שתף קטע נבחר

"תעשו לייק אם גם אתם שונאים את אסף"

נתקלתם פעם במשפט כזה בעמוד הפייסבוק שלכם? תופעת הבריונות ברשת מתגברת בעיקר בימי החופש אז המחשב הוא העיסוק העיקרי. מה עושים במקרה של הצקות כאלה ואיך ההורים יכולים לעזור?

אילנה שמחה שלפחות לבנה אסף, שסיים כיתה ז', היא לא צריכה לדאוג לתעסוקה בקיץ. אבל מאז התחילה החופשה הוא נראה עצוב ומשועמם וכבר לא נפגש עם חברים. אתמול בערב ראתה התכתבות עם חברים בפייסבוק שהדאיגה אותה מאד. בין השאר קראה בחטף שני משפטים: "אסף כאפות מכולם" ו-"תנו בלייק מי ששונא את אסף". מה שהחריד אותה יותר מכל היה מספר ה"לייקים" שניתנו למשפט הזה. אלה הספיקו לה בשביל להבין את פשר מצב הרוח הירוד של בנה הבכור.

 


 

השימוש הרב של בני הנוער באינטרנט וברשתות החברתיות הפך לחלק בלתי נפרד מחייהם ובימים של חופשה הופך למרכיב משמעותי בחיי היום יום. ילדים ומתבגרים רבים מצליחים באמצעות המדיה והרשתות החברתיות לשמור על קשר רצוף עם חבריהם לכתה, להתעדכן במפגשים חברתיים ולשתף את חבריהם במהלך החופשה בחוויות וברגשות. אולם, לעיתים השימוש באינטרנט עשוי להיות פוגעני.

 

 

המקרה שהוצג בתחילה הוא אחת הדוגמאות לבריונות ברשת. הרשתות החברתיות בהן מנהלים בני נוער וילדים חלק משמעותי מחייהם ומהקשרים החברתיים שלהם, אינן פוגעות או מיטיבות לכשעצמן - ניתן לפעול באמצעותן להיטיב או להרע. כמו בקשרים חברתיים פנים אל פנים, גם במרחב האינטרנט יש ביטוי לשיחות סרק, לשיתוף רגשי, לתמיכה, לקונפליקט, לסיפורים אישיים, לצחוק ולבכי. זהו המשך טבעי של ההווי האישי והחברתי אשר בהשפעת המאפיינים הייחודיים של האינטרנט מקבלים צבעים נוספים.

 

בגלל המאפיינים של הרשת, נוצרת בה תרבות ייחודית. היא הפכה לממלכה של הילדים והנוער ואילו המבוגרים חשים בה פחות בנוח. ואכן בין ילדים למבוגרים קיים, ברוב המקרים, פער דיגיטלי לטובת הילדים. בזירה זו מבוגרים עלולים לחוש בלבול בכל מה שקשור לתפקוד הרצוי שלהם כדמויות משמעותיות.

 

השהות ברשתות החברתיות יכולה גם להוביל למצבים לא נעימים עבור הילד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השהות ברשתות החברתיות יכולה גם להוביל למצבים לא נעימים עבור הילד(צילום: shutterstock)
 

 

אל תשללו מהם את המחשב

איך הורים יכולים להיות נוכחים ולעזור במקרה של מצוקה שנובעת בגלל הצקה ובריונות ברשת? הצעד הראשון הוא לדעת ולהבין את המאפיינים הייחודיים של הרשת החברתית, את ההזדמנויות שנפתחות באמצעותה ואת סיכוני הפגיעה שיש בה. ברשת החברתית רוב התקשורת היא באמצעות טקסטים, תמונות וסרטונים. אין קשר עין ויש צמצום של רגשות לסמלים שמבטאים אותם.

 

העובדה שלא רואים אותי פנים אל פנים יוצרת אפקט שנקרא "הסרת עכבות" (Disinhibition Effect), זו הסיבה שברשת אנשים בכלל, וילדים ובני נוער במיוחד, נוטים לחשוף דברים שבמצבים רגילים היו שומרים לעצמם: מספרים סיפורים אינטימיים, חושפים פרטים אישיים, מצלמים את עצמם בסיטואציות שונות ומפרסמים תמונות שלהם עם חבריהם. במקביל עלולה להתעצם נטייה להגיב בישירות, בבוטות ובאופן מעליב.

 

בנוסף, מספר החברים ברשת החברתית גדול מאד יחסית למי שנחשב באופן טבעי כחבר. על כן, כל מסר שמתפרסם מקבל תפוצה מיידית ורבה מאד. לעיתים קרובות המידע עובר על ידי תיוגים ושיתופים לאנשים במעגלים רחבים מאד אותם המפרסם לא חזה מראש בדמיונו.

 

בריונות באינטרנט יכולה להתבטא בהעלבה, הטרדה, הפצת שמועות, לעג והשמצה המופנים ישירות לאדם או לאחרים, החרמה והרחקה מקבוצה חברתית, יצירת סקרי שנאה והפחדה, איום וסחיטה.

 

 

הצעד השני מדגיש את הצורך של ההורים להיות נוכחים בחייהם של ילדיהם ולתמוך בהם באופן רגשי. כמו בשאר המקומות בהם ילדינו "מסתובבים", גם באינטרנט הם זקוקים להכוונה, להתעניינות, למעורבות הורית ולהשגחה. אל תשללו את הרשת החברתית, אלא היו מודעים להזדמנויות שבה. דברו על יתרונות, חסרונות, סכנות ודרכי התמודדות מתאימותכשנתקלים במצבים בעייתיים.

 

למרות שיש סיכוי גבוה שהילד ידחה את ניסיונות העזרה של ההורים, חשוב לא לוותר ולהראות שאתם שם בשבילו. אפשר למפות עם הילד מי מהחברים לא שותף להצקות או לחרם ובהמשך ליצור קשר עם הוריהם כדי לחזק את היחסים החברתיים בימות הקיץ. חשוב גם לפנות למורה או ליועצת גם אם מדובר בחופשה. דמויות שהילד מכיר וסומך עליהן ישמחו לשתף פעולה, להיות שם בשבילו ולהציע רעיונות לפתרון.

 

עזרו לילדים ליצור הזדמנויות חברתיות שלא מול המחשב (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עזרו לילדים ליצור הזדמנויות חברתיות שלא מול המחשב(צילום: shutterstock)

 

הצעד השלישי והאחרון הוא לעזור לילד לייצר הזדמנויות אמיתיות להתרחשויות חברתיות שהוא יהיה שותף להן. לעודד מפגשים פנים אל פנים עם חבר ולא רק באמצעות המחשב, להזמין חבר ללינה ואם צריך גם להסיע לסרט. בחופשת הקיץ ילדים זקוקים למפגשים פנים אל פנים ובדרך כלל נענים בשמחה להזמנה או ליזמה של חברים. יצירת ההזדמנויות והשבת האימון של הילד בכישורי החברות הטבעיים שלו חשובה מאד לרווחתו הנפשית וליכולתו לצלוח בשלום את החופשה.

 

עינב לוק ומיכל זכריה הן מהיחידה למניעת אלימות, שפ"י, משרד החינוך. פורום שפ"י פתוח 24 שעות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הרשת החברתית היא כר פורה לפגיעה אישית
צילום: shutterstock
החופש הגדול
מומלצים