שתף קטע נבחר

תנו לשלטון המקומי לשלוט

על הרבה רפורמות מדברים, רק על על המשמעותית במיוחד - בשלטון המקומי. זה הזמן לשינוי בשורה של תקנות וחוקים שיעניק לנו את הסמכויות ויעודד יעילות

הממשלה החדשה יצאה לדרך וכבר היא מתמודדת עם אתגרים חשובים, כאלה שישליכו על חיינו ויעצבו את עתידנו. לצד העיסוק הקדחתני בנושא התקציב והקיצוצים הנדרשים, אנו עדים לשורה של רפורמות מתוכננות, שעליהן הכריזו קברניטי המדינה. השוויון בנטל, יוקר המחייה, מחירי הדיור, החינוך, הנמלים, חברת החשמל, כל אלה הן רק חלק מהיוזמות שנזרקו לחלל האוויר.

 

על רפורמה אחת, משמעותית במיוחד, לא מדברים בשלב זה. היא נוגעת באופן ישיר לכל אזרח בישראל ותשפיע באופן דרמטי על איכות החיים של כולנו. הרפורמה המתבקשת בשלטון המקומי. היחס בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי אינו ברור. הוא זקוק להגדרה מחדש. במשך שנים רבות היווה השלטון המקומי מעין שק חבטות מצד הממשל בישראל, בעוד שהאינטרס אמור להיות הפוך, באופן מובהק.

 

עוד בערוץ הדעות :

הנכים נותרו מחוץ לממ"ד / נעמי מורביה

שייח מוניס זה בתל-אביב? / זיו תדהר

 

ראשי הרשויות המקומיות בישראל משמשים בפועל שליחי הממשלה. הקשר שלהם עם התושבים ישיר ונטול מחיצות. המפגש הוא יומיומי: כאשר לתושב כואב משהו, כשהוא נתקל בבעיה בתחומי החינוך, הדיור או הבריאות, הוא פונה ישירות אל בניין העירייה. זו הכתובת הזמינה ביותר שיש לו.

 

עוד שביתה ברשויות המקומיות, ודבר לא זז. ארכיון  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
עוד שביתה ברשויות המקומיות, ודבר לא זז. ארכיון (צילום: מוטי קמחי)

 

במקום לחזק את השלטון המקומי, לדאוג שיהיה יעיל ולהאציל עליו יותר סמכויות - פוגעים, מקצצים ומכבידים עליו. החקיקה לגביו היא עדיין מתקופת המנדט הבריטי, סמל לריכוזיות שלטונית. אין הלימה בין היקף האחריות לגודל הסמכות. הרשויות המקומיות סובלות ממיעוט הכנסות ומהיעדר משאבים עצמיים, שכולם שייכים למדינה. בשנים האחרונות נאלץ השלטון המקומי לממן מכיסו יותר ויותר שירותים ממלכתיים שבאחריות הממשלה.

 

מנתוני ה- OECD עולה כי ישראל היא מהמדינות המערביות המעניקות סיוע מועט ביותר לשלטון המקומי, היא ריכוזית מאוד ביחס לשלטון המקומי ומונעת ממנו הכנסות עצמיות במסגרת המבנה הארגוני הקיים. לא פלא, אם כן, שמספר הרשויות העצמאיות בישראל, אלה המוגדרות איתנות, מצומצם ביותר. כל השאר זקוקות למענקי איזון ונתונות לחסדי השלטון המרכזי, על מנת שיוכלו לשרוד ולהתקיים.

 

שלטון מקומי חלש, פושט יד וחבול, לא משרת את האינטרס של מדינת ישראל. כאשר מדברים על אפקטיביות שלטונית, צמצום הביורוקרטיה, איכות השירות לאזרח ויעילות ארגונית - זה מתחיל בסמכויות שמעניקים לרשויות המקומיות, שמשרתות את אזרחי מדינת ישראל. זוהי ההזדמנות הגדולה של שר הפנים, גדעון סער. יתרונו בהיותו איש ציבור יסודי ומעל לכך, הוא אינו בעל ראיה סקטוריאלית.

 

אם יוביל שורה של תקנות וחוקים שישנו את מבנה השלטון המקומי בישראל, יעניק את הסמכויות הנדרשות ויעודד את אותן רשויות יעילות ומסודרות - כולנו ניהנה מהשינוי.  

 

רוביק דנילוביץ', ראש העיר באר שבע

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוד אליאס
רוביק דנילוביץ' ושר הפנים גדעון סער
צילום: דוד אליאס
מומלצים