שתף קטע נבחר

"ישראל כץ רוצה להיות משה כחלון, וזה מביך"

קריאתו של שר תחבורה לתושבי ישראל להחרים את יבואני הרכב עד להוזלת המחירים, התקבלה בהפתעה גדולה אצל בכירי שוק הרכב. המכנה המשותף לכולם: השר מעוניין להצטייר כמגן מעמד הביניים, ולהסתיר בכך את כניעתו לקיצוצים שיטיל עליו האוצר

שר התחבורה הפתיע היום (ג') כאשר פרסם קריאה לחרם צרכנים על יבואני הרכב. "אני קורא לכם: אל תיקנו רכבים חדשים עד שהמחירים ירדו. דברו עם משפחותיכם ועם חבריכם והסבירו גם להם. עם השלמת החקיקה, תיפתח תחרות כוללת בין היבואנים הקיימים שנהנים מזכויות של מונופול ובלעדיות, לבין יבואנים חדשים, וכולם יצטרכו להתחרות ולהוזיל מחירים".

 

 

התגובות - מכעס ועד תמיהה

באוצר ובענף הרכב הגיבו בכעס, כמעט כצפוי. הראשונים תהו כיצד מרשה לעצמו השר לעודד חרם שיביא לאובדן הכנסות הנאמד בכמיליארד שקלים בכל חודש לקופת המדינה. בקרב היבואנים נשמעו קולות זועמים הרבה יותר: "זו הצעה פופוליסטית שמטרתה לחזק את תדמיתו של כץ כנחלץ לעזרת מעמד הביניים, ושום דבר יותר מכך", אמר אחד מהם. "הוא רוצה להיות משה כחלון, וזה די מביך", אמר אחר.

 

שר התחבורה ישראל כץ (משמאל) ושר האוצר יאיר לפיד. מה דעתו של האחראי על קופת המדינה? (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר התחבורה ישראל כץ (משמאל) ושר האוצר יאיר לפיד. מה דעתו של האחראי על קופת המדינה?(צילום: מוטי קמחי)

 

"בניגוד למה שכץ מנסה להציג, ובניגוד לטענות שונות ומשונות של ועדות שונות, שוק הרכב בישראל הוא שוק משוכלל למדי, ובטח מאד תחרותי", אמר יבואן אחר. "יש כאן מאות דגמי מכוניות לרכישה, וכל קונה רכב חדש יכול להחליט לאיזה אולם תצוגה הוא נכנס והיכן הוא משקיע את הכסף שצבר בעמל רב. הטענה כאילו היבואנים מרוויחים הון עתק על כל מכונית, פשוט אינה נכונה".

 

"האם יעז שר המסחר להציע חרם על רכישת קוטג', ושר הבינוי והשיכון יקרא להפסיק לרכוש דירות חדשות? הרי לא יעלה על הדעת שמישהו יקרא שלא לרכוש ביטוח מקיף לרכב כדי להוריד את מחירי הפוליסה, ואף אחד שר תיירות לא יקרא שלא לבקר במלונות, ובכך להוריד את מחירי השהייה בהם. נראה את השר קורא לא לטוס אל על וארקיע, כדי לאלץ את החברות להיות תחרותיות יותר", אמר אחד העוסקים בענף.

 

מי באמת מרוויח, וכמה

ynet חשף בעבר כי המרוויחה העיקרית ממכירת מכוניות חדשות, גם כאשר מדובר בזולות ביותר שבהן (מכוניות מיני ידנית, ה.פ), היא קופת המדינה - ולא היבואנים. למרות שמכוניות אלה זכאיות - בינתיים לפחות - להטבת-מס משמעותית, מגיעים תשלומי מסים - מס קנייה, מע"מ ואף מכס - לכ-20 אלף שקל בממוצע. אגב, גם היבואנים יוצאים נשכרים, ומרוויחים על כל מכונית כזו בין 10-15 אלף שקלים.

 

בסקירה שפרסמה בדיוק לפני שנה - ואחרי עשור שנים - רשות המסים, עולה כי הבעיה העיקרית בשוק הרכב הישראלי היא אכן כוחם של ציי רכב וחברות ליסינג, אך לא היעדר תחרותיות. ולא היעדר תחרותיות. עוד עלה מהסקירה כי לראשונה מזה קרוב לעשור, ירד החלק של חברות ליסינג וציי רכב מסך רכישות רכב חדש מתחת ל-50%, והגיע ל-44% בלבד.

 

נתון נוסף שהופיע בסקירה התייחס לרפורמת 'מיסוי ירוק' אותה הוביל סמנכ"ל רשות המסים לשעבר בועז סופר. עורכי הסקירה אומרים כי זו שינתה משמעותית את שוק הרכב, ואפשרה עליה ביבוא כלי רכב זוים, קטנים וחסכוניים. דווקא רפורמה זו עומדת בפני שינוי, אשר צפוי להעלות את מחירי מרבית המכוניות הזולות.

 

במסמך שהגיע לידי ynet לפני כשנתיים, נחשף למשל מחירה של מאזדה 3 ליבואנית, דלק מוטורס. במסמך כותב בכיר במשרד התחבורה למנכ"ל המשרד, כי "רכב מאזדה 3 המיובא לישראל על-ידי היבואנית הישירה עולה כ-47 אלף שקל, ולאחר המסים, עלויות ההובלה ומרווח השיווק של היבואנית, המחיר ללקוח עומד על כ-121 אלף שקל". ובאחוזים, מחיר מאזדה 3 לצרכן הפרטי גבוה בכ-160% ממחירה ליבואנית.

 

דבריו של כץ התפרסמו היום בעמוד הפייסבוק האישי של שר התחבורה.

 

סייע בהכנת הכתבה: אביטל להב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ישראל כץ: הפסיקו לקנות מכוניות
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים