שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    3.7 מיליון עם רישיון - כמה מהם מורשים לנהוג?

    כמה נהגים לא מורשים לנהוג בישראל, אך בכל זאת מחזיקים ברישיון נהיגה? וכמה מהם נוהגים למרות שאסור להם? המספרים בפנים

    כמה ישראלים בעלי רישיון אינם מורשים לנהוג? על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בסוף 2012 היו שלושה מיליון ו-718 אלף ישראלים המורשים לנהוג ברכב מנועי. בפועל, רבים מבעלי הרישיון כלל אינם מורשים לנהוג, ויתכן כי עד כ-10% מהם. הסיבה לכך פשוטה: פסילה או עיכוב של רישיון הנהיגה הם עונשים נפוצים. למעשה, רבים טוענים כי זהו עונש נפוץ מדי. למשל, ההוצאה לפועל יכולה לעכב רישיון אפילו בגלל אי-תשלום חוב.

     

    מאות אלפים לא מורשים

    על-פי הערכות, קרוב ל-400 אלף בעלי רישיון אינם מורשים לנהוג בפועל. לדברי שופט התעבורה אברהם טננבוים, שהתייחס לבעיה במאמר שפרסם לאחרונה, במרכז לגביית קנסות לבדו מטופלים יותר מרבע מיליון נהגים. ב-2011, כך הוא מבהיר, לפחות ל-120 אלף מהם פג תוקף הרישיון ולא חודש. רישיונם של כ-200 אלף נהגים עוכב על-ידי ההוצאה לפועל, ורישיונם של כ-100 אלף נוספים נשלל על-ידי בית משפט, קצין משטרה או רשות הרישוי.

     

    ומה עושים מי שאינם מורשים לנהוג? רובם נוהגים. חלק מהנהגים אינם יודעים שרישיונם נפסל או עוכב, ואחרים בוחרים במודע לעבור על החוק. למשל, טננבוים מציין כי באמצע 2012 היו בישראל כ-103 אלף נהגים שרישיונם נפסל על-ידי בתי המשפט, המשטרה או משרד התחבורה. אלא שכ-70% מהם לא הפקידו את רישיונם כנדרש על-פי חוק. "לא רק שאיננו מצליחים לפקח על ביצוע עונש הפסילה, אלא שאפילו להביא להפקדת (ה)רישיון איננו מצליחים", דברי טננבוים.

     

    יש לציין כי במקרה שבו רישיון מעוכב על-ידי המרכז לגביית קנסות או ההוצאה לפועל, הבעיה חמורה במיוחד. שכן קבלת הרישיון בחזרה מותנית בתשלום החוב, ורבים מהנהגים אינם יכולים לעמוד בכך - ולכן מלכתחילה איבדו את רישיונם. על-פי טננבוים, במקרים שבהם פג תוקף הרישיון לשנה או יותר, נדרש הנהג לעבור מבחן תיאוריה ומבחן מעשי. נהגים רבים - בעיקר מהשכבות החלשות - אינם יכולים לעמוד בנטל הכלכלי, וממשיכים לנהוג ללא רישיון כמעט בלית ברירה.

     

    זו שיטת ענישה מקלה?

    במאמרו, מתאר השופט טננבוים את המציאות הבעייתית בכל הנוגע לפסילות רישיון: "אפשר שנהג ייפסל מלנהוג על-ידי בית המשפט (כעונש), על-ידי קצין משטרה (הליך לפני משפט), ועל-ידי משרד הרישוי (שיטת הניקוד ונהג פרוע או מופרע). בנוסף, רישיונו יכול להיות מעוכב על-ידי המרכז לגביית קנסות עקב אי תשלום קנסות, או על-ידי רשם הוצאה לפועל עקב אי תשלום חוב". וכאשר זה המצב, אין פלא שאי אפשר להגיע למספר מדויק של נהגים שרישיונם נפסל או מעוכב.

     

    "נשאלת השאלה כמה מנהגי ישראל 'הורדו מהכביש' בכל רגע נתון", ממשיך טננבוים, "ובאופן לא מפתיע שום רשות ממשלתית איננה מפרסמת מספרים כוללים אלו, ואף היא עצמה איננה יכולה לענות על השאלה. לפעמים חוסר המידע הנגיש גובל באבסורד". יש לציין כי על בעיית הנתונים בכל הנוגע לפסולי רישיון העיר בעבר מבקר המדינה בכמה דו"חות, אך התיאום בין כל הרשויות המוסמכות לפסול או לעכב רישיון - נותר לקוי.

     

    על-סמך נתונים שאסף, מעריך טננבוים כי לפחות כ-360 אלף נהגים ב-2012 היו בלתי מורשים לנהוג, ובסך הכל כ-15% מהנהגים ספגו סנקציה או ענישה כלשהי הנוגעת לנהיגתם. נתונים אלה, טוען טננבוים, מעידים שהדעה הרווחת בציבור - ולפיה הענישה בתחום התעבורה אינה מחמירה מספיק - מוטעית. "כל שיטת ענישה המענישה אחוזים כה גבוהים מהאוכלוסייה, איננה יכולה להיחשב שיטת ענישה מקלה", הוא מסכם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    מותר לו לנהוג?
    צילום: shutterstock
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים