שתף קטע נבחר

תחבורה ציבורית: 700 מיליון נסיעות, 700 תלונות

בדיון שערכה ועדת הכלכלה הוצג נתון מפתיע - משרד התחבורה מקבל בממוצע רק כ-700 תלונות מנוסעים בשנה. איך זה אפשרי, כאשר מדי שנה מתבצעות כ-700 מיליון נסיעות באוטובוסים? ח"כ אורי מקלב טען שהנוסעים הפסיקו להתלונן, ונציג המשרד אמר כי "הציבור יותר סלחני מהבקרה שלנו"

התחבורה הציבורית הטובה בעולם? משרד התחבורה מקבל תלונה אחת לכל מיליון נסיעות באוטובוס. מדי שנה מתבצעות בישראל כ-700 מיליון נסיעות באוטובוסים, אך משרד התחבורה מקבל בממוצע כ-700 תלונות בלבד מנוסעים. כך עולה מדיון שערכה היום (ב') ועדת הכלכלה, בעניין הבקרה שעורך המשרד לפעילותן של חברות התחבורה הציבורית.

 

"הבקרה שעורך המשרד הרבה יותר מקיפה" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
"הבקרה שעורך המשרד הרבה יותר מקיפה"(צילום: רועי צוקרמן)

 

לדברי חברי הוועדה, היקף התלונות הזניח אינו מעיד על רמת השירות בתחבורה הציבורית בכלל, ובקווי האוטובוסים בפרט. ח"כ אורי מקלב, שיזם את הדיון, אמר כי בשנה שעברה העביר למשרד כ-400 תלונות על הרכבת הקלה בירושלים לבדה, ולכן לא יתכן כי רק 700 תלונות בסך הכל הועברו למשרד מנוסעים. "אתה זורה חול בעיני הציבור", תקף מקלב את נציג משרד התחבורה שהציג את הנתונים.

 

אלא שבמפתיע, מדברי נציג משרד התחבורה עולה כי תלונות הציבור כלל אינן נחוצות לפיקוח המתבצע על פעילות חברות האוטובוסים. שלמה כץ, מאגף הפיקוח במשרד, הסביר כי "הבקרה (שעורך המשרד) הרבה יותר מקיפה. אנחנו מבצעים בקרה על 10% מהנסיעות השבועיות. זה מדגם עצום. כל המידע שלכאורה נמצא בתלונות הציבור, נאסף על-ידינו בצורה הרבה יותר מקצועית".

 

ראש אגף תחבורה ציבורית במשרד, יהודה אלבז, אמר דברים דומים. "הבקרה עולה על הרבה יותר תלונות", הסביר לחברי הוועדה. "הציבור הרבה יותר סלחני מהבקרה". יוזם הדיון ח"כ מקלב, דחה את דבריו של אלבז. "אתם לא נוגעים (אפילו) בחלק קטן מתלונות הציבור", אמר לנציגי משרד התחבורה. "יכול להיות שהציבור הפסיק להתלונן, כי אין למי. אין איפה להתלונן. אין (היום) בכלל הליך שימוע לנהגים".

 

יש לציין כי בדיון שערכה הוועדה לפני שנה בדיוק, הציג אלבז נתונים מפתיעים בעניין היקף הבקרה. "אנחנו מבצעים כ-12 אלף נסיעות בקרה לאורך המסלול בשנה, (ב)בקרה סמויה", אמר לחברי הוועדה. "כ-400 אלף נסיעות נבדקות בתחנות קצה, (ו)אנחנו פוקדים כ-12 אלף פעמים בשנה תחנות קצה של קווים למספר שעות... זה היקפים של הבקרות שאנחנו עושים. צריך לזכור שזה היקף סטטיסטי. זה 400 אלף נסיעות שנבדקות בשנה, (ו)זה לא היקף מי יודע מה גדול".

 

אגב, את הבקרה על פעילותן של חברות האוטובוסים מתבצעת על-ידי חברה פרטית, שפועלת מאז אמצע 2012 תחת אישור מיוחד לפטור ממכרז. למרות שכבר בשנה שעברה התחייב משרד התחבורה לקיים מכרז שייבחר חברת בקרה חדשה, עד כה לא הסתיימו הליכי המכרז. התקציב של הבקרה נאמד בכ-40 מיליון שקלים בשנה, ולכן פניית המשרד לקבלת אישור לפטור ממכרז נחשבת לחריגה ובעייתית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ מקלב: "הציבור הפסיק להתלונן"
צילום: דנה קופל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים