שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    חוק חופש המידע: רשויות לא משתפות פעולה

    משרד המשפטים יגיש היום את הדו"ח הראשון של היחידה הממשלתית לחופש המידע. בשנת 2012 חלה ירידה בהיענות משרדי הממשלה והרשויות לפניות מהציבור, למרות עלייה בבקשות למידע. כמה משרדים כלל לא הגישו את הדו"ח השנתי

    15 שנה לאחר שנחקק חוק חופש המידע, יגיש היום (א') משרד המשפטים את הדו"ח השנתי הראשון של היחידה הממשלתית לחופש המידע. הדו"ח שיוגש

     לממשלה על ידי שרת המשפטים ציפי לבני, סוקר את פעילות היחידה בשנה החולפת, את רמת יישומו של חוק חופש המידע על-ידי משרדי הממשלה השונים ואת התוכנית השנתית של היחידה לשנת 2013.

     

    על פי הנתונים, 19 משרדי הממשלה אשר הגישו את הדיווח במועד. בשנת 2012 הוגשו למשרדי הממשלה 2,664 פניות על בסיס חופש המידע, מתוכן 65% נענו בחיוב ו-4% נענו באופן חלקי. עוד עולה כי ב-6.4% מהבקשות נפסק הטיפול בשל אי תשלום אגרה על ידי המבקש. מבין המשרדים שמסרו נתונים, למשרד הכלכלה והמסחר הוגשו הפניות הרבות ביותר. מיד אחריו דורג משרד הבריאות. 

     

    עוד סיפורים ועדכונים בעמוד הפייסבוק של ynet

     

    חוק חופש המידע - דיווחים אחרונים ב-ynet:

    "בני הזוג נתניהו חיים בצניעות, בבית יש חלודה"

    רשות השידור גבתה 150 מיליון שקל ב-4 שנים

    הוכפלו הוצאות הניקיון והאיפור במעון רה"מ

     

    על פי החוק והתקנות כל רשות ציבורית נדרשת לפרסם דו"ח שנתי עד ל-1 ביולי בכל שנה. מ-2012 החלה היחידה לעקוב אחר פרסום הדו"ח השנתי באינטרנט. בתמונת מצב שפורסמה לציבור באוקטובר 2012 עלה כי רק 15 משרדי ממשלה מתוך 25 פרסמו את הדו"ח השנתי. עם זאת, בעקבות פניות של היחידה למנכ"לים ולממונים, למעט שני משרדים, כל המשרדים פרסמו את הדו"ח השנתי.

     

    בהשוואה לשנת 2011 חל גידול במספר הבקשות, אולם ישנה ירידה בההיענות להן. בשנת 2011 נענו 71% מהפניות
    ועוד 5% נענו באופן חלקי.

     

    בהשוואה לעולם, מספר הפניות בישראל הוא עדיין נמוך ביחס לגודל האוכלוסייה, ועומד על 4.7 בקשות ל-10,000 נפש, בעוד באירלנד שיעור הפניות עומד על 9.6, באוסטרליה על 11 ובארה"ב על 20 בקשות ל-10,000 נפש.

     

    בדו"ח מציינים כי ב-65% הבקשות למידע על בסיס החוק נענות תוך 30 יום, כפי שנקבע בחוק. עם זאת, 13% מהפניות נענות תוך יותר מ-120 יום הקבועים כגבול המקסימלי להיענות לבקשה. הסיבות לדחיית פניות, באופן חלקי או מלא, הן אי יכולת לאתר את המידע (17.6%), הגנה על הפרטיות (13.8%) והקצאת משאבים בלתי סבירה (12.1%).

     

    בשנת 2012 הוגשו ליחידה הממשלתית לחופש המידע רק 26 תלונות בעניין נגד

    משרדי הממשלה ויחידות הסמך. במשרד המשפטים מעריכים כי מספרן הנמוך של התלונות מלמד על חוסר המודעות של הציבור לזכויותיו על פי חוק חופש המידע. כ-70% מהתלונות שהטיפול בהן הסתיים, היו מוצדקות או מוצדקות באופן חלקי.

     

    הנושא המרכזי שהטריד את המתלוננים היה אי מתן מענה בזמן וכן נושא האגרות. נגד רשות המסים הוגשו שלוש תלונות ושתי תלונות הוגשו נגד כמה רשויות ומשרדים אחרים, בהן מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הנהלת בתי הדין הרבניים ומנהל מקרקעי ישראל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גיל לרנר
    השרה לבני. הציבור לא מודע לזכויותיו
    צילום: גיל לרנר
    מומלצים