שתף קטע נבחר

מחדל רישיונות הרכיבה של משרד התחבורה

למרות ההצהרות בדבר אימוץ התקינה האירופית, כשל משרד התחבורה בהתאמת רישיון הרכיבה על אופנוע לזה המקובל במדינות אירופה. התוצאה: בעלי רישיון מדרגה נמוכה זכו באישור לאופנוע כבד, אחרים דווקא הפסידו. משרד התחבורה מאשר: מודעים להתחלנו לשנות

אנחנו רוצים ליישר קו - לפחות בתחום הרכב - עם המקובל באירופה, ולאמץ את התקינה המקובלת שם? הפקידים אומרים שכן, בפועל זה לא ממש קורה. שכן אחרת, קשה להבין מדוע לא הצליח משרד התחבורה להתאים את דרגות רישיון הנהיגה של רכב דו-גלגלי, לאלה הנהוגות באירופה.

 

ואם חשבתם שלא היה למשרד זמן להתארגן, חישבו שוב. המסמכים האירופאים על שינוי דרגות הרישיון לכל כלי הרכב לפי התקנים החדשים שנכנסו לתוקף בינואר השנה, נוסחו לפני כמעט שבע שנים (דצמבר 2006) והועברו אז לכל המדינות הרלבנטיות. זאת כדי שיוכלו להתכונן לשינוי ללא לחץ של זמן. מסתבר כי בישראל, כמו בישראל, שבע שנים אינן מספקות כדי לבצע שינוי, עמו הסתדרו להזכירכם כל שאר המדינות ללא קושי.

 

סלט רישיון

מה שביצעו האירופאים ברישיונות החדשים, הוא שינוי הגדרות דרגות הרישיון: רישיונות בדרגה הנמוכה ביותר נקראים כיום באירופה A1, והם מאפשרים לבעליהם לרכוב על כלים שהספק המנוע שלהם הוא עד 15 קילוואט (20 כ"ס) כבר מגיל 16. שינוי נוסף התבצע בהגדרת דרגת הביניים, הנקראת באירופה A2, והיא מתירה לרכוב על כלים שהספק המנוע שלהם עד 35 קילווואט (47 כ"ס), זאת במקום 33 כ"ס כפי שמותר היה עד השינוי.

 

אבל בישראל ההגדרות לא שונו. רישיון A2 בישראל - הדרגה הנמוכה ביותר כאן - מאפשר רכיבה על כלים שהספק המנוע שלהם הוא עד 15 כ"ס - להזכירכם, במקום 47 כ"ס. דרגת הביניים של הרישיון הישראלי נקראת עדיין A1, ומאפשרת לבעל הרישיון לרכוב על כלים שהספק המנוע שלהם הוא עד 33 כ"ס (25 קילוואט) - להזכירכם שוב, A1 באירופה מיועד לכלים קטנים שהספקם עד 20 כ"ס בלבד - בדרך כלל רוכבים צעירים ו-או חסרי ניסיון.

 

אלא שלא רק בלבול בירוקרטי יש כאן. בעקבות השינוי בדרגות הרישיון האירופי, החלו יצרני אופנועים לייצר דגמים בעלי הספקים גבוהים יותר, כאלה המתאימים בדיוק לגבול העליון של הרישיון האירופי. בישראל לעומת זאת, לא ניתן לרכוב עליהם, שכן הם "חזקים מדי" למגבלת הרישיון.

 

"אנחנו מודעים"

והשפעת המחדל הזה לא נגמרת כאן. שכן ישראלי היוצא לחו"ל עם רישיון ישראלי המוכר במרבית מדינות אירופה, יכול למרבה האבסורד לרכוב על כלים כבדים יותר ממה שמתיר לו הרישיון הישראלי, כלים העלולים לסכן אותו ואת שאר משתמשי הכביש. הוא מחזיק הרי ברישיון A2 "ישראלי" המתאים לדרגה הנמוכה ביותר, בעוד באירופה זו דרגת ביניים. בעלי רישיון ישראלי A1 המאפשר בארץ לרכוב על כלים שהספקם עד 33 כ"ס, לא מורשים לרכוב באירופה על כלים שהספקם מעל 20 כ"ס.

 

במשרד התחבורה הסכימו רק לאשר כי "משרד התחבורה מודע לבעיה והחל בהליך של שינוי התקנות בנושא". להזכירכם, כשבע שנים אחרי שאמור היה להתחיל ולעשות כך. על השאלה מדוע אר כעת התעוררו שם, בעוד שכל מדינות אירופה הסתדרו לא רע עם פרק הזמן הנדרש לשינויים, החליטו במשרד שלא לענות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש לך רישיון אופנוע? בדוק אותו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים