שתף קטע נבחר

מי הזיז את הלייק שלי?

גם ההרפתקן וחובב השינויים הגדול עשוי למצוא את עצמו חסר אונים מול שינויי ממשק אקראיים שמונחתים מלמעלה. למה הרשתות החברתיות עושות את זה והאם זה לטובתנו?

לאחרונה שודרגו ממשקי המשתמש של מספר אתרים גדולים, בראש ובראשונה פייסבוק מתיחות פנים בפיד ובטיימליין, בפעם המי-יודע כמה, נפטר מפונקציות ממשק רבות הקשורות בטיימליין והכניס שינויים בפיצ'רים שונים ברחבי האתר. גם פינטרסט, רשת ההשראה הגדולה, מציעה למשתמשיה לעבור בהדרגה לעיצוב החדש, פחות מחצי שנה לאחר שהשיקה את העיצוב הקודם. מדוע משנים אתרים גדולים ופופולריים את חזותם כל כך הרבה, וכיצד הדבר משפיע על קהילת המשתמשים בהם?

 

 

 

ואפרופו פייסבוק, הצטרפו לפייסבוק של ynet

 

הם רוצים שאנחנו נרצה אותם

רוב אתרי האינטרנט מחפשים את נוסחת הקסם שתעודד מספר התנהגויות מצד מבקריהם: ביקורים תכופים ותדירים יותר, ביקורים ארוכים יותר (זמן שהייה ממושך יותר), הפצה ויראלית של קישורים לתכנים באתר לחברים מחוץ לאתר (שיתוף ברשתות החברתיות, שליחה לחברים במייל וכו'), "המרה" - רישום, רכישת מוצר וכולי, מעורבות ומחוייבות כלפי האתר, ובכלל זה פעולות יזומות המעלות את המעורבות של הגולש בתכני האתר ומעצימות את האינטראקציה שלו איתם.

 

יש הרבה דרכים להשיג את את המטרות האלו, רובן מתמקדות בפנייה לרגש ולדפוסים פסיכולוגיים והתנהגותיים. בעלי האתרים ואנשי המקצוע המנחים אותם מנסים להבין את דפוסי ההתנהגות שלנו, הגולשים, ומהם מקווים לחלץ ממשקים חכמים שיענו על הצורך הקיים בנו ויעודדו אותנו לפעול בדרך הרצויה להם.

 

למעשה, תיקון ממשקים הוא עניין חיוני להישרדותו של אתר לאורך זמן, ועל מנהלי אתרים גדולים ופופולריים להיות תמיד עם אצבע על הדופק בכל הקשור לבעיות ממשק הדורשות טיפול ושינוי. זאת בשל התחרות ההולכת וגדלה מדי יום על תשומת ליבו של הגולש, בשילוב התפתחויות טכנולוגיות מהירות וחדירה כמעט מיידית של טרנדים ואופנות כמו גם שינוי תדיר בדפוסי הצריכה של הגולשים.

 

 

כל המוסיף מעצבן את הגולשים

ישנם מקרים שבהם שינויי ממשק הובילו ליצירת בעיות חדשות, לפעמים חמורות יותר מאלו שהתיקון ניסה לשפר ולבטל. למשל - החלפת עיצוב הפרופילים בפייסבוק, שמתבצע כמקובל ברשת החברתית הפופולרית בהדרגה לחלק מהגולשים, הוביל ששוב יש פער בין דפים (Pages) לבין פרופילים אישיים.

 

 

מנהלי דפים שהספיקו להתרגל כבר לממשק הקודם ומעלים תכנים ייעודיים לרשת החברתית, הופתעו לגלות ששוב הם אינם יכולים למתוח את הפוסטים שלהם על פני שתי העמודות בפרופיל האישי באמצעות פונקציית ה-Highlight, מה שעדיין מתאפשר בדפי אוהדים. גם הגולשים שמעלים תכנים גרפיים צריכים להכיר גדלי תמונה חדשים-ישנים, ולבנות מחדש את תכניהם בהתאם לפרופורציות של הדף המחודש.

 

ואז בבית הפייסבוק, על הוול תמונה ()
ואז בבית הפייסבוק, על הוול תמונה

 

בעיה דומה יש למפתחי אפליקציות טיימליין, שבחלק מהמקרים ייאלצו להתמודד עם שינויי פונקציונליות וניראות. חוסר האחידות הזה והשינוי התכוף מבלבל וגורם לקושי עבור משתמשים מומחים שעיקר עבודתם מתבצע ברשת החברתית הפופולרית.

 

איפה הכסף?

שינוי אחר שמעורר מחלוקת בקרב אנשי שיווק ומנהלי דפי מותגים ועסקים נוגע למנגנון ה-news feed, שממעט להציף תכנים מדפי אוהדים. על פי ההערכה, פייסבוק הורידה את מספר העדכונים שכל גולש מקבל מדף שלו עשה לייק, במטרה לגרום לבעלי הדפים לרכוש פוסטים בתשלום. השינוי פוגע גם במנהלי הדפים והמותגים, אך גם במשתמשים, שכעת מקבלים פחות עדכונים מדפים שאת התכנים שלהם הם רוצים לקרוא. כנראה שצדק מי שאמר שאין מתנות חינם, פייסבוק מנסה להפעיל מספר מודלים כלכליים אסרטיביים מאוד, אבל על הדרך פוגעת בחווית הגלישה הכל כך חשובה למשתמשים, ואולי גם יורה לעצמה ברגל וגורמת יותר נזק מאשר תועלת.

 

איפה הלייק? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
איפה הלייק?(צילום: shutterstock)

 

טור הצד ה"דביק" של פייסבוק מתנהג בצורה מוזרה: הוא נגלל יחד עם החלק המרכזי של הדף, אבל בשלב כלשהו "נתקע" במקום בעוד שהחלק המרכזי ממשיך להיגלל ולהציג פוסטים ישנים יותר. ברגע שהטור "נדבק" למקומו, הוא הופך למעשה לנדל"ן מבוזבז: המשתמש שבאופן טבעי רוצה לתחקר ולגלות תכנים בדף הפרופיל שבו הוא נמצא לא נחשף לתוכן חדש בחלק הזה, שנותר מיותם מכל שינוי ועניין.

 

שינוי בסיכה

בפינטרסט בוצעו מספר שינויים שגורמים לבעיה הפוכה - יותר מדי תכנים נלווים. אחד השינויים העיקריים שבוצעו בעיצוב החדש הוא המופע של כל Pin בלחיצה עליו. כאשר לוחצים על התמונה הקטנה, מוצג כעת תוכן הנעיצה על חלק גדול יותר של המסך, כאשר בימין אפשר לצפות בפינים נוספים מאותו לוח ומאותו אתר ממנו נלקח התוכן, ואילו בחלק התחתון רשימה ארוכה של נעיצות קשורות (תחת ההגדרה: People who pinned this also pinned).

 

מדובר באלגוריתם המציע תוכן קשור לתוכן שבו צופה הגולש, ופופולרי ביותר באתרי תוכן ואתרי מסחר המבקשים בד"כ לגרום לגולש לרכוש מוצרים נוספים או לצפות בתכנים קשורים ועל ידי כך לגרום לו להישאר יותר זמן באתר ולהיחשף ליותר מסרים פרסומיים. אך גם במקרה הזה, די מהר אפשר להבין שהוא גורם ליותר נזק מאשר תועלת.

 

 

 

איטי ומסורבל

השינוי של פינטרסט בעייתי מכמה סיבות. ראשית, הוא העלה את פרק הזמן שלוקח לתוכן להיטען וגרם לחוויית הצפייה בתוכן להיות איטית יותר ומעט מתסכלת. שנית, באתר כל כך עמוס הגורם לגירוי-יתר של החושים ממילא, תוספת התוכן מסביב לנעיצה הספציפית מעלה את העומס על הגולש ומקשה עליו לנבור בתכנים מגוונים כבעבר. הגלישה ה"קופצנית" מנושא לנושא מתחלפת בממשק החדש בגלישה בתוך עולמות תוכן יחסית מצומצמים, ובטווח הרחוק הדבר עשוי לגרום דווקא לירידה במספר התכנים הנצפים באתר.

 

אכזבה ולמידה

תופעת שינוי הממשקים היא חלק בלתי-נפרד מתרבות הרשת, ונראה שהיא לא תיעלם ממחוזותינו במהרה. לנו, הגולשים, נותר רק לקוות שבעלי האתרים ומפעיליהם ילמדו את הצרכים שלנו ויתאימו את הממשקים אליהם, במקום שיקרה ההיפך. עקומת הלמידה של ממשקים חדשים היא אמנם מהירה למדי למשתמש ממוצע, אבל אפילו משתמשים מתקדמים עשויים לפתח תסכול ואכזבה מממשקים המשתנים מהר מדי, ויותר מדי.

 

כנראה שנוסחת הקסם טמונה ביכולת לשפר ולשנות בכל פעם קצת, ולהציג למשתמש ממשקים באופן הדרגתי ושיטתי, במקום ב"אמבוש" פתאומי המתרחש בן לילה מבלי שלמשתמש תהיה על כך שליטה. מדובר בתחום מרתק וחשוב, שישפיע על כולנו, אך יש לזכור שהוא נמצא בתחילת דרכו ולפניו מסע ארוך עד שהוא יתקבע ויהפך לזירה מקצועית ממשית עם חוקים וכללים ברורים. עד אז, לא תהיה לנו הגולשים ברירה אלא להצטרף לניסוי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים