שתף קטע נבחר

גניזת אופרה בגרמניה בגלל תאי גזים על הבמה

בית האופרה בדיסלדורף גנז עיבוד בימתי חדש לאופרה "טנהויזר" של וגנר, בשל השימוש במוטיבים נאצים שעוררו את מחאת הקהל. "הגענו למסקנה שאי אפשר להצדיק פגיעה כה קיצונית מעבודתנו האומנותית", נמסר משם

זו אמורה היתה להיות אחת מהפקות הדגל של העונה הקרובה בבית האופרה בדיסלדורף. עיבוד בימתי חדש ופרובוקטיבי לאופרה "טנהויזר" של ריכארד וגנר, שעורר סקרנות עוד טרום פתיחת שערים. ערב הפרמיירה פקדו את האולם כל השמנה והסלתה של העיר השוכנת לגדות נהר הריין. אף אחד לא ידע שהאירוע החגיגי של השקת ההפקה, יהיה גם שירת הברבור שלה.

 

חדרי גזים שקופים וסממנים נאציים על הבמה בדיסלדורף (צילום: Hans Jörg Michel) (צילום: Hans Jörg Michel)
חדרי גזים שקופים וסממנים נאציים על הבמה בדיסלדורף(צילום: Hans Jörg Michel)
 

 

במאי התיאטרון בורכהרד קוסמינסקי הציב על הבמה חדרי זכוכית שקופים מלאי עשן ובתוכם דמויות הנושרות אל הרצפה כמו עלים מתים. בתמונה אחרת בני משפחה ששיערם נגזז מול עיני הצופה, מוצאים להורג. ברקע חיילים שעל שרוול מדיהם רקומים צלבי קרס.

 

הקונוטציות עשו את שלהן, והקהל הצביע ברגליים. "נשמעו קריאות בוז. היו צעקות ומחאות. היו גם אנשים שחשו ברע ונזקקו לטיפול רפואי. ידענו שמדובר בעיבוד שלא כולם יאהבו אבל למען האמת התגובות בפירוש הפתיעו אותנו", אמרה דוברת בית האופרה, מוניקה דול, בשיחה טלפונית עם ynet.

 

קריאות בוז, צעקות ומחאות הובילו להחלטה לגנוז את ההפקה (צילום: Hans Jörg Michel) (צילום: Hans Jörg Michel)
קריאות בוז, צעקות ומחאות הובילו להחלטה לגנוז את ההפקה(צילום: Hans Jörg Michel)

 

"לא היתה לנו כל כוונה לעורר תגובות שכאלה ובטח שלא לפגוע", הוסיפה. "זהו אקט אמנותי, תפיסה בימתית של במאי, דרכו להתבונן ולפרש את הנושא. מה שקוסמינסקי ביקש לעשות זה לגרום לאנשים לחשוב. מבחינתו זוהי הפקה שמדברת על רגשות אשם וכפרה".

 

התגובות הקשות מטעם ראשי הקהילה היהודית בגרמניה לא אחרו להגיע. בבית האופרה בדיסלדורף נכנסו לכוננות ספיגה. עד לפנות ערב (ד'), התלבטו באופרה של דיסלדורף כיצד לפתור את הפלונטר. "חובתנו כבית אופרה ליצור הפקות בעלות ערך אמנותי ואף תמה אינה יכולה להיות בגדר טאבו", אמרה דול בשעות אחר הצהריים. באותו זמן בדיוק ניסתה הנהלת בית האופרה, בעקבות הלחצים, לשכנע את הבמאי לערוך שינויים בסצנות הרגישות. קוסמינסקי סירב.

 

סבב התדיינויות בהנהלה הוביל בסופו של דבר להחלטה יוצאת הדופן לגנוז את ההפקה במתכונתה הנוכחית. "החל ממחר, 9 במאי, תוצג האופרה בביצוע קונצרטנטי של תזמורת, סולנים ומקהלה", נמסר בשם הנהלת האופרה.

 

בהודעה רשמית לעיתונות נכתב בין היתר: "הנהלת בית האופרה היתה מודעת לכך שהקונספט הבימתי ויישומו מעוררי מחלוקת. אנו רואים לנכון להגיב לעובדה המצערת שסצנות ריאליסטיות מסוימות השפיעו קשה על צופים רבים מבחינה פסיכולוגית וגופנית וחלקם אף נדרשו לטיפול רפואי. לאחר ששקלנו את כל הטיעונים הגענו למסקנה שאסור לנו להצדיק פגיעה כה קיצונית בקהל שרואה עצמו נפגע מעבודתנו האמנותית.

 

מובן מאליו שאי אפשר להמשיך את ההפקה ללא שינויים נדרשים. בסבב שיחות אינטנסיבי עם הבמאי, בורכהרד קוסמינסקי, דנו באפשרות של עריכת שינויים בסצנות בודדות אך הוא סרב לעשות כן מסיבות אמנותיות. אנו נכבד את החלטתו בשם החופש האמנותי אך החל מה-9 במאי תוצג האופרה כביצוע קונצרטנטי ולא כהפקה בימתית מבוימת".

 

משגרירות ישראל בברלין נמסר בתגובה: "החלטת הנהלת בית האופרה של דיסלדורף לבטל את ההפקה במתכונתה הנוכחית הינה הצעד הנכון והמתבקש. אנו ורואים כל שימוש בסמלים ובמוטיבים נאצים לצרכי גימיק מסחרי, כפסול וחסר טעם, על אחת כמה וכמה כשהדבר נעשה על אדמת גרמניה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ואגנר. מעורר מחלוקת גם בגרמניה
צילום: Getty Images imagebank
לאתר ההטבות
מומלצים