובהירה, יש כיסוי פריים של 97 אחוז והמדקדקים יאמרו כי חסרים להם עוד 3 אחוז להשלמה.

     

    מצד שני, צילום בעזרת המסך (LIVE VIEW) עדיין סובל ממהירות פוקוס איטית, יחסית אפילו ביחס לחלק מהצלמות הקומפקטיות, אבל עבור צילום סטטי, זו דרך שעדיין יכולה להיות נוחה. מסך מפרקי היה מתקבל כאן בברכה, אם כי יש אפשרות לצלם בעזרת מסך סמארטפון דרך גלי ה- WIFI.

       

    נקודות פוקוס וקצב אש

    ה-6D מסוגלת לצלם בקצב של 4.5 תמונות בשנייה שזה בחלט סביר בהחלט (גם ב RAW + JPG), אך לא מספיק מהיר עבור מי שחושב על צילום ספורט למשל. כמו כן, למצלמה ישנן 11 נקודות פוקוס בלבד, בהחלט מספר קטן מול המצלמות בקטגוריה וטווח המחיר הזה ורק הנקודה המרכזית מוצלבת. אבל, יש אבל גדול: הנקודה המרכזית הזאת אינה רק מוצלבת אלא היא כוכב אמיתי בכל מה שקשור ליכולת פוקוס מהירה ומדויקת בכל תנאי תאורה כולל בתאורה מאוד חלשה, יש לה רגישות של 3- EV, אין לי את הכלים למדוד את הנתון הזה, אבל בפרוש, יכולת המצלמה להתמקד מהר ומדויק בחושך הינה פשוט מדהימה.

     

    סיכום

    הציניקנים ומחפשי הבעיות ימצאו הרבה סיבות מדוע מצלמה זאת אינה מתאימה להם בגלל סיבות כמו חוסר במבזק פנימי, יש לה רק כרטיס זיכרון אחד, מערכת של 11 נקודות פוקוס מתוכן רק אחת מוצלבת. כל אלו הינן עובדות נכונות ולמרות שהיא אומנם המצלמה הזולה ביותר של קנון עם חיישן FF, אבל עדיין מדובר על סכום כסף לא קטן וישנה תחושה כי דגם שעבר מקצה הוזלת עלויות - בעיקר כאשר המתחרה מצד חברת ניקון D600 מגיעה עם אבזור עדיף.

     

    אבל, כל המחשבות הללו נעלמות כאשר מחזיקים את המצלמה, עבורי היא הרגישה נכון ביד (בעוד שהניקון D600 עם הגריפ הצר שלה היתה פחות נוחה) וכאשר מתחילים לצלם איתה פוגשים נקודת פוקוס מרכזית רגישה ומדויקת כזו (יש שיגדו שהיא הטובה בנמצא בשוק ה DSLR היום) עם איכות תמונה ברמות הגבוהות ביותר של DSLR, כולל יכולת מדהימה ב- ISO גבוה (ויש שיגידו שהיא טובה יותר מ 5D M III).

     

    אז צריך לעשות חשבון פשוט: אם אתם צריכים מבזק פנימי, או מערכת פוקוס בעלת נקודות פוקוס רבות, קצב צילום מהיר - זו בפרוש לא המצלמה עבורכם, היא לא תהווה הכלי המתאים לצילומי ספורט וגם עבור חובבי הוידאו יכול להיות שיש פתרונות טובים יותר. אך, אם אתם רוצים גוף קטן יותר וקל משקל בהשוואה לסדרת ה- 5D או מחפשים להתקדם ממצלמת DSLR קרופ לדבר האמיתי באיכות התמונה ויכולים לחיות עם נקודות פוקוס אחד מדהימה, זו בפרוש מצלמה עבורה כדאי לחסוך כסף עבורה היות והיא תעלה לכם חיוך לפנים.

     

    מחיר מחירון רשמי

    גוף בלבד: 11,000 ש"ח

    גוף עם עדשת 24-105 מ"מ: 16,000 ש"ח

    אחריות: 3 שנים של קרט

     

    בעד: איכות תמונה מעולה עם פירוט מרשים וצבעים עשירים, יכולת צילום נהדרת בתאורה חלשה וערכי ISO גבוהים, נקודת פוקוס מרכזית מדוייקת במיקוד גם בחשיכה, גוף נוח לאחיזה וקל יחסית לקטגוריה, צילום קבצי RAW בכמה גדלי רזולוציה, תפריט הגדרות מהיר, מקלט GPS וחיבור WiFi.

     

    נגד: רק 11 נקודות פוקוס ורק מרכזית מוצלבת, קצב צילום סביר אך לא עבור צלמי ספורט, מקום לכרטיס זיכרון אחד, חוסר בפלאש פנימי, אין מיקוד אוטומטי בוידאו ויציאת אוזניות.

     

    לצפייה בתמונות בהגדלה ולפירוט הטכני - הקליקו לכתבה המלאה

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלי כרמי, dtown.co.il
    לשימוש הכתבה! קנון 6D
    צילום: אלי כרמי, dtown.co.il
    מומלצים