שתף קטע נבחר

הזמינו "שיר בהמתנה", פלאפון ניצלה לפרסום

חברת הסלולר פלאפון תשלם יותר מחצי מיליון שקל לאחר שלקוחות שנרשמו לשירות "שיר בהמתנה" גילו כי במקום השיר הושמעה באוזני המתקשרים פרסומת

במקום שירות "שיר בהמתנה" - פרסומת. פלאפון תשלם יותר מחצי מיליון שקל במסגרת הסכם פשרה שהושג בתביעה ייצוגית, לאחר שהחליפה את שיר ההמתנה עליו שילמו לקוחות בפרסומת.  

 

 

הזמינו "שיר בהמתנה", וקיבלו פרסומת לפלאפון (צילום: ניב קלדרון) (צילום: ניב קלדרון)
הזמינו "שיר בהמתנה", וקיבלו פרסומת לפלאפון(צילום: ניב קלדרון)

 

בחודש אפריל 2008 פלאפון החלה להשמיע הודעה בעלת תוכן שיווקי לקידום שירות "שיר במתנה". זה בוצע בחלק מהשיחות הנכנסות למכשירים של מנויי השירות, למרות ששילמו עבורו. הודעת הפרסום המושתלת הציעה למאזינים לרכוש את שירות שיר בהמתנה, מיד לאחר שסיימו להאזין לה. בעקבות כך פנתה לקוחה לאישור תביעה ייצוגית נגד פעולתה של חברת פלאפון.

 

התובעת טענה כי ההודעה השיווקית בזמן "שיר בהמתנה" מפקיעה חלק מזמן השירות מבלי שהמנויים לשירות הסכימו לכך ואישרו זאת. במסגרת הדיונים באישור התביעה כייצוגית, פלאפון טענה שבכך שהמנויים לא התנגדו להשמעת ההודעה, הם אישרו את השמעתה על דרך של התנהגות. כמו כן טענה כי ההודעה הטיבה עם הלקוחות שכן הציעה מחיר זול יותר לשירות המוצע בה.

 

ב-19 בספטמבר 2011 התביעה אושרה כייצוגית. השופטת אסתר שטמר קבעה כי פעולותיה של פלאפון יוצרות שתי בעיות משפטיות: האחת, הפרת הסכם והשנייה עשיית עושר ולא במשפט.

 

אין לראות בהתנהגותם הפאסיבית של המנויים כהסכמה לפגיעה בזכויותיהם. לדעת השופטת, סביר יותר להניח שמדובר במטרד שהמנויים לא התעכבו לבררו - ככל הנראה בשל חוסר מודעות או חוסר החשיבות היחסי שלו. לדבריה, "העדר תגובה כשלעצמו אינו מלמד על הסכמה".

 

התעשרות על חשבון המנויים

השופטת הוסיפה וקבעה כי התנהגות פלאפון עולה כדי "עשיית עושר ולא במשפט", כאשר הפרסומת נעשית על חשבון פרק הזמן שנקנה על ידי המנוי - ללא הסכמתו. יש להניח שהמנוי ציפה לקבל את מלוא השירות, מבלי שפלאפון תפקיע חלק מזמן האוויר שנרכש לצורך פרסומי. ויותר מכך, פלאפון מרוויחה פרסום על חשבון הלקוח - וכך גם פוחתות הוצאות הפרסום שלה.

 

לסיום השופטת הדגישה כי אסור לראות בפגיעה שפגעה פלאפון בקבוצת המנויים כזוטי דברים. זאת משום שהדבר עלול לרוקן מתוכן את התביעה הייצוגית ככלי צרכני יעיל.

 

לאחר שאושרה הבקשה והתביעה הוכרה כייצוגית, הצדדים הגיעו להסכם פשרה. לפיו פלאפון תפצה את המנויים על השירות בתקופה הקובעת בסך של כ- 300 אלף שקל, וכן תתרום סכום של 230 אלף שקל למטרות ציבוריות. בסך הכל יעלה התרגיל לחברת התקשורת ב-530 אלף שקל.

 

השופטת אישרה את הסדר הפשרה, וקבעה כי הוא מאפשר פיצוי לציבור בדרך של מתן תרומה - מבלי שיש צורך להזדקק לבחינת זהות הנפגע ושווי הפגיעה בו. כמו כן נפסק גמול לתובעת פיצוי של 20 אלף שקל ופלאפון תשלם גם את שכר טרחת עורך דינה בסך 60 אלף שקל.

 

פסה"ד - תמרור אזהרה

עו"ד אורית טובים ממשרד מורה טובים, העוסק בתחום המסחרי, מציינת כי מדובר בפסק דין משמעותי. המזהיר את החברות הגדולות מפני הפרת יחסי-האמון עם הלקוחות. "הסתמכות על שתיקת הצרכן כהסכמה להתנהלות אגרסיבית אינה קבילה בבית המשפט, אף אם אותו מעשה נופל בגדר 'זוטי דברים'".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סליחה, אפשר לפרסם לך בהמתנה?
צילום: shutterstock
מומלצים