שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כביש ירושלים-ת"א - זמן הנהיגה יתקצר לחצי שעה

    עבודות שדרוג כביש מספר 1 בין תל אביב לירושלים יצאו לדרך שתארך ארבע שנים. ההבטחה - זמן הנסיעה בין הבירה לתל אביב יתקצר בחצי והכביש יהיה בטוח משמעותית. רק מדוע זה קורה באיחור של שלוש שנים?

    עבודות שדרוג כביש 1 יסתיימו תוך שלוש וחצי שנים - זמן הנסיעה בין תל אביב לירושלים יתקצר לחצי שעה. לפני למעלה מחמש שנים הזמינה מע"צ את גולשי ynet לשלוח הצעות מקוריות לשדרוג כביש מספר 1, רגע לפני תחילת דיונים רשמיים והגשת תכניות השדרוג לוועדת התשתיות הלאומיות (ות"ל). באותה הזדמנות הובטח כי הפרויקט יצא לדרכו ב-2010, בעלות של שני מיליארד שקלים. כעת, באיחור של שלוש שנים ותוספת משוערת של 25% לעלות המתוכננת, יוצא הפרויקט לדרך עם הבטחה לסיום עד 2017, קיצור משך הנסיעה בחצי ושיפור ניכר בבטיחות ציר התנועה הראשי.

     

    סרטון הדמיית הכביש

     

    מוטב מאוחר

    תכניות הרחבת כביש 1, הקמת גשרים ומנהרות, הוצגו לפני מספר שנים, ותאריך היעד לתחילת העבודות נקבע בהנחה כי הן לא יתקלו בבעיות כלשהן. לדחיה בביצוע הפרויקט אחראים גומרים מחוץ למשרד התחבורה, כפי שאומרים שם היום בתגובה לפניית ynet: "התכנית הסופית אושרה רק לפני כשנה, לאחר דחיית פניות לבתי משפט, ובג"צים של גורמים שונים. מיד לאחר שהוסרו עיכובים אלה, החלה יישום התכנית", כך דובר המשרד, אבנר עובדיה.

     

    הזינוק בעלויות הפרויקט מוסבר בכך שמדובר היה בהערכה מוקדמת על בסיס תכנון ראשוני בלבד, הערכה שקבעה עלות של כשני מיליארד שקלים. "עלות הפרויקט מוערכת כיום בכ-2.4 מיליארד שקלים, והיא נקבעה רק לאחר ביצוע של התכנון המפורט של המיזם, (בניגוד להערכה המוקדמת, ה.פ ) שהסתמכה על אומדנים כללים בלבד". לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, "הרחבת כביש מספר 1 לשלושה נתיבים וביטול סיבוב מוצא המסוכן יאפשרו לעשרות אלפי הנוסעים לחלוף על הפקקים ולהגיע לירושלים במהירות ובבטיחות".

     

    נא להכיר - מחלף הראל החדש (הדמייה: נתיבי ישראל) (הדמייה: נתיבי ישראל)
    נא להכיר - מחלף הראל החדש(הדמייה: נתיבי ישראל)

     

    העבודות לאורך כביש ירושלים-תל אביב החלו לפני מספר חודשים, בקטע הכביש בין מחלפי שער הגיא ושורש. ההפרעה לתנועה מוגבלת בשלב זה, ולטענת אנשי הפרויקט, מצב זה לא ישתנה לאורך כל זמן העבודות, שכן התנועה בשני נתיבים לכל כיוון תמשך כסדרה עד סיום הפרויקט.

     

    אלא שגם במשרד תחבורה מודעים לכך שלא יהיה מנוס משיבושי תנועה קשים לעיתים, ולכן יחלו בימים הקרובים בעבודות שדרוג ציר התנועה שישמש כאלטרנטיבה במהלך השנים הקרובות - כביש 443. שם ייחלו בימים הקרובים עבודות להרחבת צמתים והוספת נתיב שלישי בין מחלף בן שמן למכבים בשני הכיוונים, גם עבור תחבורה ציבורית העושה כיום שימוש בכביש 1, ותוסט לציר החלופי.

     

    חסל סדר צומת - כך יראה מחלף נווה אילן החדש (הדמייה: נתיבי ישראל) (הדמייה: נתיבי ישראל)
    חסל סדר צומת - כך יראה מחלף נווה אילן החדש(הדמייה: נתיבי ישראל)

     

    התכנית - בטוח ומהיר יותר

    כביש 1 העתידי, כפי שנקבע בתכניות המקוריות שאושרו בוועדה לתשתיות לאומיות עוד ב-2009, יעבור שדרוג משמעותי בקטע שבין שער הגיא וירושלים. בין היתר תתבצע הרחבה לשלושה נתיבים לכל כיוון, יבוטל סיבוב מוצא, יתווספו מנהרות באורך 700 מטרים לפני מחלף הראל, מפלס הכביש יוגבה, יורחבו אזורי השוליים, יתווספו שלושה מחלפים חדשים (נווה אילן, חמד והראל) ויוצבו שני גשרים מקבילים באורך 800 מטרים מעל עמק מוצא, תוצב תאורה ועוד.

     

    בסקר שערכה מע"צ לפני אישור תכניות הכביש, עלה כי המהירות הממוצעת בכביש 1 כיום עומדת על כ-40-45 קמ"ש. במע"צ צפו אז כי מהירות הנסיעה הממוצעת בכביש תעלה לאחר סיום השדרוג לכ-90 קמ"ש, ותקצר בכך את זמן הנסיעה לשני הכיוונים ב-50%.

     

    כדאי להזכיר כי לתכניות שדרוג הכביש התנגדו בין היתר אנשי השדולה הסביבתית-חברתית. כך למשל אמר ל-ynet ח"כ דב חנין: "הרחבת כבישים לא פותרת עומסים, היא רק מעודדת עוד ועוד אנשים לנסוע במכוניות פרטיות, ובכך היא מייצרת עוד עומסים. רק עדיפויות דרך מיידיות לתחבורה ציבורית, הסדרה שונה של תנועת המשאיות, וחילוץ קו הרכבת המהירה בין תל-אביב וירושלים, יוכלו לפתור את המצוקות הקיימות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הדמייה: נתיבי ישראל
    מחלף הראל החדש - לעיונכם
    הדמייה: נתיבי ישראל
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים