שתף קטע נבחר

בלי קיטי ובוב ספוג: כך תוזילו הקניות לביה"ס

אנחנו מתלוננים על יוקר המחייה ועל ההוצאות הבלתי אפשריות בחופש ובהצטיידות לביה"ס - ואז רצים לקנות ילקוטים, מחברות ואפילו עפרונות ממותגים, כולם יקרים בעשרות ומאות אחוזים. פרופ' עמוס רולידר ואפרת מונשרי גורן מסבירים מדוע אתם עושים נזק, ולא רק לכיס, וקוראים להחזרת המחברת החומה

שיחות עם הורים הביאו אותנו לחשוב שלפעמים הם מוכנים לקטר, להתעצבן ולהאשים את כל העולם, ובעיקר את משרד החינוך, בצרותיהם, אבל כשנותנים להם פתרון קל וזול הם מסרבים לבחור בו וממשיכים לשלם הרבה כסף, ממשיכים לקטר ורק לא עושים את המעשה הנכון, פשוט "כי הילד לא רוצה".

 

חוזרים לבית הספר בערוץ הורים :

בחירת הילדים: איזה ילקוט הכי שווה לכיתה א'

בלי לעמוד בתור: איך להזמין ספרי לימוד ברשת

בלי להוציא שקל: לשפר האנגלית שלהם בחופש

 

בטור הזה החלטנו לדבר על אחת ההוצאות הגדולות של הורים בחופש הגדול, הוצאה יקרה שלא ניתן לוותר עליה: ספרי לימוד וקניית ציוד לבית הספר. מדובר בהוצאה המתחילה במאות שקלים לתלמידי כיתות א' ויכולה להסתיים ביותר מ-1500 שקלים לתלמיד תיכון. הוצאה הכוללת ספרי לימוד, חוברות, מחברות, קלמר, ילקוטים ועוד.

 

החופש הגדול הוא תקופה של הוצאה כלכלית כבדה, לא רק בגלל הקייטנות והבילויים,

אלא גם בשל ההערכות לשנת הלימודים החדשה וקניית ציוד. בתקופה שאתם, ההורים, הייתם ילדים ספרי הלימוד פשוט עברו מאח לאח וחוברות לימוד כמעט שלא היו קיימות. אז, דווקא בתקופה שמיחזור לא היה טרנדי, כולם קנו מחברות בעטיפה חומה מנייר ממוחזר ושמרו על הציוד ועל ספרי הלימוד.

 

אבל היום המצב הפוך. למרות המודעות לשמירה על איכות הסביבה וכדור הארץ אותן מחברות חומות וזולות (מאוד זולות) נשארות מיותמות בחנויות הספרים - וכולם רוכשים מחברות ממותגות. כוכבי תוכניות טלוויזיה, זמרים וסתם מותגים הם ה-להיט ונדמה שבלי ציור של איזו דמות מצויירת על המחברת או על הקלמר, שמייקרת את הקנייה בעשרות ומאות אחוזים, אי אפשר לחזור לבית הספר.

 

אך הציוד הוא רק חלק אחד. אליו מתווספים ספרי הלימוד - שגם הם הוצאה גדולה. השאלת ספרי לימוד במסגרת פרוייקט השאלת ספרים ורכישה של ספרים משומשים הם אופציה מצויינת להוזיל את סל המוצרים לקראת בית הספר, אך עדיין חלק גדול מההורים מעדיפים לוותר.

 

איך אנחנו יודעים שזה המצב? פשוט מאוד. מנתונים שפרסם משרד החינוך עולה כי רק 900 בתי ספר מתוך 4500 הקיימים הצטרפו לפרוייקט השאלת ספרים, שפועל תחת העיקרון הפשוט: תשלום אחיד עבוד תלמיד (280 שקלים לתלמיד יסודי ו-320 שקלים לתלמידי תיכון) עבורו הם מקבלים את כל ספרי הלימוד בתחילת שנת הלימודים ומחזירים אותם בסיומה.

 

כדי להצטרף לפרוייקט נדרש כי 60% מהורי בית הספר יחתמו על הסכמת לפרוייקט (לעומת הסכמה של 90% שנדרשה בעבר) - ועדיין, כפי שציינו, פחות מחמישית מההורים הצטרפו לפרוייקט.

 

גם בבתי ספר בהם לא ניתן היה ליישם את פרוייקט השאלת הספרים, ניתן עדיין לקנות ספרים משומשים, המוזילים את סל הקניות ב-35% עד 50%, חיסכון של מאות ואף אלפי שקלים למשפחה. ועדיין הורים רבים, בלחץ הילדים, רוכשים ספרים חדשים.

 

מה גורם להורים לרכוש ספרי לימוד חדשים?

הילד רוצה חדש

הילדים היום רוצים הרבה דברים, ולמעשה הם גם התרגלו לקבל אותם. חדש ונוצץ

זה שם המשחק. למה זה קורה? מדובר בשילוב של עבודת פרסום מצויינת של החברות המייצרות את המותגים (שימוש בסלבס, יופי, משקל, נתונים על ייחודו של המוצר והקשר בין רכישתו להצלחה) ובמקביל כניעתו של ההורה או רצונו להשביע את רצונו של הילד: אני אוהב משמע אני נותן ונותן ונותן.

 

כל זה מחלחל גם לבית הספר ולציוד שנקנה לילדים. ילקוטים ממותגים, מחברות מיוחדות, עטים יקרים וגם ספרי לימוד חדשים, לא משומשים.

 

ממותג זה יותר טוב

לאנשים יש נטייה לקבל החלטות כלכליות ממקום רגשי ולא רציונלי. ההחלטה על ספרי לימוד ומותגים, גם אם היא יקרה יותר, לא תמיד מבוצעת בצורה הגיונית. על ניתוח הנטייה הזו זכו דניאל כהנמן ועמוס טברסקי ב-2002 בפרס נובל לכלכלה, ואתם מוזמנים לחפש ולקרוא ואולי להשתכנע.

 

בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה ציינו הורים רבים כי מצבם הכלכלי כמעט לא משפיע על רכישת המותגים האופנתיים החביבים על הילדים, היות שמדובר בקנייה "חד-פעמית שנתית" ולא בהוצאה חודשית קבועה. אלו הן רכישות אמוציונליות, בלתי מתוכננות, ללא התייחסות למחיר, והילדים שלנו מנצלים את זה, הרי "לכולם יש".

 

יקר זה יותר טוב

לאחר קבלת החלטה בדבר קניית המותג היקר, או לאחר הכניעה ללחצי הילד, ההורים נוטים למצוא לקנייה צידוקים רציונאליים (רציונאליזציה): "אמנם קניתי לילד את התיק הכי יקר בחנות, אבל יש לי סיבה טובה לכך: הוא יחזיק מעמד, יש אחריות, חברה אמינה והילד שמח". בקיצור, תבלין של שכנוע עצמי כי ההחלטה נכונה זאת למניעת דיסוננס (רגש שלילי) שההורה עשוי לחוש לאחר הקנייה.

 

מצב הספרים המשומשים

הורים רבים טוענים, ובצדק, שאין כאן תרבות שמירה על ציוד ולכן ספרי הלימוד המתקבלים הם במצב רע, כתובים ובלויים. אולי הם צודקים אבל במקום לוותר על העניין כולו - זה הזמן לחנך ולדרוש מהילדים לשמור על ציוד. מדובר בפרוייקט ירוק, חסכוני וחשוב. לא מספיק למחזר בקבוקים ולדבר על סביבה ירוקה. אפשר וצריך להנחיל את החינוך לילדים דווקא דרך ספרי הלימוד ולדרוש שהם ישמרו.

 

אז מה אנחנו מציעים?

גייסו את בית הספר לשינוי

בתי ספר רבים מציעים להורים את פרוייקט השאלת הספרים כבדרך אגב, בפתק שעובר

להורים או במייל שולי. אנחנו ממליצים לבדוק את הנושא ולהעלות אותו למודעות על ידי ועד ההורים בבית הספר. לפעמים ההחלטה שתתקבל היא לוותר - אבל לפחות החלטתם מתוך הכרות עם הנושא ובחינת הנתונים.

 

הורים זה כוח - גייסו את ועד ההורים למשימה

היכרות עם נתונים ומחירים והתארגנות הורים יכולה להוזיל את הקנייה באופן משמעותי. ועדי הורים שהתארגנו דאגו לקניית ספרי לימוד זולה יותר - ישירות מההוצאה. ניתן על ידי כך גם לקנות ציוד כמו מחברות באופן מרוכז, זול יותר ובעיקר דומה ולא ממותג. דברו עם ועד ההורים ונסו לארגן קנייה זולה יותר.

 

עבדו ביחד

קבעו מדינות משותפת כהורים בבית הפרטי שלכם וכללו במדיניות הזו את כל המבוגרים האחראיים הקונים דברים לילד (הכוונה היא שתתאמו עמדות גם עם סבא וסבתא). החליטו מה התקציב שאתם מקצים לקניוי ציוד ומה אתם מאפשרים לילדים - ועמדו בכך.

 

תכנון ושיתוף הילדים טרם הגעה לחנות

 כדי למנוע התנגדויות וקשיים בחנות עצמה, ובעיקר צעקות של "אמא תקני לי" ו"אני חייב מחברת כדורגל", כדאי לנהל את תהליך התכנון, המשא ומתן והדיאלוג עם הילדים לפני היציאה לחנות. התחילו בשיחה בבית בה תקבעו ביחד מה התקציב ומה הילד יכול לקנות - ובעיקר מה אתם לא מרשים.

 

הגדירו תקציב

לילד בוגר הגדירו את התקציב העומד לרשותו, למדו אותו לערוך רשימה, להשוות מחירים, למחזר מה שניתן, להתארגן עם חברים לרכישה מרוכזת והכי חשוב:  ליהנות מפירות החיסכון. הסכימו שמה שהוא יחסוך

מהתקציב המוגדר יינתן לו לדמי כיס או חיסכון לקראת רכישה אחרת, כגון אופניים, בגדים או בילויים. לילד צעיר תנו סכום של כ-50 שקלים (או סכום אחר שתחליטו עליו) בו הוא יוכל לרכוש או לשדרג כל מוצר שאתם רוכשים במסגרת הרשימה או, שוב, ליהנות מפירות החיסכון.

 

מידתיות

קשה לעבור קנייה בלי אף מותג, ולכן ההמלצה שלנו היא לקבוע מראש ולאפשר לילד מותג אחד במוצר גדול או שניים-שלושה קטנים (או כל בחירה אחרת שמקובלת עליכם). חשוב שההחלטה תימסר לילדים מראש.

 

אנחנו לא חושבים שזה פשוט. למעשה אנחנו בטוחים שההחלטות הללו קשות לביצוע. ועדיין, מעבר לתקציב המשפחתי ולהחלטה הכלכלית נראה שזהו גם המקום לחינוך להתנהלות כלכלית נכונה ובעיקר להבנה שמוצרים לא קונים אושר של הילד, הם סתם מאפשרים כמה דקות של הרגשה טובה, שמיד מתחלפת עם הצורך לקנות עוד משהו.

 

פרופ' עמוס רולידר הוא פרופסור מוסמך לניתוח וטיפול התנהגותי, ראש מרכז רולידר לייעוץ והכוונת הורים. אפרת מונשרי גורן היא אמא לארבעה, יועצת להורים ויועצת אסטרטגית לשיווק הורי 




 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הגדירו תקציב - ותנו לילדים את הרווח שיישאר
צילום: shutterstock
מומלצים