שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    המדינה רוצה שתוותרו על האוטו בדרך לעבודה

    אם זה תלוי באוצר, בעתיד תשאירו את המכונית הפרטית בחניה ותגיעו לעבודה רק בתחבורה ציבורית. מה ישכנע אתכם? המעסיק שיזכה בהטבות. רק שבאורח פלא, התקציב לפעילות מזערי

    כך תעודד המדינה תחבורה ציבורית? 40 מיליון שקלים בחמש שנים - כך מעוניין משרד האוצר לעודד עובדים לוותר על המכונית הפרטית, ולעבור לתחבורה ציבורית. בדברי ההסבר להצעת תקציב המדינה לשנים 2013-2014, מבהירים באוצר כי התקציב מיועד בין השאר לתמיכה במקומות עבודה שיפעילו הסעות מאורגנות, או יציעו לעובדים הסדרי נסיעה בקווי אוטובוס קיימים.

     

    התוכנית החדשה תשכנע אתכם לוותר על המכונית הפרטית? (צילום: נמרוד גליקמן) (צילום: נמרוד גליקמן)
    התוכנית החדשה תשכנע אתכם לוותר על המכונית הפרטית?(צילום: נמרוד גליקמן)

     

    במשרד האוצר מציינים כי בכוונתם להעניק עדיפות למקומות עבודה שיציעו צעדים "שמטרתם להפסיק שימוש של עובדים באמצעי תחבורה ממונעים". את התוכנית המלאה יגבש בחודשים הקרובים צוות בין-משרדי מיוחד, שיוקם בהשתתפות בכירים במשרדי האוצר והתחבורה. ראוי לציין כי זה לא יהיה הצוות הראשון שמקימה ממשלת ישראל לקדם את הנושא. בשנים האחרונות הקימו ממשלות אולמרט ונתניהו (הראשונה) צוותים דומים, אך המלצותיהם לא קודמו.

     

    ראוי להזכיר כי על-פי הדו"ח שהגישה הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי ("ועדת טרכטנברג"), עידוד התחבורה הציבורית משתלם לא רק חברתית ותחבורתית, אלא גם כלכלית. חברי הוועדה העריכו שהגדלת שיעור השימוש בתחבורה ציבורית ב-1% בלבד תחסוך למשק כ-400 מיליון שקלים. או פי 10 מהתקציב המיועד לחמש שנים במסגרת התוכנית החדשה. 

     

    מה אפשר לעשות עם 40 מיליון?

    עידוד השימוש בתחבורה ציבורית הוא יעד מוצהר של ממשלות ישראל כבר שנים ארוכות. ובמשך השנים, גדלו התקציבים שמעבירה המדינה לפיתוח התחבורה הציבורית. למשל, על-פי הצעת התקציב של משרד האוצר, בין השנים 2000 ו-2010 הוכפל היקף הסובסידיות שמעניקה המדינה לגופים שונים - בין השאר, חברות האוטובוסים ורכבת ישראל.

     

    ואכן, התקציב המיועד לתוכנית החדשה זניח בהשוואה להשקעת המדינה בתחבורה ציבורית. למשל, חברת אגד לבדה קיבלה מהמדינה סובסידיות ותמיכות שונות בהיקף מצטבר של קרוב ל-1.5 מיליארד שקלים בשנת 2012. חברת דן קיבלה בשנה זו כ-700 מיליון שקלים. גם חברות אוטובוסים קטנות משמעותית מקבלות תמיכות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים כל אחת.

     

    אלא שבמקביל להשקעת תקציבי העתק בתחבורה ציבורית, מעודדת המדינה את השימוש במכוניות פרטיות. כך התריעו בשנים האחרונות דו"חות של בנק ישראל, ארגון ה-OECD ומבקר המדינה. למעשה, גם במשרד האוצר מודים בכך כבר זמן רב - וחוזרים על הודאתם בתקציב החדש. "אנו עדים למספר תופעות שאינן עולות בקנה אחד עם מדיניות (עידוד תחבורה ציבורית)", אומרים שם. "במגזרים רבים ובעיקר במגזר הציבורי, נהוגות תקנות המעודדות שימוש ברכב פרטי".

     

    ומה מתכוונים לעשות באוצר כדי לשנות את המצב, ולבטל את התמריצים לשימוש במכוניות פרטיות במגזר הציבורי? הצעד העיקרי, עליו ממליצים רבים - ובהם בבנק ישראל ובכירים ברשות המסים - הוא ביטול החזר הוצאות הרכב, והחלפתו ברכיב שכר שאינו מותנה בבעלות על מכונית. למעשה, עוד בקיץ האחרון ניסו באוצר לקדם מהלך שכזה. אלא שלאור ההתנגדות הנמרצת שהביעו בהסתדרות, לא מפתיע לגלות שבהצעת התקציב ל-2013-2014, אין כל התייחסות לנושא.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רועי צוקרמן
    התקציב: לעידוד נסיעה באוטובוס
    צילום: רועי צוקרמן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים