שתף קטע נבחר

מצלמות אכיפה: הרשויות יספרו נוסעים, ויקבלו כסף

המדינה מעוניינת לאכוף בעזרת מצלמות מיוחדות את איסור הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית. תשלום הקנסות המתוכנן יעבור ישירות לרשויות. אלא שיש בכל זאת בעיה קלה

כיצד תספור מצלמת אכיפה את מספר הנוסעים במכונית? המדינה רוצה לאכוף ביעילות את החוק האוסר נסיעת מכוניות פרטיות בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). לכן הוחלט לאפשר לרשויות מקומיות להתקין מצלמות אכיפה, שיידרשו לזהות כמה נוסעים יש בכל מכונית, ולא רק את לוחית הרישוי כפי שעושות מצלמות קיימות. כך עולה מתזכיר חוק חדש שמפרסם משרד האוצר. אלא שדרישה זו מעוררת בעיה - הטכנולוגיה המיושמת כיום אינה "יודעת" לספור נוסעים.

 

כך נראית תמונה שמפיקה מצלמת אכיפה בנת"צ (באדיבות אגף התנועה) (באדיבות אגף התנועה)
כך נראית תמונה שמפיקה מצלמת אכיפה בנת"צ(באדיבות אגף התנועה)

  

על-פי תזכיר החוק, ספירת נוסעים תידרש בנתיבי תחבורה ציבורית שבהם מותרת תנועת מכוניות המסיעות ארבעה בני אדם לפחות - נהג ושלושה נוסעים. ראוי להזכיר כי מומחי תחבורה טוענים כבר תקופה ארוכה כי הגבלת הנסיעה בנת"צים למכוניות המסיעות ארבעה בני אדם שגויה, וראוי לאפשר נסיעת מכוניות עם שלושה (נהג ושני נוסעים), ובמקרים מסוימים אף שניים (נהג ונוסע).

 

יש לציין כי העברת האחריות לאכיפה בנת"צים לרשויות המקומיות תפטור אמנם את משרדי הממשלה מהעיסוק בנושא, אך עלולה גם לסרבל ולעכב משמעותית את קידומו. זאת, מאחר שכל רשות מקומית תידרש כעת לרכוש מצלמות באופן עצמאי, ולהקים מערך תמיכה שיתפעל אותן. כדי לתמרץ את הרשויות לפעול במהירות, מעניק להן תזכיר החוק "מתנה" - הקנסות שייגבו מהנהגים יגיעו לקופתה של כל רשות מקומית.

 

שש מצלמות, 20 אלף דו"חות

למרות שהמדינה מנסה כבר שנים ארוכות לקדם את האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, בשנת 2012 פעלו בישראל רק שש מצלמות אכיפה בנת"צים: אחת בתל-אביב, שתיים בירושלים ושלוש בחיפה. על-פי נתונים שפרסם בעבר אגף התנועה, ב-2011 הפיקו מצלמות אכיפה כ-20 אלף דו"חות לנהגים. בשנה שעברה קידמו במשרד התחבורה ואגף התנועה תוכנית לרכישת עשרות מצלמות אכיפה לנת"צים, אך עד כה לא פורסם מכרז רלוונטי.

 

מצלמת אכיפה בנת"צ בדרך נמיר בתל אביב (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
מצלמת אכיפה בנת"צ בדרך נמיר בתל אביב(צילום: הלל פוסק)

 

מצלמות האכיפה המופעלות כיום מבוססות על צילום וזיהוי של לוחית הרישוי (LPR, ר"ת: License Plate Recognition), והשוואתה עם מאגר כלי רכב ציבוריים המורשים לנסיעה בנת"צ. הפקת הדו"ח לנהג נעשית רק לאחר אישור של קצין משטרה, כנהוג למשל במערך האכיפה האלקטרונית שפרסה המשטרה בכבישים עירוניים ובינעירוניים ("פרויקט א3").

 

יש לציין כי מתזכיר החוק עולה כי בתחילה יוכלו הרשויות לפעול רק נגד נהגים שנוסעים בנת"צים. אולם, אחד מסעיפי התזכיר קובע כי בעתיד אפשר יהיה להרחיב את "סל" העבירות שיאכפו הרשויות, וזאת בכפוף לאישורם של שרי התחבורה, המשפטים, הפנים וביטחון הפנים. ראוי להזכיר כי בעבר כבר הביעו בממשלה תמיכה במתן סמכויות אכיפה של עבירות תנועה קלות יחסית לפקחי רשויות מקומיות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות אגף התנועה
וכך זה נראה בלילה: כמה נוסעים יש במכונית?
באדיבות אגף התנועה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים