שתף קטע נבחר

חוסר יעילות בנמלים: הממשלה מתנערת מאחריות

שרי התחבורה והכלכלה, ישראל כץ ונפתלי בנט, טוענים שחוסר היעילות של עובדי הנמלים משפיע על יוקר המחיה. מה שהם שוכחים, זה שמדובר בחברות ממשלתיות, כך שאחריותם של ההנהלות ומשרדי הממשלה לליקויים לא נופלת מזו של העובדים

במשך תקופה ארוכה, הפסקות האוכל בנמל אשדוד היו מתארכות מעבר לזמן שהוקצב להן. במקום לשוב לעבודה בתום הפסקה בת חצי שעה, היו עובדי הנמל ממשיכים לאכול. זה לא היה בגלל שהסטייקים היו עבים מדי, וגם לא בגלל עיצומי-פתע שנקטו העובדים. הסיבה הייתה אחרת: התורים הארוכים בדרך למנה.

 

 

"כשעובד היה מגיע עם מגש, (היו) נותנים לו את כל האוכל בתור", מתאר מנכ"ל הנמל, שוקי סגיס, את הבעיה. "האנשים היו עומדים בתור בערך רבע שעה מתוך חצי שעה הפסקה, אז היו מאריכים את ההפסקות, וכך היינו מאבדים זמן עבודה". למרבה המזל, הנמל הצליח למצוא פתרון לבעיית התורים והאוכל. "שינינו את השיטה", הסביר סגיס לחברי ועדת הביקורת של הכנסת. "עשינו מה שנקרא פגודות, ורק את המנה העיקרית נותנים לעובד, וזה קיצר באמת את הזמן".

 

מה הלקח של סיפור ארוחת הצהריים של עובדי הנמל? למרות ששרי התחבורה והכלכלה, ישראל כץ ונפתלי בנט, תוקפים בשבועות האחרונים את עובדי הנמלים ומסבירים לציבור שחוסר יעילותם משפיע על יוקר המחיה - צריך לזכור שהם לא לבד בסיפור הזה. בנמלי הים, כמו בכל החברות הממשלתיות, יש הנהלה, דירקטוריון, ועדות מכרזים, מבקרי פנים וביקורת חיצונית.

 

נמל אשדוד. מי הבוס? (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
נמל אשדוד. מי הבוס?(צילום: gettyimages)

 

לכל אלה נוספים גופי פיקוח רבים וחשובים. למשל רשות החברות הממשלתיות, רשות הספנות וגם הממונה על השכר. לכולם יש השפעה ישירה על התנהלות הנמלים. עובדים בחברות ממשלתיות אומרים ל-ynet כי כל ניסיון להציג את העובדים כמי שמונעים בגופם את התייעלות החברות, הוא לא יותר מניסיון להסיט את תשומת הלב הציבורית ממחדלי ההנהלות ומשרדי הממשלה, שאחריותם לליקויים אינה נופלת מזו של העובדים.

 

"כל המכרזים - בליווי משפטי"

כבר לפני כשנתיים הועלו האשמות חמורות נגד יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, בעניין התנהלות חברות פרטיות הנמצאות בבעלותו.

 

תיאור ממצה של ההתנהלות הבעייתית של חסן אפשר היה למצוא בדברים שכתבה ביום שבת שלי יחימוביץ', יו"ר מפלגת העבודה: "בית מפואר, בריכת שחיה בחצר, רכבי יוקרה, שלל עסקים פרטיים - חלקם באורח מסתורי עושים עסקים עם הנמל - העדפה של קרובי משפחה במכרזים, אווירת פחד, סגירת הנמל לרגל אירועים פרטיים", כך תיארה את התנהלותו של יו"ר ועד נמל אשדוד. "ככה מתנהג שליט ברפובליקת בננות, ולא יו"ר ועד", סיכמה.

 

אך האם אותם עסקים פרטיים של חסן באמת עושים עסקים עם הנמל "באורח מסתורי"? כל שירות או מוצר שרוכש הנמל צריך לעבור הליך אישור מסודר, כפי שמקובל ונדרש בכל חברה ממשלתית. בחלק מהמקרים מפורסמים מכרזים פומביים, ובאחרים ניתן פטור ממכרז ומוכרז "ספק יחיד". אולם בכל המקרים, הנהלת הנמל היא שמאשרת את ההתקשרויות. 

 

"בסך הכל אנחנו עושים כ-150 מכרזים בשנה", הבהיר רק לאחרונה מנכ"ל הנמל סגיס. "כל המכרזים נעשים בליווי ייעוץ משפטי, על-מנת שלא תהיה שום תקלה בנושא הזה". עוד הוא הבטיח כי הליקויים בניהול מכרזים והליכי פטור ממכרזים, עליהם הצביע מבקר המדינה בדו"ח מ-2012, תוקנו. "אנחנו גם דאגנו תמיד בנהלים שלנו להחמיר עם החוק", הסביר סגיס בדיון שערכה הוועדה לענייני ביקורת המדינה.

 

מי הגוף המבקר של החברה?

על הנהלת נמל אשדוד - כמו בכל חברה ממשלתית אחרת - מפקח דירקטוריון, שאת נציגיו ממנים בין השאר השר האחראי ורשות החברות הממשלתיות. עד כמה מעורבים נציגים אלה בפעילות הנמל? "העבודה שלנו היא רציפה מול נמל אשדוד", הבהיר לאחרונה המשנה למנהל הרשות, מאיר שמרה. "זה לא רק במובן של מכרזים, אלא במובן של ההתנהלות בכלל, ברמה של תקינות, וזה חוצה מגזרים וזה הולך לכל הכיוונים ולכל החזיתות". 

 

בעניין מכרזי רכש, הבהיר המנכ"ל סגיס, כי "הדירקטוריון הוא הגוף המבקר גם של החברה. אסור לשכוח. הדירקטוריון מבקש דיווח רבעוני, מה נעשה במשך הרבעון בנושא הרכש. מגיע (אל הדירקטוריון, ש.ה) כל הדיווחים, איפה היו פטורים ממכרז".

 

ומה קורה כאשר הדירקטוריון, או אחד נציגי הממשלה החברים בו, סבור כי נעשה דבר לא ראוי או התקבלה החלטה שגויה? "יש בינינו מעת לעת מחלוקות", הודה שמרה מרשות החברות בוועדה לענייני ביקורת המדינה. "אם אנחנו חושבים שיש לנו סמכות, אנחנו לא מהססים להפעיל אותה ולדרוש שהדברים יתוקנו. לפעמים יש גם ויכוחים משפטיים. לנמל יש את העמדות שלו ואת היועצים המשפטיים שלו. הדברים לא פשוטים ולפעמים מגיעים להכרעה של היועץ המשפטי לממשלה".

 

התוצאה של ההיררכיה הניהולית הזו ברורה: אם אלון חסן אכן מנהל עסקים בלתי ראויים עם הנמל באמצעות החברות הפרטיות שבבעלותו, הדבר אמור היה להיות ידוע לא רק להנהלה, אלא גם לדירקטוריון ולנציגי הממשלה החברים בו. יתרה מכך - אם עלו בדירקטוריון בעיות כה חמורות, כמו שכעת טוענים בכמה ממשרדי הממשלה בעניינו של אלון חסן, הן היו אמורות להגיע עד למשרדו של היועץ המשפטי לממשלה.

 

כך בדיוק עולה מהודעה שפרסמה היום רשות החברות הממשלתיות. על-פי ההודעה, דו"ח שבחן את עסקיו הפרטיים של חסן "מעלה שאלות מדאיגות באשר לקשר בין עסקיו הפרטיים לבין חברת נמל אשדוד, והחשש לפגיעה בנמל ובלקוחותיו".

ומי כבר יודע על הממצאים החמורים שעלו בבדיקה? מתברר שהדו"ח הועבר רק בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, וכן לוועדת הביקורת של נמל אשדוד. זאת, למרות שהדיווחים על עסקיו הפרטיים של חסן פורסמו לראשונה כבר לפני כשנתיים.

 

מי בעצם הבעלים של המונופול?

להאשמות שהועלו נגד יו"ר ועד נמל אשדוד התייחס היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אינני מוכן להשלים עם התופעה הפסולה של מונופול בזבזני, נצלני ובלתי יעיל בנמלים שגובה מאזרחי ישראל מחיר יקר ומיותר על סחורות ומוצרים", אמר נתניהו בישיבת הממשלה השבועית. "המונופול בנמלי הים פוגע בתחרותיות של המשק הישראלי וגורם להעלאת מחירי יוקר המחייה כאן". 

 

נראה כי ראש הממשלה שכח להסביר לשריו עניין אחד - אותו "מונופול בזבזני, נצלני ובלתי יעיל" נמצא בבעלות מלאה של מדינת ישראל. נמלי אשדוד וחיפה, ביחד עם חברת נמלי ישראל (חנ"י), הוקמו כחלק מרפורמה שהחלה ב-2005. בעקבות אותה רפורמה מצא מבקר המדינה כי "במקום מונופול ציבורי אחד שפעל קודם הרפורמה, נוצרו שלושה מונופולים אזוריים".

 

כך שממשלת ישראל היא לא רק בעלת המונופול, אלא גם זו שיצרה והרחיבה אותו. ולכן היא גם זו שנושאת באחריות לכל אותם מחדלים וליקויים שמצאו לפתע שרי הממשלה בשבועות האחרונים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות נאור תקשורת
יו"ר ועד עובדי הנמל, אלון חסן. השעה את עצמו
צילום: באדיבות נאור תקשורת
מומלצים