שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    חשיפה: ברכבת ידעו על הונאת הניקיון מ-2007

    בשנת 2007 הוגש להנהלת הרכבת דו"ח המתעד תשלומי מיליונים ללא צורך לחברת ניקיון. הנהלת הרכבת דאז דנה בדו"ח, אך לא פעלה כדי לעצור את ההונאה עד השנה. הרכבת: העברנו את הממצאים למשטרה

    חשיפת ynet: כבר לפני שש שנים גילתה הנהלת הרכבת כי חברת ניקיון גובה מיליונים על עבודות שלא בוצעו, ובכל זאת לא ננקטו צעדים כדי לעצור את המחדל. בינואר השנה נחשפה ב-ynet פרשה חמורה ברכבת, במסגרתה שילמה החברה מיליוני שקלים בגין עבודות ניקיון בקטרים וקרונות, שכלל לא בוצעו בפועל. מיד לאחר מכן גם נחשפה שיטת ההונאה לכאורה. בתגובה לגילויים פיטרה הרכבת שישה עובדים זוטרים יחסית.

     

    כעת חושף ynet כי כבר ב-2007 גילתה ביקורת פנימית התנהלות זהה. אלא שלמרות זאת, הרכבת לא עצרה את בזבוז כספי הציבור. ממצאי הביקורת הנחשפים כאן לראשונה, גם מעידים כי במשך שש שנים לפחות ידעה הנהלת הרכבת על הכספים שהועברו ללא צורך, ולכן מעלה שאלות קשות בנוגע לאחריותם של בכירי החברה להתנהלות הלקויה.

     

    קרונות וקטרים חנו בלוד, והרכבת שילמה על ניקיון בחיפה (צילום: ניסים בן אלוש) (צילום: ניסים בן אלוש)
    קרונות וקטרים חנו בלוד, והרכבת שילמה על ניקיון בחיפה(צילום: ניסים בן אלוש)

     

    עם בכירי הרכבת מאז הביקורת, שנערכה ב-2006 וממצאיה הופצו ב-2007, נמנים מנכ"ל החברה, עופר לינצ'בסקי, שעזב ב-2007 ומשמש כיום בתפקיד בכיר במגזר הפרטי. מחליפו, יצחק הראל, פרש ב-2011 לעסקים פרטיים. סמנכ"ל הנוסעים לשעבר, משה אמסלם, עזב את הרכבת בסוף 2011, וקודם לתפקיד בכיר במשרד התחבורה.

     

    הקטר הושבת, אבל ניקו אותו פעמיים

    לידי ynet הגיע דו"ח ביקורת פנימית מ-2007, המעיד על כך שהרכבת שילמה במשך שנים ארוכות - ולפחות עד מועד הביקורת ב-2012 - עבור עבודות ניקיון בקטרים וקרונות שלא בוצעו בפועל. הממצאים כוללים שורה ארוכה של מקרים חמורים:

     

    • בתאונת רכבת קטלנית בבית יהושע ב-2006 נפגע קטר, שמספרו 741. למרות שהושבת, חברת ניקיון דיווחה כי ניקתה אותו פעמיים לאחר התאונה.
    • קטר שחנה בחיפה במשך כ-10 ימים ללא פעילות, זכה לניקוי לא פחות משבע פעמים.
    • ב-52 מקרים דווח על ניקיון קטרים במתחם הרכבת בחיפה, למרות שבפועל הקטרים חנו בלוד או באר שבע.
    • בעשרות מקרים התברר כי קרונות שחנו בסופי שבוע בחיפה, נוקו מספר פעמים במהלך סוף השבוע, למרות שכלל לא נסעו.

     

    את הביקורת הפנימית חותמות שבע המלצות עיקריות, הכוללות בין השאר המלצה לנקוט צעדים משמעתיים נגד עובדים שאישרו עבודות שלא בוצעו, וכן המלצה להכין נוהלי עבודה ופיקוח שיבטיחו כי מיליוני השקלים שמשלמת החברה מדי שנה יבטיחו את ניקיון הרכבות. למרות המלצות ברורות אלה וחשיפת הונאה לכאורה, ממצאי הביקורת שנערכה ב-2012 מגלים כי ההמלצות לא יושמו.

     

    כמה פעמים צריך לנקות רכבת שלא נוסעת?

    בשנים 2005 ו-2006 שילמה הרכבת כ-28 מיליון שקלים עבור עבודות ניקיון בקרונות, קטרים ותחנות. וכמו שיכולים להעיד מיליוני נוסעים באותן שנים, התמורה שקיבלה הרכבת הייתה בעייתית, בלשון המעטה. כך למשל, ביקורת-פתע שנערכה במתחם בחיפה מצאה קרונות מלוכלכים, שירותים מוצפים ועובדים שלא עמדו במשימות שהוטלו עליהם - אם בגלל מחסור בכוח אדם, ואם בגלל היעדר תשתית ראויה לשטיפת הקרונות.

     

    שש שנים לאחר מכן, בביקורת שממצאיה נחשפו ב-ynet בינואר, התגלתה תמונה זהה. ברכבות שנבדקו בתחנת נהריה התגלה כי "לא בוצע טאטוא, ניקוי שולחנות, (ו)ניקוי תא נהג. הרכבות יצאו עם שאריות מזון על השטיחים והמושבים, לא בוצע חיטוי בשירותים, וב-2 תאי שירותים לא רוקנו פחים. סך הכל, עבדו על כל רכבת 3 עובדים במשך כ-15 דקות, למרות שהרכבות חנו כשעה בתחנה".

     

    בשתי הביקורות נחשף כי הרכבת העבירה מיליוני שקלים עבור עבודות שכלל לא בוצעו, או שחויבה עבור עבודות יקרות מאלה שבוצעו. למשל, ב-2006 נמצאו דיווחים על קרונות וקטרים שנוקו פעמיים ואף שלוש פעמים, למרות שחנו במתחמי החברה וכלל לא נסעו. ב-2012 נמצא כי הרכבת חויבה בעשרות מקרים בגין עבודות ניקיון יסודי, כאשר בפועל בוצע ניקיון ראשוני וזול משמעותית.

     

    עוד ממצא זהה שעלה בשתי הביקורות, ומצביע על אחד מהסיבות למחדל, הוא היעדרותם של מפקחים מטעם הרכבת. ב-2006 נמצא בביקורת-פתע בחיפה כי "בכל שעות הביקורת לא נצפה מפקח הניקיון מטעם הרכבת, שאמור להשגיח על ביצוע הניקיונות". ב-2012 התברר כי לא השתנה דבר - "בכל משך שהות הביקורת במתחם חיפה לא מצפה מפקח התברואה עולה על המערכים ולו פעם אחת, כדי לבצע בדיקת טיב לאיכות עבודות הניקיון".

     

    תגובת רכבת ישראל: "לאחר שמנכ"ל הרכבת הנוכחי, בעז צפריר, קיבל לידיו את ממצאי הביקורת מ-2012 על עבודות הניקיון, טופלו משמעתית הנוגעים בדבר והממצאים הועברו למשטרת ישראל. החברה הפסיקה את התקשרותה עם חברת הניקיון, מינתה רואה חשבון חוקר והגישה דרישה לפיצוי על הנזקים שנגרמו לה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שש שנים של רכבות מלוכלכות
    צילום: גיא הררי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים